Achmad Nasir Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Hei, Lurer på om noen i fora har opplevd liknende situasjoner med utleier: 1) Min kontrakt starter fra 10.08.18 - 10.07.22. 2) Husleien har til nå blitt betalt 15nde I hver måned. Den første ble betalt 15.08.18 og skal dekke leie fra 10.08 - 10.09.18. 3) Vi sa opp vår leieavtalen med utleier fra 01.12.21 - 28.02 22. Dette godkjente han i en e-post til meg. Så langt alt virker å være i orden. Inntil utleier nå krever at jeg også betaler husleie for perioden 01.03.22 - 10.03.22. Dette mener jeg er feil, men jeg håper at noen kan rådføre meg på dette. Siden jeg sa opp med virkning 01.12 så har jeg allerede betalt leie for måneden November fra 10.11.21 - 10.12.21. Derfor mener jeg at jeg kun skal betale for tiden fra 10.02 - 28.02.22 og ikke for hele måneden. Vennligst gi meg råd rundt denne problemstillingen? Takker Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Leieforholdet ditt går fra 10.XX til 10.XX. Du har 3 måneders oppsigelsestid, og når leieforholdet ditt ble sagt opp 01.12.21 - vil de tre månedene løpe fra påfølgende leieperiode, altså 10 desember. Da utgår leieperioden 10 mars. Du skal med andre ord betale frem til 10 mars. Utleieren din har helt rett. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Milhouse85 skrev (42 minutter siden): Leieforholdet ditt går fra 10.XX til 10.XX. Du har 3 måneders oppsigelsestid, og når leieforholdet ditt ble sagt opp 01.12.21 - vil de tre månedene løpe fra påfølgende leieperiode, altså 10 desember. Da utgår leieperioden 10 mars. Du skal med andre ord betale frem til 10 mars. Utleieren din har helt rett. Nei. Oppsigelser er tre måneder fra utløpet av inneværende kalendermåned om ikke annet er avtalt, jf husl. § 9-6. At avtalen starter og opphører uten oppsigelse en annen dag betyr ikke at oppsigelsesfristen er en annen, da må nettopp det stå i avtalen. 1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Herr Brun skrev (7 minutter siden): Nei. Oppsigelser er tre måneder fra utløpet av inneværende kalendermåned om ikke annet er avtalt, jf husl. § 9-6. At avtalen starter og opphører uten oppsigelse en annen dag betyr ikke at oppsigelsesfristen er en annen, da må nettopp det stå i avtalen. All sunn fornuft tilsier at dette gjelder fra dato leieforholdet løper fra/til. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 (endret) Quote Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. Den sunne fornuft følger nok i dette tilfellet ordlyden i lovteksten. https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-6 Endret 1. februar 2022 av arne22 Lenke til kommentar
Achmad Nasir Skrevet 1. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2022 19 minutes ago, arne22 said: Den sunne fornuft følger nok i dette tilfellet ordlyden i lovteksten. https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-6 Hei alle for svar. Har lest paragrafen. Den sier også at paragrafen kan fravikes i avtale. Dette står faktisk i avtalen: 3. LEIEFORHOLDETS VARIGHET Leieforholdet begynner 10/08/2018, og opphører 10/07/2022 uten forutgående oppsigelse. Partene kan i leieperioden si opp leieforholdet med 3 måneders frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåned fristen løper ut. Dersom leieforholdet er tidsbestemt og Leietaker ikke flytter ved opphør av avtalen, må Utleier sende flytteoppfordring innen tre måneder etter avtalens opphørsdato. Hvis ikke dette blir gjort, går avtalen over til å bli en tidsubestemt avtale. Slik jeg forstår så vil det utfra ordlyden i denne kontrakt at oppsigelsesfristen gjelder til 28.02. Utleier har derfor ikke rett i å kreve leie etter oppsigelsesfristen 01.03 - 10.03.22? Eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 2 minutes ago, Achmad Nasir said: Utleier har derfor ikke rett i å kreve leie etter oppsigelsesfristen 01.03 - 10.03.22 Det bør vel stemme godt nok. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. februar 2022 Del Skrevet 2. februar 2022 Achmad Nasir skrev (8 timer siden): 3) Vi sa opp vår leieavtalen med utleier fra 01.12.21 - 28.02 22. Dette godkjente han i en e-post til meg. Ferdig snakka. Ta vare på e-posten så har han ingen sak. Lenke til kommentar
Achmad Nasir Skrevet 2. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2022 15 hours ago, Dubious said: Ferdig snakka. Ta vare på e-posten så har han ingen sak. Takker for råd så langt Lenke til kommentar
Achmad Nasir Skrevet 4. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2022 (endret) On 2/2/2022 at 6:22 PM, Achmad Nasir said: Takker for råd så langt Hei så kontrakten igjen og der står det at husleien betales forskuddsvis før 10nde i hver måned for inneværende måned. Har utleier da fremdeles rett i å kreve full husleie og etter at jeg ikke har kontrakt med han etter 28.02. Vi avtalte i en epost at jeg skulle betale etterskuddsvis og dette var han enig i. Så hvilken avtale vil nå gjelde? Vennligst gi råd. Endret 4. februar 2022 av Achmad Nasir Adder more text Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 Man kan vanligvis gjøre en tilleggsavtale rundt enkeltpunkter i en avtale. Da er det den sist inngåtte avtale, altså e-mailen som gjelder. Lenke til kommentar
Achmad Nasir Skrevet 4. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2022 2 hours ago, arne22 said: Man kan vanligvis gjøre en tilleggsavtale rundt enkeltpunkter i en avtale. Da er det den sist inngåtte avtale, altså e-mailen som gjelder. Hei, Før dette svaret sendte jeg en beskjed til utleier og han bekrefter her at han godkjente jeg betaler etterskuddsvis. Dermed blir jo siste leie betalt 20.02 for perioden 10.02 - 28.02 dvs 18 dager. Lenke til kommentar
Achmad Nasir Skrevet 10. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2022 On 2/4/2022 at 7:37 PM, Achmad Nasir said: Hei, Før dette svaret sendte jeg en beskjed til utleier og han bekrefter her at han godkjente jeg betaler etterskuddsvis. Dermed blir jo siste leie betalt 20.02 for perioden 10.02 - 28.02 dvs 18 dager. Hei, utleier sier nå følgende. Se vedleg. Stemmer det han sier her. Ønsker råd. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 Det er jo bare å sitere avtalens bestemmelse om oppsigelse slik du har gjort over og si den klart sier at oppsigelsestiden løper ut ved utløpet av en kalendermåned. Lenke til kommentar
Achmad Nasir Skrevet 10. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2022 (endret) 4 hours ago, Herr Brun said: Det er jo bare å sitere avtalens bestemmelse om oppsigelse slik du har gjort over og si den klart sier at oppsigelsestiden løper ut ved utløpet av en kalendermåned. Hei, takker for raskt svar. Har sitert loven men utleier vil ikke fravike fra at hans originale kontrakt tilsier leie per måned. Hva gjør jeg så? Virker som om han vil ikke miste rest av leien på litt over kr. 7000......er vel ikke lurt å involvere advokat her siden beløpet er såpass lite....kommer ikke noe vei med utleier Endret 10. februar 2022 av Achmad Nasir Lenke til kommentar
Ephrus Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 Achmad Nasir skrev (52 minutter siden): Hei, takker for raskt svar. Har sitert loven men utleier vil ikke fravike fra at hans originale kontrakt tilsier leie per måned. Hva gjør jeg så? Virker som om han vil ikke miste rest av leien på litt over kr. 7000......er vel ikke lurt å involvere advokat her siden beløpet er såpass lite....kommer ikke noe vei med utleier Nekte å betale de 7k er et alternativ? Du har informert om hva loven sier, han blir sikkert irritert. Men detver ikke ditt problem Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 Achmad Nasir skrev (1 time siden): Hei, takker for raskt svar. Har sitert loven men utleier vil ikke fravike fra at hans originale kontrakt tilsier leie per måned. Hva gjør jeg så? Virker som om han vil ikke miste rest av leien på litt over kr. 7000......er vel ikke lurt å involvere advokat her siden beløpet er såpass lite....kommer ikke noe vei med utleier Det kommer litt an på. Har du betalt inn depositum, og har du betalt det til en depositumskonto i ditt navn med utleier som utleier? Hvis det ikke er depositum: Du lar være å betale. Hvis det er depositum på depositumskonto: Du lar være å betale, men husk at du kan risikere at huseier tar deg til forliksråd eller husleietvistutvalget og at du da må vente noen måneder på disse pengene. Hvis det er et depositum som ikke er innbetalt på depositumskonto: Du slutter umiddelbart å betale en krone i leie, og motregner i ulovlig innbetalt depositum. Uansett: Du trenger ikke advokat for å føre en sak for husleietvistutvalget, det klarer du selv. Bare skriv til dem det du skriver her, og vis til kontrakten, så vil jeg tro du får medhold. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå