xrays Skrevet 2. februar 2022 Del Skrevet 2. februar 2022 Jeg skulle opprette konto. <Eller jeg trodde jeg måtte det ved feiltakelse.. Ser det er kommet endel spørsmål knyttet til det som ikke var før. Deriblandt mener jeg det stod om man venter penger i fra USA eller noe slikt i den duren. Er det noen som vet hvorfor? Lenke til kommentar
spetter Skrevet 2. februar 2022 Del Skrevet 2. februar 2022 (endret) slike spm før du pga reglene for hvitvasking av valuta osv. Endret 2. februar 2022 av spetter Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 De har allerede krevd at bygdas gamle skulle kreke seg til passkontoret og deretter til banken, for å få beholde kontoene. Nå er visst ikke det nok, noen har lagt inn spørreskjema om hvitvasking i nettbanken. En kan ignorere skjemaet gjennom to innlogginger i nettbanken, men den tredje gangen er en nødt til å svare. Da er det alvor. Altså en ny bøyg for å få beholde kontoen. Med spm som "Har du dobbel nasjonalitet?" "Låner du ut kontoen til andre?" "Har du planer om å investere i kryptovaluta" o.l. "Hvor kommer pengene fra som du setter inn på konto?" Svar-alternativ "Lønn, Arv og gaver, Trygd".. osv. Banken kan vel alt se hvor folks inntekter kommer fra, så det er ikke noe nytt sånn sett... men litt spesielt likevel å skulle svare på hvor pengene kommer fra, for å få lov til å bruke nettbanken (en nettbank som du egentlig er tvunget til å bruke). Hva kan bli det neste - de vil vel gå enda lengre og ringe opp folk og stille dem spørsmålene over telefon. Finner de at du ikke virker troverdig, kan det bli innkalling til banken og samtale med pulsmåling og svettemåling - i praksis en løgndetektortest? "Du gir ikke den responsen vi forventer".. "Dine ansiktsuttrykk er merkelige"? Lenke til kommentar
xrays Skrevet 20. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2022 Budeia skrev (21 timer siden): De har allerede krevd at bygdas gamle skulle kreke seg til passkontoret og deretter til banken, for å få beholde kontoene. Nå er visst ikke det nok, noen har lagt inn spørreskjema om hvitvasking i nettbanken. En kan ignorere skjemaet gjennom to innlogginger i nettbanken, men den tredje gangen er en nødt til å svare. Da er det alvor. Altså en ny bøyg for å få beholde kontoen. Med spm som "Har du dobbel nasjonalitet?" "Låner du ut kontoen til andre?" "Har du planer om å investere i kryptovaluta" o.l. "Hvor kommer pengene fra som du setter inn på konto?" Svar-alternativ "Lønn, Arv og gaver, Trygd".. osv. Banken kan vel alt se hvor folks inntekter kommer fra, så det er ikke noe nytt sånn sett... men litt spesielt likevel å skulle svare på hvor pengene kommer fra, for å få lov til å bruke nettbanken (en nettbank som du egentlig er tvunget til å bruke). Hva kan bli det neste - de vil vel gå enda lengre og ringe opp folk og stille dem spørsmålene over telefon. Finner de at du ikke virker troverdig, kan det bli innkalling til banken og samtale med pulsmåling og svettemåling - i praksis en løgndetektortest? "Du gir ikke den responsen vi forventer".. "Dine ansiktsuttrykk er merkelige"? Jeg syns det var rart de konkret spør om det er ventet penger fra USA. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 20. februar 2022 Del Skrevet 20. februar 2022 xrays skrev (6 timer siden): Jeg syns det var rart de konkret spør om det er ventet penger fra USA. Kan ha vært noen saker der norske bankkunder har fått overført penger fra USA, og bankene vil være føre var. Samtidig blir det et ufritt samfunn hvis alle skal stilles spørsmål om de har planer om å begå en forbrytelse. Som en "kontroll før kontrollen" der noen går rundt på bussholdeplassen og spør de som venter om de muligens har planer om å snike på bussen. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 20. februar 2022 Del Skrevet 20. februar 2022 Det er fordi amerikanske statsborgere er skattepliktig i USA uansett om de bor der elelr ikke. https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/tredjepartsopplysninger/bank-finans-og-forsikring/om-crs-og-fatca/informasjon-til-kunder/personer/ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå