Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier har gitt oppsigelse, flytte før 3 mnd.

SVD

Anbefalte innlegg

Gjest ba28d...a2d
Omnia vincit amor skrev (2 minutter siden):

Det er nok ikke slik det funker.. Har man selv valgt å levere nøklene før oppsigelsestiden er over så er det ditt eget ansvar. Ganske sikker på at oppsigelsetiden fremdeles løper og man må da følgelig betale. 

Det kommer jo an på. Om utleier ber om og får nøkkelen når leietaker sier han ikke tenker å disponere leiligheten ville jeg ikke betalt videre. Men en kan selvfølgelig ikke "kaste" nøkkelen etter utleier og så nekte å betale. 

Anonymous poster hash: ba28d...a2d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
spetter skrev (34 minutter siden):

En annen ting å  tenke på. Om du leverer nøkkel fra deg, og ikke har tilgang til plassen!!!!!.  Behold nøkkelen hvis du må betale frem til 31 mars. Ikke lever nøkkelen fra deg før det er bekreftet at du slipper å betale  "resterende". Du skal tross al tilgang til plassen sålenge du betaler

Huseier kan ikke "kreve" dobbel husleie. Dvs, at noen flytter inn før oppsigelsestiden er over og kreve at du betaler

Ja jeg kommer til å bo der ut mars hvis jeg må betale for det. Nå er ikke banken helt med på en overtagelse av huset den 1 mars. heller. Men det er rart om det går an å endre det nå. Det er riktig nok ikke unnerskrivd enda, jeg har bare vunnet budrundend, men jeg spesifiserte 1 mars. som overtagelse og det var nok dumt av meg. 

The Avatar skrev (28 minutter siden):

Om trådstarter har levert nøklane så har ikkje utleiger lenger grunnlag for å kreve husleige, då har utleiger akseptert overlevering av husrommet før tida.

Hvor sikker er du på at det fungerer slik? 

Axefjord skrev (23 minutter siden):

Det er ikke mulig å finne ut om oppsigelsen er ugyldig før TS har flyttet ut.

Men jeg ville tatt turen innom i ettertid for å se om det er en ny leieboer der. Da vil oppsigelsen være ugyldig, og jeg tror at huseier må dekke kostnadene til TS, i praksis flytting og evt høyere husleie en del måneder.

Det høres ut som mye styr. Men samtidlig hvis\når jeg finner det ut kommer jeg til å bli ganske forbannet. Å dekke kostnadene mine vil i alle fall være en del, men hvordan det funker når jeg har kjøpt meg hus er et godt spørsmål tenker jeg.

Lenke til kommentar

Så lenge huseigar har akseptert å ta imot nøklane så vil ikkje huseiger oppfylle sin del av avtalen som er å stille husrommet til disposisjon i avtaleperioden. Kan ikkje utleiger stille med sin del av avtalen så kan ein heller ikkje krevje at leigetakar oppfyller sin del av avtalen i form av husleige.
Utleigar plikter å stille husrommet til disposjon etter husleigelova § 5-1, gjer ikkje utleiger dette så er det ein mangel som leigetakaren kan holde tilbake husleige for.

Huseigar kan sjølvsagt nekte å ta over husrommet før tida.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det du gjør er å fortsette å disponere leiligheten frem til 1. mars så lenge du må betale. Behold nøkkelen, og bruk leiligheten som lager eller noe. 

En stund etter du har flyttet ut, drar du tilbake til leiligheten og ser om det er kommet nye leieboere eller om huseier bruker leiligheten selv. Følg også med på Finn.no, etc. for å se om den legges ut for leie. Jeg vet ikke hvor lang "karantenetid" det er før huseier har lov til å leie ut igjen, men jeg hadde i hvert fall følgt med på leiligheten i noen måneder etter du flyttet ut.

Ender den opp med å bli utleid igjen kontakter du Husleietvistutvalget eller forliksrådet og får kjent utkastelsen ugyldig og får da (tidligere) utleier til å dekke flyttekostnader ++.

• Liker 1
Lenke til kommentar

TS burde bare bite i det sure eple, flytte og glemme alt sammen. 

Det er veldig enkelt for en utleier å fabrikkere en historie, dersom han tvinges til det gjennom en slik prosess. 

"Kona og jeg var i en turbulent periode, og ville flytte fra hverandre en periode før vi gikk til seperasjon, men alt ble så mye bedre når våren kom så vi fant sammen igjen."

Hvordan skulle noe sånt kunne motbevises?

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 minutter siden):

TS burde bare bite i det sure eple, flytte og glemme alt sammen. 

Det er veldig enkelt for en utleier å fabrikkere en historie, dersom han tvinges til det gjennom en slik prosess. 

Hvordan skulle noe sånt kunne motbevises?

Utleier er singel og uføretrygdet. Hvorfor hun skulle ha 2etg. er det ingen som kan forstå. Tror faktisk hun vil ha et problem med akkurat det der. Utleie er en stor del av inntekten hennes. 

Hun ville dele av strømutgiftene, sette ned leia litt å og få meg til å betale halve. Da jeg sa nei, jeg har tross alt ingen kontroll over strømavtale eller noe som helst, fikk jeg oppsigelse rett etter, der det sto at hun "skulle ha leiligheten selv". 

Samtidlig som hun er "følsom over strøm og radiosignaler" så hun betaler gjennomstittspris per dag. så for alt jeg vet er strømmåleren gammeldags så vi ikke kan få fastprisavtale en gang... Skrur av wifi'en i hytt og pine gjør hun også. Jeg gleder meg egentlig til å flytte. 

Lenke til kommentar
SVD skrev (58 minutter siden):

Samtidlig som hun er "følsom over strøm og radiosignaler" så hun betaler gjennomstittspris per dag. så for alt jeg vet er strømmåleren gammeldags så vi ikke kan få fastprisavtale en gang... Skrur av wifi'en i hytt og pine gjør hun også. Jeg gleder meg egentlig til å flytte. 

Strømmåleren skal være skiftet uansett om hun har fritak fra AMS måler, men da uten AMS og kommunikasjon modulen

Endret av Ephrus
Lenke til kommentar
SVD skrev (8 timer siden):

@Nimrad 

Tror ikke du vet så mye om min leiesituasjon så du kan roe ned holdningen din selv. Som jeg sa så er jeg kastet ut fordi utleier vil leie ut til noen andre med strøm ikke inkludert. Så jeg har måtte søke etter hus å stresset bare fordi utleier har orkestrert en løgn av en oppsigelse. 

Har opplevd det samme selv. Min kontrakt ble oppsagt pga oppussing. Det ble utført et malings-strøk. Den nye avtalen ble selvfølgelig med ikke inkludert strøm. Så jeg er enig at det er lov å være litt drittsekk ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
SVD skrev (10 timer siden):

@Nimrad 

Tror ikke du vet så mye om min leiesituasjon så du kan roe ned holdningen din selv. Som jeg sa så er jeg kastet ut fordi utleier vil leie ut til noen andre med strøm ikke inkludert. Så jeg har måtte søke etter hus å stresset bare fordi utleier har orkestrert en løgn av en oppsigelse. 

Sier bare at jeg kjenner typen og dette i seg selv er enda en god grunn til at jeg sluttet helt å leie på det private marked selv. Nå leier jeg bare leiligheter hvor utleier er langt unna for å ikke risikere den «jeg eier huset og deg mentaliteten», beklager tonen men dem er det mange av der ut.

Bruke masse strøm på «trass» tror jeg ikke løser en drit altså, om noe gjør det bare resten av tiden der sur og en vet aldri hva slags følger sånt kan få utenom det juridiske (om det er noe grobunn der i det hele tatt etter leiekontrakten utgår)

Beste er bare å akseptere situasjonen, nyt at du skal bort fra sånne og ta alt som lekser & lærdom da var det aldri forgjeves har blitt mitt motto.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (2 timer siden):

Har opplevd det samme selv. Min kontrakt ble oppsagt pga oppussing. Det ble utført et malings-strøk. Den nye avtalen ble selvfølgelig med ikke inkludert strøm. Så jeg er enig at det er lov å være litt drittsekk ;) 

Maling av vegg(er) er vel per defenisjon ikke oppussing....

Endret av Ephrus
Lenke til kommentar
Ephrus skrev (35 minutter siden):

Maling av vegg(er) er vel per defenisjon ikke oppussing....

Riktig. Fant ikke ut av hva huseieren hadde gjort før etter jeg flyttet ut. Fikk plutselig bare en mail at jeg måtte flytte på grunn av oppussing. Personlig var det greit for meg da jeg uansett hadde tenkt å flytte ut. To uker etter jeg hadde flyttet ut ser jeg på finn.no at boligen var lagt ut til leie, og det eneste jeg kunne se på bildene var at det var ny maling. 

Ja, min oppsigelse var ulovlig, men jeg gadd ikke å gjøre noe med det fordi jeg hadde tenkt å flytte uansett. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
21 hours ago, SVD said:

Utleier er singel og uføretrygdet. Hvorfor hun skulle ha 2etg. er det ingen som kan forstå. Tror faktisk hun vil ha et problem med akkurat det der. Utleie er en stor del av inntekten hennes. 

Hun ville dele av strømutgiftene, sette ned leia litt å og få meg til å betale halve. Da jeg sa nei, jeg har tross alt ingen kontroll over strømavtale eller noe som helst, fikk jeg oppsigelse rett etter, der det sto at hun "skulle ha leiligheten selv". 

Hehe.. dette er klassisk og forståelig for begge. 

Men jeg støtter deg fullt ut med å lage en sauna av leiligheten de siste månedene. Hennes motiv for dette er penger og da får du gjerne ta igjen litt 😉

Så lenge du betaler leie har du disposisjonsrett over leiligheten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (8 timer siden):

Hehe.. dette er klassisk og forståelig for begge. 

Men jeg støtter deg fullt ut med å lage en sauna av leiligheten de siste månedene. Hennes motiv for dette er penger og da får du gjerne ta igjen litt 😉

Så lenge du betaler leie har du disposisjonsrett over leiligheten. 

Men han har lojalitetsplikt ovenfor utleier https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/inkludere-strom-i-husleien-eller-ikke

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 1.2.2022 den 9.59):

Hvorfor i huleste skal du ha den holdningen? Det er fullt og helt ditt ansvar i henhold til kontrakten og dette er gjort helt etter boka fra utleiers side. Han har planlagt et tidspunkt han ønsker å disponere leiligheten selv fra og sagt i fra i god tid til deg. Du har ingen grunn til å oppføre deg som en drittsekk.

Sant, men det er ingen grunn for han å spare strøm heller, det er nok behjelpelig, men på egen bekostning, så det er ikke å være drittsekk det, bare forholde seg til kontrakt, som du selv sier. Å aktivt bruke unødvendig strøm derimot, det er drittsekk.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...