Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Levetid deler på bil?


Ratleto

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en bil brukt av forhandler for litt under 2 år siden. Og av forhandler har man 5 års reklamasjonsrett på en del ting. BIlen er en 2012-modell.

Jeg har fått et par småproblemer som jeg har prøvd å ta opp med forhandleren på en fin måte, men ikke fått noe svar etter at jeg fikk beskjed om at "garantien er utløpt".

Problemene mine er at vindusviskeren på bakruten har sluttet å fungere. Og at lyktespyler-arm på høyre side foran ikke alltid går inn av seg selv lenger.

Jeg tenker at begge disse problemene er ting som burde gå på reklamasjon, da jeg vil tro at en vindusviskermotor burde være bra nok til å klare å gå hele bilens levetid. Og det samme med spylearmen på lykten foran. Antakelig et filleproblem, for jeg trenger jo bare å dytte litt på luken til spylearmen, så fyker den fint inn igjen.

Har jeg rett med at disse tingene burde vare ut bilens levetid, eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er en slik en, ja. Slår enda ett godt slag for å hogge bilen enn å selge.

For meg virket dette som slitasjedeler som ikke tåler tidenes tann med de forferdelige klima vi har for biler her til lands.  
 

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

jeg mener de feilene ligger under slitasje. Har selv en bakrute visker som ikke har fungert på en 20 år gammel bmw, den skyldes veisalt som har irret hele mekanismen. 
 

Kjøpsloven i Norge må gjøres noe med. Galskap at folk skal forlange i bøtter og spann på gamle biler. Levetid på en bil er ca 5-7 år. Alt over dette er bonus, kun vi i Norge som er i toppen på eldst bilpark grunnet avgifter. F.eks BMW var siste tyske premiumprodusenten som gikk fra en levetid på 7 år ned til 5 år. 
 

 

Endret av snqmann95
  • Liker 3
Lenke til kommentar
snqmann95 skrev (27 minutter siden):

 F.eks BMW var siste tyske premiumprodusenten som gikk fra en levetid på 7 år ned til 5 år. 

Enda godt man kan få tak i franske biler da, hvor produsenten mener at minst 10 år er forventet levetid. Syntes det var litt pinglete da, men tydeligvis er tyskerne enda verre.
Nok et argument for ikke å kjøre tysk.

Lenke til kommentar
Ratleto skrev (39 minutter siden):

Jeg kjøpte en bil brukt av forhandler for litt under 2 år siden. Og av forhandler har man 5 års reklamasjonsrett på en del ting. BIlen er en 2012-modell.

Jeg har fått et par småproblemer som jeg har prøvd å ta opp med forhandleren på en fin måte, men ikke fått noe svar etter at jeg fikk beskjed om at "garantien er utløpt".

Problemene mine er at vindusviskeren på bakruten har sluttet å fungere. Og at lyktespyler-arm på høyre side foran ikke alltid går inn av seg selv lenger.

Jeg tenker at begge disse problemene er ting som burde gå på reklamasjon, da jeg vil tro at en vindusviskermotor burde være bra nok til å klare å gå hele bilens levetid. Og det samme med spylearmen på lykten foran. Antakelig et filleproblem, for jeg trenger jo bare å dytte litt på luken til spylearmen, så fyker den fint inn igjen.

Har jeg rett med at disse tingene burde vare ut bilens levetid, eller tar jeg feil?

Vel, altså. På ny bil har du 5 års reklamasjonsrett. Altså gikk den retten ut for 5 år siden på din bil.
Når du kjøpte den hos en bruktbilforhandler fikk du med litt garanti. Hva sier betingelsene der presist? 5 års reklamasjonsrett fra en bruktforhandler har jeg aldri hørt om, men så kjøper jeg lite biler på denne måten.
For å kunne diskutere dette må man vite hvilke betingelser som gjaldt da du kjøpte bilen.
Før vi vet alle detaljer rundt dette blir det meningsløst å diskutere noe som helst om rettigheter 🙂

Lenke til kommentar
1 minute ago, Habla Møberg said:

Vel, altså. På ny bil har du 5 års reklamasjonsrett. Altså gikk den retten ut for 5 år siden på din bil.
Når du kjøpte den hos en bruktbilforhandler fikk du med litt garanti. Hva sier betingelsene der presist? 5 års reklamasjonsrett fra en bruktforhandler har jeg aldri hørt om, men så kjøper jeg lite biler på denne måten.
For å kunne diskutere dette må man vite hvilke betingelser som gjaldt da du kjøpte bilen.
Før vi vet alle detaljer rundt dette blir det meningsløst å diskutere noe som helst om rettigheter 🙂

Og det blir meningsløst at du skriver noe når du ikke har hørt om 5 års reklamasjonsrett på kjøp fra forhandler.

https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/214371225-Reklamasjonsrett-ved-kjøp-og-salg-av-bil

Lenke til kommentar
Ratleto skrev (9 minutter siden):

Og det blir meningsløst at du skriver noe når du ikke har hørt om 5 års reklamasjonsrett på kjøp fra forhandler.

https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/214371225-Reklamasjonsrett-ved-kjøp-og-salg-av-bil

Øhh, du misforstår her. Du får ikke automatisk 5 nye år med reklamasjonsrett på hele bilen når du kjøper den brukt 5 år gammel.
Dette gjelder skjulte feil og mangler.
Med mindre du har en helt spesiell avtale med bruktforhandleren så er det ikke grunnlag for å reklamere på dette,
At ting som vindusviskermekanisme, sentrallåser, lyktespylere m.m. slutter å virke på en 10 år gammel bil er noe man må forvente.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

5 års full reklamasjonsrett på bruktbil (tilsvarende ny bil) vil jo si at forhandleren som selger en ti år gammel bil også har ti ganger så høy risiko som den som solgte bilen ny, og samtidig mindre fortjeneste. Mener du det er logisk? 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (1 minutt siden):

Reklamasjonsretten gjelder ikke for noen feil som oppstår etter kjøpstidspunktet, og det er ikke lenger garanti på bilen.

 

Ikke helt sant, reklamasjonsrett gjelder på komponenter som er ment å vare i 5 år eller mer, selv om feilen oppstår i ettertid.

Lenke til kommentar

Vanligvis er det alt fra 1/2 år til et års reklamasjon på bruktbiler hvor garanti har gått ut.

Man kan ikke bare fortsette å spe på ytterligere 5 år etter hver person som kjøper bilen.

Et bruktsalg(privat) sier maks 2 år etter at fabrikk garanti er utgått minus alder og stand på bil i utgangspunktet.

Så disse defektene er i mine øyne slikt som skjer å må fikses på egenhånd.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Ratleto said:

Og det blir meningsløst at du skriver noe når du ikke har hørt om 5 års reklamasjonsrett på kjøp fra forhandler.

https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/214371225-Reklamasjonsrett-ved-kjøp-og-salg-av-bil

Tror du skal sette deg litt bedre inn i regelverket og takke for de svarene du får.

For en 10 år gammel bil kan du ikke forvente stort. Søk etter klagesaker så vil du se at det meste blir avfeid på 10 år gamle biler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, xClaymanx said:

Vanligvis er det alt fra 1/2 år til et års reklamasjon på bruktbiler hvor garanti har gått ut.

Man kan ikke bare fortsette å spe på ytterligere 5 år etter hver person som kjøper bilen.

Et bruktsalg(privat) sier maks 2 år etter at fabrikk garanti er utgått minus alder og stand på bil i utgangspunktet.

Kan du finne noe info som bekrefter dette?

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (40 minutter siden):

Enda godt man kan få tak i franske biler da, hvor produsenten mener at minst 10 år er forventet levetid. Syntes det var litt pinglete da, men tydeligvis er tyskerne enda verre.
Nok et argument for ikke å kjøre tysk.

Skal heller ta buss til jobb en å kjøre fransk. Har du noen gang hørt uttrykket franskingeniørkunst? Franskmennene mener kanskje at bilen burde klare 10 år når man knapt har 100 hk under panseret, sliter ikke mye på understellet som er like avansert som Volvo med stivbakaksel. Vet ikke statistikk iht solgte biler, men er veldig mye tysk på veiene etter de er over 5 år. 

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (19 minutter siden):

Tror du skal sette deg litt bedre inn i regelverket og takke for de svarene du får.

For en 10 år gammel bil kan du ikke forvente stort. Søk etter klagesaker så vil du se at det meste blir avfeid på 10 år gamle biler. 

Det jeg har opplevd kan gi medhold i klager er om det har vært gjort noe som ikke skulle vært gjort, eller omvendt, evt bevisst forsøk på juks.
Feks om motor havarerer pga røket registerreim, som er kjørt over tid, og bilen er solgt som om alle service er overholdt, så er det selgers ansvar. Altså om reimen skulle ha vært byttet mens selger eide den, men ikke ble utført. Selv om det er verkstedet som har valgt ikke å gjøre jobben.
Men ellers så må man forvente at ting går i stykker på en bil. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
snqmann95 skrev (20 minutter siden):

Skal heller ta buss til jobb en å kjøre fransk. Har du noen gang hørt uttrykket franskingeniørkunst? Franskmennene mener kanskje at bilen burde klare 10 år når man knapt har 100 hk under panseret, sliter ikke mye på understellet som er like avansert som Volvo med stivbakaksel. Vet ikke statistikk iht solgte biler, men er veldig mye tysk på veiene etter de er over 5 år. 

Og her briljerer vi både med kunnskaps- og saklighets-nivå ser jeg 🙃

Endret av Habla Møberg
Lenke til kommentar

Det der ville jeg definert som en slitedel og ikke brukt mer tid på. Bytt selv eller la den være som den er. 

Bilen er 10 år omtrent, og jeg syns du ikke kan forvente at slike ting vil virke ut og bort spesielt når man ikke vet hvordan forrige eiere har behandlet bilen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...