Gå til innhold

Forbereder modifikasjoner på Nansen-fregattene – ny kontrakt til det spanske verftet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
50 minutes ago, 3FW7P824 said:

Ikke helt "ship shape" etter rustrennene å dømme. Rustpikking, maling og løpende vedlikehold er kanskje ikke en del av oppgavene til besetningen?

Det er faktisk helt hårreisende å se på. Kommersielle norske skip holdes bedre ved like enn dette, og de har gjerne 10 mann ombord. Fregattene har 123 i besetningen. Skipene skulle vært i ypperlig tilstand året rundt. Det finnes ingen unnskyldning for dette.

Operativt tempo kan de heller ikke skylde på, skipene ligger mest til kai uansett.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
20 minutes ago, joffeloff said:

Det er faktisk helt hårreisende å se på. Kommersielle norske skip holdes bedre ved like enn dette, og de har gjerne 10 mann ombord. Fregattene har 123 i besetningen. Skipene skulle vært i ypperlig tilstand året rundt. Det finnes ingen unnskyldning for dette.

Operativt tempo kan de heller ikke skylde på, skipene ligger mest til kai uansett.

Etter lengre tokt kan skipene se ganske så herjet ut og det er helt normalt. Når skipet kommer i land skal mannskapet rette opp igjen. Så det kommer egentlig helt an på når bildet er tatt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
joffeloff skrev (28 minutter siden):

Det er faktisk helt hårreisende å se på. Kommersielle norske skip holdes bedre ved like enn dette, og de har gjerne 10 mann ombord. Fregattene har 123 i besetningen. Skipene skulle vært i ypperlig tilstand året rundt. Det finnes ingen unnskyldning for dette.

Operativt tempo kan de heller ikke skylde på, skipene ligger mest til kai uansett.

Saltvann herjer ganske bra med slike skrog så det er egentlig ikke overraskende at de kan se sånn ut innemellom. Som nevnt av andre i tråden vedlikeholdes de når de er i havn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Fordi de er bygget ved et spansk verft... Har litt erfaring derfra...

Dette med å sjekke skipet opp mot tegningene burde vel strengt tatt vert blant de høyest prioriterte oppgavene ved overtakelsen.

Da hadde man også kunnet vite om skipenes hule akslinger, og kunnet handle deretter på forhånd, for å redde Helge Ingstad.

Man viste ikke at disse båtene ikke  hadde vanntette skott, og bare rette oppmerksomheten mot besetningen i denne sammenheng er vel som å "rette baker for smed". Det man ikke viste forde man ikke sjekket tidligere, kunne man heller ikke lære mannskapet, det skjønner vel de fleste.

Det er vel rettet på nå, men du verden for en kostnad det blir når man  skal oppdage konstruksjonsmessige svakheter under et havari slik at det hele går fra ille til helt galt.

Så får tiden vise om denne erfaringen ble kostbar nok til at noe læres i de høyere kretser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (4 minutter siden):

Da hadde man også kunnet vite om skipenes hule akslinger, og kunnet handle deretter på forhånd, for å redde Helge Ingstad.

Skipets design ble gjennomgått av tredjepart som også overså denne feilen så feilen med hulrom ble oversett av flere instanser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, 3FW7P824 said:

Ikke helt "ship shape" etter rustrennene å dømme. Rustpikking, maling og løpende vedlikehold er kanskje ikke en del av oppgavene til besetningen?

Reagerte på akkurat samme måte etter å sett bildet over. Dette vitner om lurvet vedlikehold og innstilling, og er helt i tråd med den "maritime kvaliteten" i Sjøforsvaret som endte med det totalt unødvendige og skamfulle havariet til Helge Ingstad. Å seile rundt i verden med et slikt skip er en skam for en stor sjøfartsnasjon. Noen i Sjøforsvaret burde for lengst fått sparken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er imponerende mange som tror de vet mye om hvordan skip ser ut etter lang tid til havs her inne. KNM «Fridtjof Nansen» dro over til USA i slutten av august, og startet trening med hangarstyrken «Carrier Strike Group 8». Så startet de turen mot MIddelhavet tidlig desember 2021, og har oppholdet seg der siden. Da følger man hangarstyrken, og man pusser ikke skipssider før man er ferdig med oppdraget og er i havn et sted. Helt normalt, og som vi ser ekstra tydelig på denne Arleigh Burke som har vært ute i 215 dager.

http://www.oldsaltblog.com/2020/10/uss-stout-pandemic-wear-and-tear-after-215-days-at-sea/

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bruke penger på å faktisk få skipene i operativ stand med helikoptre, slik de kan brukes til sin tiltenkte rolle, å patruljere norsk farvann? Neinei. Slikt tull. Her skal 40 millioner kroner brukes på å få verftet til å bekrefte at skipene faktisk er bygget etter tegningene, og så skal skipene utstyres med air condition slik de kan brukes i amerikanske angrepsstyrker i tropiske farvann. Prioriteringene er i hvert fall klinkende klar.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er vanlig for skip som er på lengre oppdrag, gå til hvilken som helst marine som har skipene ute på lengre oppdrag, når de kommer hjem etter å ha vært på oppdrag et pr. Mnd, så vil de se sånn ut.

Fregatten på bilde har nå vært til sjøs i flere mnd. Med kun korte stopp i noen havner, da den eskorter en hangarskip. Den vedlikehold du snakker om blir gjort når skipet har kommet hjem i havn

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det gammelt nytt, sjøforsvaret har fått pengene til å bruke fregatten fult nå. Ingen av de 4 fregatten er havne dronninger lenger, 3 av dem er på forskjellige oppdrag og 1 er inne for tyngre eller lett vedlikehold som er normalt etter hver oppdrag de har vært på, inkludert å få skroget malt.

Problemet forsvaret hadde før med for litte penger og kun hadde penger til et mannskap på 107 når minimum på fregatten var 123 bør helst være på 140+ er vekke. Men media skriver ikke om positive ting, når det de klagde på før har blitt fikset. Faktisk fikk de mer penger etter at Russland gikk in i Krim.

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (3 timer siden):

Det er imponerende mange som tror de vet mye om hvordan skip ser ut etter lang tid til havs her inne. KNM «Fridtjof Nansen» dro over til USA i slutten av august, og startet trening med hangarstyrken «Carrier Strike Group 8». Så startet de turen mot MIddelhavet tidlig desember 2021, og har oppholdet seg der siden. Da følger man hangarstyrken, og man pusser ikke skipssider før man er ferdig med oppdraget og er i havn et sted. Helt normalt, og som vi ser ekstra tydelig på denne Arleigh Burke som har vært ute i 215 dager.

http://www.oldsaltblog.com/2020/10/uss-stout-pandemic-wear-and-tear-after-215-days-at-sea/

 

Vet bare hvordan det _ikke_ burde se ut, og så rustent skal ikke et skip være. Trodde det var slep av 313 vraket; men deg står 310 bak på hekken. Om det er argumentet for å ligge på latsiden å ikke flekkmale skipet underveis i oppdrag er kanskje vanlig, men igjen dårlig dømmekraft å behandle fregattene slik etter Helge Ingstad fadesen. SKJERPINGS!

Lenke til kommentar

Ååååååå.... Når skal folk forstå at det er helt normalt at skip blir sånn på lange oppdrag, som dette. Alle skip i UD Navy blir sånn, Royal Navy (som er forbilde på hvor gått vedlikehold man skal ha det) blir sånn. Bare se på hangarskipet demmes kome tilbake i fra Asia, hun så ikke vakker ut.

Mannskapet på et militært fartøy har ikke den samme tiden som et mannskap på et vanlig kommersielt fartøy. På et kommersielt fartøy arbeider mannskapet med enten når skipet legger til kai og eller i fra, og død tiden demmes brukes til vedlikehold. Men på et militært fartøy har de ikke tid, der går det mellom å sove, spise, trene, og være på vakt. De har veldig lite død tid og den lille død tid de har brukes av mannskapet på egne ting

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Historisk sett har norsk sjøfart fått et veldig godt rykte på seg for at man ikke lot ting forfalle, men vasket, skrubbet, pekket rust, flekkmalt, oljet, greaset og smørte opp. Hvile kunne man gjøre når jobben var gjort. Dårlig vær og andre forhold som gjorde at man ikke kunne gjøre slikt, kunne dukke oppp på ganske kort varsel, så da var det bare å stå på når man kunne.

Dermed så tålte de lange seilaser langt bedre enn andre lands marine. Og selv etter lengre seilaser så skipene flotte ut, rene og godt vedlikeholdte når de ankom havn. Og den samme pertentligheten førte til at det generelt var mindre sykdom og skader på norske skip. De ble derfor mer attraktive å ta hyre på.

Å la ting forfalle, selv på oppdrag, høres for meg helt forferdelig ut. Og ikke etter norsk standard. Man kan ikke klage på at man ikke har tid, fordi man skal være på vakt. Det ville vært tragisk om noe ikke skulle fungere når man var som mest avhengig av at alt fungerte, fordi man ikke hadde tid, og stadig utsatte. Spesielt for krigsskip, er dette kritisk da man sjeldent vet hvor lenge oppdragene varer, og at man når som helst skal være klar til å gå inn i nye oppdrag.

Men, nå er ikke jeg sjømann eller militært mannskap, så hva vet jeg. Men slik det fremstår, så er det ganske hårreisende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...