Redaksjonen. Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Fem spørsmål og svar om luftkvalitet Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 (endret) Sitat Den største utfordringen er ofte å forstå kildene godt nok til å kunne lage gode, målrettede tiltak. Jeg ser piggdekk henges ut. Det er bare toppen av isfjellet som skaper svevestøv. Piggdekkene har liksom blitt maskotten for en hel gruppe med svevestøv-kilder og henges ut som det sorte fåret, mens de andre kildene ignoreres. La meg forklare: De tyngste kjøretøyene, med høyest aksellast er færre i antall men gnager mye mer på asfalten enn personbilene. De med tyngst aksellast kjører også ofte med grovkalibrede kjettinger og lar de være på selv om det bare er noen steder det er is. De kan jo ikke ta de av på på for hver sving. Piggdekk på isdekke og kompakt snø gir ikke asfaltslitasje. Men når saltet spres så kommer piggene i kontakt med asfalten og skaper svevestøv. Hvem er det sin skyld? Piggdekkene eller saltingen? Piggdekkene får i hvert fall hele den tvilsomme æren for det. Årsaken til at det saltes er i stor grad hensyn til de med piggfrie dekk. Piggfritt på våt is er fortsatt glattere og mer risikabelt enn piggdekk på samme føre. (For ordens skyld: NAF/Motor tester dekk på tørr is) Lavere piggdekkandel øker behovet for grusing av veiene. Grus er ikke vasket og inneholder en hel del finstoff/støv. Dette får gjerne piggdekkene også æren for. Grus setter seg fast i piggfrie dekk og gnager på asfalten. Dette får også piggdekkene æren for. Støvet er en evig landeplage på tørre dager og særlig på vårparten. Det virvles opp gang etter gang, selv lenge etter at piggdekksesongen er over. Dette får gjerne piggdekkene atter en gang skylda for. Veistøv virvles opp og forurenser lufta gang på gang fordi det får ligge der. At kommunene ikke har nok feiemaskiner eller setter av nok penger til å drifte de, får gjerne piggdekkene skylda for. Endret 1. februar 2022 av Simen1 1 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Når jeg ser kombinasjonen el bil og piggdekk tenker jeg her er en som tenker på lokal forurensing!! Kan ikke forstå at piggdekk er lovlige noen steder. Man ser jo på bredden av hjulspor i asfalt at det er personbiler med piggdekk som gnager opp veidekket. Kjører man bak en bil med piggdekk blir frontruta full av dritt. Kjører ofte forbi biler med piggdekk bare pga dette. Utrolig plagsom å bruke en liter spylerveske på mila pga en som ikke forstår bilkjøring. Heldigvis er det lenger og lenger mellom disse fossilene som må høre på dette spetakkelet om de skal kjøre "trygt" 2 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 1 hour ago, Trestein said: Kjører man bak en bil med piggdekk blir frontruta full av dritt. Og det tror du er støv som piggdekkene har gnaget fra veien i det øyeblikket? 😆 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 (endret) trikola skrev (40 minutter siden): Og det tror du er støv som piggdekkene har gnaget fra veien i det øyeblikket? 😆 Ja. Har kjørt bil med piggdekk i Danmark. Tror jeg hadde eneste bilen med piggdekk i mils omkrets. Vi hadde to biler og byttet på å kjøre bilen med piggdekk og den uten. Leiebiler begge. Poenget var at det ble veldig tydelig når vi kjørte etter hverandre. Det var helt umulig å kjøre bak piggdekkbilen frontruta på bilen bak ble skitten. Byttet vi gikk det greit. Ser dette i Norge også når kun en av ti biler har piggdekk. Kommer man bak en slik merker man det på frontruta før man hører det. Da må man enten kjøre forbi eller legge seg langt bak og la noen andre få dritten på frontruta. I gamle dager ble det påstått at piggdekk rev opp flere gram pr km. Klart det havner i vannet som dekkene hvirvler opp https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/nasjonalt/hvor-mange-kilo-asfaltstov-slites-opp-i-aret-pa-to-mil/ Endret 1. februar 2022 av Trestein 1 Lenke til kommentar
Jan Kjetil Skrevet 2. februar 2022 Del Skrevet 2. februar 2022 Undres hvordan hvilke verdier vi hadde fått dersom luftkvaliteten var blitt målt i gamle dager. Bilene hadde ikke katalysator, folk fyrte med ved og strupte trekken, vi hadde tungindustri med ufiltrerte utslipp. Husker for eksempel Kongsberg lå innhyllet i røyk fra industrien. Det samme med flere andre industristeder. Når Elkem ble pålagt å rense røyken fra ferrosilisiumproduksjonen fikk de et avfallsproblem med de enorme støvmengdene som ble samlet opp. Vil tro at vestens byer hadde minst like høy forurensning på 70-tallet som Kinesiske byer har i dag. Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 Generelt er byluften naturligvis blitt bedre fordi vi delvis har erstattet eksosbilene med elbiler, og dessuten faset ut koksovner, oljefyring og de mest forurensende vedovnene. Derfor utgjør svevestøvet fra biltrafikken, og særlig fra piggdekkene, en stadig større andel av luftforurensningene. Og i tillegg gir piggdekkene mer støy. Pål Jensen Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 Sitat Utfordringene med luftforurensning er først og fremst en suksesshistorie. At blybensin har vært i bruk i 100 år selv om vi visste at det var giftig fra starten og visste hvor skadelig det var i omtrent halvparten av tiden, det er vel snarere snakk om historiens største nederlag for folkehelsen. https://www.smithsonianmag.com/smart-news/leaded-gas-poison-invented-180961368/ https://www.npr.org/2021/08/30/1031429212/the-world-has-finally-stopped-using-leaded-gasoline-algeria-used-the-last-stockp?t=1643905887746 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå