knutinh Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 frohmage skrev (1 time siden): Utsetter man seg ikke mere for potensielle bivirkninger av sykdommen om man ikke vaksinerer deg? Det er min forståelse. Vaksinene beskytter dårligere mot omicron enn mot delta. De beskytter bedre mot alvorlig sykdom/død enn mot det å bli smittet (og evt smitte andre). «The UK Health Security Agency on 14 January reported that a third dose reduces the risk of hospitalization due to Omicron by 92%. The US Centers for Disease Control and Prevention (CDC) on 21 January similarly said that a third shot prevented visits to the emergency room or urgent care with 82% effectiveness, and hospitalization with 90% effectiveness, for people with Omicron1.» https://www.nature.com/articles/d41586-022-00199-z Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 Snikpellik skrev (På 2.2.2022 den 10.41): For å oppdatere litt. Jeg bor i hovedstaden og er rundt 30 år, så jeg kjenner da naturligvis veldig mange som har hatt korona, og har korona nå. Faktisk tror jeg nå denne uka at det har bikka over til at de fleste av vennene mine nå har vært smitta. En del av dem har ikke fått tatt tredje dose enda pga intervallen eller smitte. Dette blir veldig anekdotisk og bare basert på folk jeg kjenner rundt min egen alder, men jeg har inntrykk av at de fleste med tre doser ikke merker så veldig mye til sykdommen, om noe i det hele tatt, og at det varer maksimalt i et par-tre dager. Mens de som "bare" har to doser av de jeg kjenner som regel blir en del sykere, altså sånn at de ligger rett ut med feber og ganske kjip influensalignende sykdom en stund. Kanskje rundt en ukes tid hvor de er ganske så dårlige. Igjen, dette er anekdoter og bare basert på min egen omgangskrets og folk jeg kjenner rundt min egen alder. Jeg kjenner også noen med to doser som knapt har merket noe, og en med tre doser som faktisk fikk feber. Det er ikke svart/hvitt dette her. Men jeg er ganske så glad for at jeg tok dose tre, siden det ser ut som det så godt som eliminerer muligheten til å få noe særlig sykdom av dette, mens de med to doser gjerne blir ganske så syke en stund. Sannsynligvis mest fordi effekten taper seg over tid. Så mener jeg ikke det er noe farlig i å ligge hjemme syk en ukes tid, men det er jo kjipt når man kan unngå det. Har et par anekdoter til. Jeg har ingen vaksinedoser og testet positivt for 4 uker siden. En dag med litt feber, vondt i halsen i 3 dager og tap av lukt- og smakssans i ca. 3 dager. Litt lavt energinivå første uka etter isolasjon, men er nå tilbake til så godt som normal kapasitet på trening. Muligens et hint av litt tyngre pust et par av dagene, men jeg mistenker at det bare var psykisk som følge av belastningen det er å være i full isolasjon med en ny og forholdsvis ukjent virusinfeksjon. Alder 30+ og ingen underliggende sykdommer. De andre jeg kjenner på min alder som enten har 0 - 2 doser har hatt omtrent samme forløp. Når det er sagt virker det totalt sett som viruset slår ut ulikt hos folk uten noen tilsynelatende åpenbar årsak, så disse anekdotene er ikke ment for å brukes som momenter i en eventuell vurdering av hvorvidt man skal ta en bestemt vaksinedose eller ei. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 coffeee skrev (5 minutter siden): Har et par anekdoter til. Jeg har ingen vaksinedoser og testet positivt for 4 uker siden. En dag med litt feber, vondt i halsen i 3 dager og tap av lukt- og smakssans i ca. 3 dager. Litt lavt energinivå første uka etter isolasjon, men er nå tilbake til så godt som normal kapasitet på trening. Muligens et hint av litt tyngre pust et par av dagene, men jeg mistenker at det bare var psykisk som følge av belastningen det er å være i full isolasjon med en ny og forholdsvis ukjent virusinfeksjon. Alder 30+ og ingen underliggende sykdommer. De andre jeg kjenner på min alder som enten har 0 - 2 doser har hatt omtrent samme forløp. Når det er sagt virker det totalt sett som viruset slår ut ulikt hos folk uten noen tilsynelatende åpenbar årsak, så disse anekdotene er ikke ment for å brukes som momenter i en eventuell vurdering av hvorvidt man skal ta en bestemt vaksinedose eller ei. Godt å høre at det går bra igjen selv om det tok en stund! Og helt enig, det er ganske random ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå