Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med fildeling i trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp et trådløst nettverk mellom min stasjonære pc og min bærbare.

Gatewayen er konfigurert etter installasjonsveiledningen og internett tilgang fra begge pc'ene er ikke noe problem.

Det som er problemet er når jeg deler ut filer og mapper kan jeg ikke finne den andre av maskinene fra noen. Hvordan kobler jeg opp nettet mellom maskinene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket at :

 

1) Du får pinget maskinene

2) Brannmur på alle klientene er slått av

3) at du har samme arbeidsgruppe navn på alle maskinene (MSHOME, eller noe annet)

 

Så et spm:

4) Bruker du tildeling av IP via DHCP eller setter du ip manuelt?

 

Jeg hadde også problemer med mitt trådløse nettverk, og der måtte jeg re-installere OS på den bærbare klienten, da funket det med en gang.

 

Benytter XpPro og XPHome edition om hverandre og det funker greit.

 

-bytes

Lenke til kommentar

Jeg bruker Norton internet security,har prøvd å registrere begge maskinene som trusted og slått av brann muren og får ikke kontakt. Bruker DHCP gjennom den trådløse gatewayen (3Com), har samme workgroup navn men windows sier at: workgroup is not accsessible. the list of servers for this workgroup is not currently available???

Lenke til kommentar

nei det må du ikke, da vil den bare gi ip til ruter #2...

 

Er ditt oppsett slik:

internett->ngt ruter/bridge->3com ruter->2 pc'r?

 

kan du pinge mellom maskinene?

Er du bak en HW firewall med NAT er det neppe serlig mye vits å kjøre software brannmur, med mindre du frykter at noen skal hacke deg fra internt i nettverket (med WiFi og windows er det en reel frykt).

Lenke til kommentar
nei det må du ikke, da vil den bare gi ip til ruter #2...

 

Er ditt oppsett slik:

internett->ngt ruter/bridge->3com ruter->2 pc'r?

 

kan du pinge mellom maskinene?

Er du bak en HW firewall med NAT er det neppe serlig mye vits å kjøre software brannmur, med mindre du frykter at noen skal hacke deg fra internt i nettverket (med WiFi og windows er det en reel frykt).

Ikke??

 

Hos meg kjører jeg Netopia (NGT internett) - Dlink (uten DHCP automatikk) og fra Dlink trådløst til 2 klienter som mottar IP.

 

Har dog fast ip på Dlink - 10.0.0.100.

 

-bytes

Lenke til kommentar

Har du fortalt win2k at du ønsker at maskinene skal være på intranett?

 

Høyreklikk på "my computer" og velg "properties"... der går du til "network identification".. der finner du en liten wizard som heter "Network Id".

 

Når begge maskinene har vært gjennom denne prosessen (bruk WORKGROUP til å starte med), så må du reboote.

 

Etter dette.. sjekk det som er skrevet tidligere.. brannmurene av til å starte med.. delte mapper på begge maskiner etc...

 

velg foreksempel "map network drive" i windows explorer og skriv //maskinnavn/shared-foldernavn (eks //ludvig/slusa). Da får du opp en loginboks.. her må du skrive brukernavn og passord på den andre maskinen.

 

Om du har gjort dette så må det være noe annet som er gærnt.

Lenke til kommentar
Tusen takk for all hjelp.

Avinnstallerte til slutt Norton brannmuren og nå funker det så det suser.

 

:D  :D  :D  :D

Det tror jeg ikke var nødvendig, du kunne ha konfigurert den slik at den skulle stole på dine interne IP'er, f.eks 10.0.0.1-10.0.0.200 Har selv hatt dette problemet, og da var det slik jeg fixet det.

 

Et alternativ til NIS er Sygate Personal Firewall Den er like bra og ikkeminst gratis. Men også her må du konfigurere litt for å se maskinene i nettverket. Gjøres på nesten samme måte som i NIS.

Endret av WebKnight
Lenke til kommentar

Brannmuren din (har kun erfaring med zonealarm) kan du vel konfigurere slik at du har to soner.. trusted og internett. Om du skrur den av i trusted sone så kan du ha brannmuren oppe på internettsonen. Dette kan jo ordnes ved å definere intranettet ditt som trusted.. feks. port-range 192.168.XXX.100 - 255

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...