Gå til innhold

Worms-utgiver Team17 slår full NFT-retrett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ikke kjempe noen hard kamp for nft-er, jeg bryr meg ikke veldig. Men at de er miljøfiendtlige er nå en spesiell påstand. De er neppe særlig mye mer miljøfiendtlige enn fysiske gjenstander, antakelig etterhvert mindre.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Dessverre så er det nok slik at dagens NFT bruker mye strøm, dette er fordi de fleste NFT idag er basert på bitcoin eller ethereum som har "proof of work" som et system. "Proof of work" bruker helt ekstremt med strøm.

Her kan man lese om en fransk artist som lagde digitale bilder som etterhvert sluttet fordi han fant ut hvor mye strøm 6 NFTer brukte og blir fortsatt brukt i systemet.
https://joanielemercier.com/the-problem-of-cryptoart/

"It turns out my release of 6 CryptoArt works consumed in 10 seconds more electricity than the entire studio over the past 2 years."

Endret av Tufte
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Er ikke hele greia med NFT-er eksklusivitet? Jeg trodde utgivere tjente penger når de solgte mye av noe.

NFT-er er vel mer som samleobjekter å regne, og der ligger vel de store verdiene i fremtiden, og da mest som transaksjoner mellom privatpersoner. Greit nok at Limited Edition-ting sikkert trekker en del kunder, men det er vel ikke et satsningsområde i seg selv?

Mulig det er noe med NFT-er jeg ikke forstår.

Lenke til kommentar
Tufte skrev (3 timer siden):

Dessverre så er det nok slik at dagens NFT bruker mye strøm, dette er fordi de fleste NFT idag er basert på bitcoin eller ethereum som har "proof of work" som et system. "Proof of work" bruker helt ekstremt med strøm.

For det første, ingen nft-er er basert på bitcoin såvidt meg bekjent (hvis det i det hele tatt er teknisk mulig, er det en marginal andel av markedet). For det andre, ja etherium er ledende på nft, men de skal jo snart over på proof of stake. Jeg må innrømme at jeg trodde etherium brukte betydelig mindre kraft enn det gjør.

Summa summarum, ja de bruker mye kraft i dag. Men det vil jo da endre seg med etherium 2.0 som rulles ut i løpet av året. Hvor mye reduksjonen dreier seg om vites ikke, men slik det er framstilt vil det være så betydelig at kritikken om kraftbruk ikke vil være relevant lengre.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, erikric said:

Er ikke hele greia med NFT-er eksklusivitet? Jeg trodde utgivere tjente penger når de solgte mye av noe.

NFT-er er vel mer som samleobjekter å regne, og der ligger vel de store verdiene i fremtiden, og da mest som transaksjoner mellom privatpersoner. Greit nok at Limited Edition-ting sikkert trekker en del kunder, men det er vel ikke et satsningsområde i seg selv?

Mulig det er noe med NFT-er jeg ikke forstår.

I teorien skulle man tro det, men i praksis er det bare svindel. Det er ikke plass på blokkjeden til særlig mye data så det man har i en NFT er en lenke til det man "kjøper". NFT er ikke annet enn en dyr kvittering og like utsatt for lenkeråte som vanlige websider. Den NFTen er ikke verdt mye når de som la ut bildet eller hva de måtte være skrur av maskinen.

I tillegg er det aller meste av NFTene som lages ren svindel. Å finne noen NFT-prosjekter som ikke ender med at man blir svindlet har etterhvert blitt like vanskelig som å finne den berømte nåla i høystakken.

Det er påfallende hvor mange av disse spill-NFTene som ender med full reversering. Det virker åpenbart at noen i ledelsen har snakket litt for mye med NFT-evangelister og ikke stilt ett eneste kritisk spørsmål før de har anonsert sine hensikter for så å bli møtt med virkeligheten og en saftig kalldusj. Det er bra de i det minste tar til vettet selv om man kan begynne å stille spørsmål ved lederkompetansen når de går i baret på den måten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (23 minutter siden):

I teorien skulle man tro det, men i praksis er det bare svindel. Det er ikke plass på blokkjeden til særlig mye data så det man har i en NFT er en lenke til det man "kjøper". NFT er ikke annet enn en dyr kvittering og like utsatt for lenkeråte som vanlige websider. Den NFTen er ikke verdt mye når de som la ut bildet eller hva de måtte være skrur av maskinen.

Godt poeng. Men dette kan løses med å lagre nft-en på Arweave eller tilsvarende. Mange vil nok tape store penger på denne typen barnesykdommer, før man får bedre standarder.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Aiven said:

Godt poeng. Men dette kan løses med å lagre nft-en på Arweave eller tilsvarende. Mange vil nok tape store penger på denne typen barnesykdommer, før man får bedre standarder.

Mulig, men erfaring viser jo at p2p ikke er så robust som det påstås. Nå er det ganske lenge siden jeg rotet med bittorrent, men selv da det var på sitt mest populære var det ingen garanti at torrenten var tilgjengelig etter en stund. Arweave er i bunn og grunn bare en ny p2p-platform og slik det ser ut så er de avhengig av massiv adopsjon for å ha håp om å holde det de lover. Skal bli spennende å se.

Lagring er jo også bare halve problemet med NFT. Jeg har enda ikke sett noe som kan hindre meg fra å minte en NFT med samme innhold som andre NFTer. Selv om noen muligens har eller lager en eller annen sjekk for dette så finnes det utallige plasser og nettverk der man kan minte NFTer. De færreste av disse kommuniserer med hverandre.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (13 timer siden):

Det er faktisk noe jeg kunne ha betalt for!

Har bare gode minner med Worms. :)

Har mye gode minner med worms også, ble veldig glad når samme 3d spill jeg hadde på xbox one (2003) kom ut til steam. Så mange gode barndoms minner med familie som spiller det og den "donkey-statuen" ødela så mye for oss x)

Ville gledelig betalt for fysiske statuer/figurer som etterlignet karakterer fra spillet :)

Endret av MultiGamerClub
*xbox one (2003)
Lenke til kommentar
Aiven skrev:
Tufte skrev (3 timer siden):

For det første, ingen nft-er er basert på bitcoin såvidt meg bekjent (hvis det i det hele tatt er teknisk mulig, er det en marginal andel av markedet). For det andre, ja etherium er ledende på nft, men de skal jo snart over på proof of stake. Jeg må innrømme at jeg trodde etherium brukte betydelig mindre kraft enn det gjør.

Summa summarum, ja de bruker mye kraft i dag. Men det vil jo da endre seg med etherium 2.0 som rulles ut i løpet av året. Hvor mye reduksjonen dreier seg om vites ikke, men slik det er framstilt vil det være så betydelig at kritikken om kraftbruk ikke vil være relevant lengre.

Etherium har snart gått over til proof of stake i over 2 år.
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (På 2.2.2022 den 14.49):

I tillegg er det aller meste av NFTene som lages ren svindel. Å finne noen NFT-prosjekter som ikke ender med at man blir svindlet har etterhvert blitt like vanskelig som å finne den berømte nåla i høystakken.

Det er påfallende hvor mange av disse spill-NFTene som ender med full reversering. Det virker åpenbart at noen i ledelsen har snakket litt for mye med NFT-evangelister og ikke stilt ett eneste kritisk spørsmål før de har anonsert sine hensikter for så å bli møtt med virkeligheten og en saftig kalldusj. Det er bra de i det minste tar til vettet selv om man kan begynne å stille spørsmål ved lederkompetansen når de går i baret på den måten.

+ så korrekt. 
For temmelig rask introduksjon. 

for å  gå dypt in. 

Kort sagt jeg vil selge deg et bilde av en bru for masse penger. 
Problemet er at det er nå trolig flere NFT til salgs nå en mennesker på jorden. 

Del to blir mer morsom. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
magne.moe skrev (På 5.2.2022 den 21.56):

+ så korrekt.
For temmelig rask introduksjon.

for å gå dypt in.

Kort sagt jeg vil selge deg et bilde av en bru for masse penger.
Problemet er at det er nå trolig flere NFT til salgs nå en mennesker på jorden.

Del to blir mer morsom.

Knallbra disse :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...