baBuShKa Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Vi har fått revet en gammel kamin og hatt murere til å installere en ny peis innsats. De rammet inn med brannplater og pusset over. Det blir veldig varmt inne i kassen, ventilene blir så varme at man ikke kan berøre de uten at det gjør vondt. Det jo være slik, det varmer godt. Jeg er litt bekymret over løsningen mot tak. De valgte å skru 3cm plate rett i brennbart tak. Vi har kaldloft over der. Min bekymring er at skruene blir så varme at de kan antenne både tak og eventuell dampsperre i plast. Peis leverandør anbefaler dobbel brannplate 30cm ned fra tak, rett over øverste ventil. Hva er deres tanker rundt dette? Peisen er en Scan 5003, vi har 500kubikk cm inn og ut med hjørne ventiler + 300kubikk ut ventil oppe på baksiden av peis for på pre varmen i hele rommet, det er ihht anbefaling. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 jeg måtte bruke sånne brannmursplater for og få rett avstand til brennbart,hadde feier på besøk bare for og få en veiledning så alt ble etter boka,og han sa at man måtte være forsikt med og feste disse platene med skruer inn i treverk der det ville bli varmt,han hadde sett flere hus som hadde tatt fyr pga det sa han til meg,men det skal nok uansett bli ganske varmt før at det kan ta fyr Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Tror du får mange andre problemer før lufta der blir så varm at skruene blir så varme at de antenner noe som helst. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Fikk i fjor sommer varsel om planlagt feiing av pipe + undersøkelse av ildsted. Lærte da mye om hvilke krav som gjelder etter iherdig panisk googling et par dager ..: 1. Det slår meg at Leca-pipa på bildet virker å være godt tildekket. Da blir det vel vanskelig å se sprekker .. 2. Monteringsanvisninger fra peisleverandør skal følges. Hvis det står noe der om "dobbel brannplate 30cm ned fra tak ..." så ville jeg fulgt denne instruksjonen. Man samtidig er slike instruksjoner ofte litt vage fordi de beskriver flere måter å gjøre ting på. 3. Skruer gjennom brannmursplater og inn i brennbart materiale er greit så lenge disse er langt unna varmen. De må overholde samme avstandskravet som gjelder for brennbart materiale. Minst 60 cm til sidene, 50 cm for tak, osv. Isolert sett ser dette greit ut på bildet. 4. Hvordan feies røret over peisinnsatsen? Kan ikke se noen feieluke på bildene. Jeg ville ringt feieren/brannvesenet og bedt om at de kommer på besøk for å sjekke. Man betaler for denne hjelpen allerede så hvorfor ikke benytte seg av den. Stort sett er de hyggelige folk som bare ønsker deg det beste. Nye ildsteder skal uansett være godkjent før bruk. 1 Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 2. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2022 (endret) Takk for svar. Hadde en flink muret på befaring, angret på at jeg ikke brukte han (lang kø). Han sa at så lenge det er elementpipe, så er det øke krav til å se sprekk i pipa. Har feieluke i etasje under, da pipen strekkes seg over to plan 😊 Bare litt irriterende at de ikke fulgte anvisning, påpekte det flere ganger. Hadde kostet med en plate ekstra og enkelt å utføre. Det er over en meter fra innsats til tak. Men det blir sinnsykt varmt der oppe i kassen. De kunne eventuelt limt en plate til i den første brannplate, samt skrudd slik at skrue gikk gjennom plate og ikke panel. På den måten har man dobbel brannmur og ingen varme gjennomføring gjennom skrue til panel direkte. Trodde det var allmenn kunnskap å ikke skru i brennbart materiell, spesielt for fagfolk. Endret 2. februar 2022 av baBuShKa Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 2. februar 2022 Del Skrevet 2. februar 2022 baBuShKa skrev (5 timer siden): Takk for svar. Hadde en flink muret på befaring, angret på at jeg ikke brukte han (lang kø). Han sa at så lenge det er elementpipe, så er det øke krav til å se sprekk i pipa. OK, da er det tydeligvis enklere med Leca. baBuShKa skrev (5 timer siden): Har feieluke i etasje under, da pipen strekkes seg over to plan 😊 Men får du feiet ovnsrøret som ligger flatt (synlig på første bildet)? baBuShKa skrev (5 timer siden): Men det blir sinnsykt varmt der oppe i kassen. Heng opp en gradestokk og observer hvor varmt det blir. At det vil selvantenne kan nok utelukkes. Men at treverket over tid vil tørke og trekke seg sammen vil nok skje. Muligens får du synlige sprekker en gang i fremtiden. Det finnes fagfolk og det finnes "fagfolk" .. Jeg ville kontaktet feier/brannvesen om jeg var deg. Best å få avdekket mulige feil og mangler så fort som mulig, da står du sterkere hvis du skal klage. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå