SVD Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Hei. Utleier har gitt meg en oppsigelse av leieforholdet i Desember i fjor pga. At utleier skal ha boligen selv. Så da må jeg ut innen 31. Mars. Jeg har nå skaffet et hus og vil flytte innen februar. Utleier mener jeg må betale leie for mars. Jeg har ikke funnet noe som tilsier at jeg må betale det når jeg har blitt oppsagt av utleier. Er dette tilfelle? Takker for svar Lenke til kommentar
MrPets Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 SVD skrev (2 minutter siden): Hei. Utleier har gitt meg en oppsigelse av leieforholdet i Desember i fjor pga. At utleier skal ha boligen selv. Så da må jeg ut innen 31. Mars. Jeg har nå skaffet et hus og vil flytte innen februar. Utleier mener jeg må betale leie for mars. Jeg har ikke funnet noe som tilsier at jeg må betale det når jeg har blitt oppsagt av utleier. Er dette tilfelle? Takker for svar Jeg er ikke jurist. Såvidt meg kjent avhenger dette av kontrakten dere har, men Lov om husleieavtaler sier at oppsigelsesfristen er tre måneder. Unntak gjelder ved hybler og annen del av utleiers bolig, da er det én måned. Lenke til kommentar
Gjest ba28d...a2d Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 SVD skrev (4 minutter siden): Hei. Utleier har gitt meg en oppsigelse av leieforholdet i Desember i fjor pga. At utleier skal ha boligen selv. Så da må jeg ut innen 31. Mars. Jeg har nå skaffet et hus og vil flytte innen februar. Utleier mener jeg må betale leie for mars. Jeg har ikke funnet noe som tilsier at jeg må betale det når jeg har blitt oppsagt av utleier. Er dette tilfelle? Takker for svar Selvsagt må du betale. Du har en kontrakt som sier det... Anonymous poster hash: ba28d...a2d Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 SVD skrev (13 minutter siden): Er dette tilfelle? Ja. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 (endret) SVD skrev (17 minutter siden): Jeg har ikke funnet noe som tilsier at jeg må betale det når jeg har blitt oppsagt av utleier. Er dette tilfelle? Takker for svar Har du inngått kontrakt med oppsigelsestid på 3 måner og du flytter før den tid må du betale, dette er noe du har godtatt når du skrev under kontrakten. Om du skal gå rundt dette må dette avtales med huseieren din. Synes selv at 3 måner er litt mye for oppsigelsestid og det var noe som gjorde at jeg slet litt med å finne en ny leilighet sist. Var heldig å fant en utrolig grei utleier som ventet på at jeg skulle flytte inn i de tre månene. Endret 1. februar 2022 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Gjest ba28d...a2d Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Men, du må selvsagt ikke gi fra deg boligen du leier før tiden. Om huseier ønsker å benytte den før du ikke lenger leier den trenger du selvsagt ikke å betale. Å bevise at den er i bruk/leid ut på ny etter du har gitt fra deg nøklene er derimot problematisk. Anonymous poster hash: ba28d...a2d Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Du må betale, men skal også ha boligen til din disposisjon. Fristen på 3 mnder er gitt som en gjensidig oppsigelsestid. Om utleier tviholder på 3 måneders betaling hadde jeg beholdt nøklene og levert akkurat ved 3 mnder. 5 1 Lenke til kommentar
SVD Skrevet 1. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2022 Ja jeg har bare ikke vert borti at jeg har blitt oppsagt selv. og jeg synes det er rart at utleier vil at jeg skal være en ektra måned når det står i oppsigelsen at utleier skal ta over selv. Litt off topic men jeg er rimelig sikker på at oppsigelsen er bullshit og at utleier vil leie ut med strøm separat og ikke ink som jeg har. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 SVD skrev (1 minutt siden): Ja jeg har bare ikke vert borti at jeg har blitt oppsagt selv. og jeg synes det er rart at utleier vil at jeg skal være en ektra måned når det står i oppsigelsen at utleier skal ta over selv. Litt off topic men jeg er rimelig sikker på at oppsigelsen er bullshit og at utleier vil leie ut med strøm separat og ikke ink som jeg har. Det er gjensidig oppsigelsestid. Hvor mange måner står det i kontrakten? Lenke til kommentar
SVD Skrevet 1. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2022 Okay jeg forstår. Det står 3mnd. Jeg skal i alle fall ikke spare noe strøm de siste to mnd. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Nimrad Skrevet 1. februar 2022 Populært innlegg Del Skrevet 1. februar 2022 SVD skrev (4 minutter siden): Okay jeg forstår. Det står 3mnd. Jeg skal i alle fall ikke spare noe strøm de siste to mnd. Hvorfor i huleste skal du ha den holdningen? Det er fullt og helt ditt ansvar i henhold til kontrakten og dette er gjort helt etter boka fra utleiers side. Han har planlagt et tidspunkt han ønsker å disponere leiligheten selv fra og sagt i fra i god tid til deg. Du har ingen grunn til å oppføre deg som en drittsekk. 17 1 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 (endret) MrPets skrev (35 minutter siden): Jeg er ikke jurist. Såvidt meg kjent avhenger dette av kontrakten dere har, men Lov om husleieavtaler sier at oppsigelsesfristen er tre måneder. Unntak gjelder ved hybler og annen del av utleiers bolig, da er det én måned. Det er forskjellig hvordan huseiere gjør dette. Noen har 3 måner og noen som du sier en eller to. SVD skrev (9 minutter siden): Okay jeg forstår. Det står 3mnd. Jeg skal i alle fall ikke spare noe strøm de siste to mnd. Må si meg enig med Nimrad over her. Du har funnet deg en ny leilighet/hus og det før tiden som er avtalt. Da har du ingen grunn til å klage eller oppføre deg på denne måten her. Du har inngått en kontrakt og da må du rett og slett bare godta at det går slik. Å bruke mer strøm og ødelegge for huseieren på den måten synes jeg rett og slett vil være patetisk. Endret 1. februar 2022 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
SVD Skrevet 1. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2022 @Nimrad Tror ikke du vet så mye om min leiesituasjon så du kan roe ned holdningen din selv. Som jeg sa så er jeg kastet ut fordi utleier vil leie ut til noen andre med strøm ikke inkludert. Så jeg har måtte søke etter hus å stresset bare fordi utleier har orkestrert en løgn av en oppsigelse. 3 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Ja, du må betale ut oppsigelsestiden din. Det er du selv som velger å flytte ut i februar og ikke slutten av mars. Det betyr dog i praksis også at du ikke må gi fra deg nøklene før i slutten av mars, men du kan jo forsøke å gå i en vennlig dialog med utleier hvor du gir han tidligere adgang til boligen, mot at du slipper å betale siste måned. 1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Utleier har ikke anledning til å kaste deg ut og så leie ut leiligheten igjen etterpå. Dersom du har indikasjon på at dette er tilfellet kan du motsi oppsigelsen. Da må utleier ta saken videre til Husleietvistutvalget eller Forliksrådet. Quote Husleieloven, som regulerer leieforhold og som man ikke kan avtale seg bort fra, sier at man som utleier må ha en god grunn dersom man ønsker å si opp leieboer. - Loven lister opp noen eksempler på saklig grunn til oppsigelse: Blant annet nevnes riving eller ombygging, eller at eier eller noen i husstanden skal bruke husrommet selv. Det vi ser av disse eksemplene, er at oppsigelsesgrunnene må være nokså tungtveiende, - det vil altså ikke holde at utleier for eksempel heller vil leie ut til en bekjent som plutselig flytter til byen, sier Fæste. Han påpeker også at det står rivning og ombygging, ikke oppussing – det er altså snakk om store, inngripende tiltak som åpenbart gjør det vanskelig for noen å bo der. I tillegg åpner loven for at man kan si opp leieboer av annen saklig grunn. Hva som er saklig vil bli en vurdering i hvert enkelt tilfelle, men det skal altså nokså mye til for å oppfylle dette kriteriet. Disse reglene må du følge når du skal si opp leieboeren | Huseierne 1 Lenke til kommentar
spetter Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 (endret) En annen ting å tenke på. Om du leverer nøkkel fra deg, og ikke har tilgang til plassen!!!!!. Behold nøkkelen hvis du må betale frem til 31 mars. Ikke lever nøkkelen fra deg før det er bekreftet at du slipper å betale "resterende". Du skal tross al tilgang til plassen sålenge du betaler Huseier kan ikke "kreve" dobbel husleie. Dvs, at noen flytter inn før oppsigelsestiden er over og kreve at du betaler Endret 1. februar 2022 av spetter Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 spetter skrev (4 minutter siden): En annen ting å tenke på. Om du leverer nøkkel fra deg, og ikke har tilgang til plassen!!!!!. Behold nøkkelen hvis du må betale frem til 31 mars. Ikke lever nøkkelen fra deg før det er bekreftet at du slipper å betale "resterende". Du skal tross al tilgang til plassen sålenge du betaler Huseier kan ikke "kreve" dobbel husleie. Dvs, at noen flytter inn før oppsigelsestiden er over og kreve at du betaler Om trådstarter har levert nøklane så har ikkje utleiger lenger grunnlag for å kreve husleige, då har utleiger akseptert overlevering av husrommet før tida. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 14 minutes ago, NoTrace said: Utleier har ikke anledning til å kaste deg ut og så leie ut leiligheten igjen etterpå. Dersom du har indikasjon på at dette er tilfellet kan du motsi oppsigelsen. Da må utleier ta saken videre til Husleietvistutvalget eller Forliksrådet. Disse reglene må du følge når du skal si opp leieboeren | Huseierne Det er ikke mulig å finne ut om oppsigelsen er ugyldig før TS har flyttet ut. Men jeg ville tatt turen innom i ettertid for å se om det er en ny leieboer der. Da vil oppsigelsen være ugyldig, og jeg tror at huseier må dekke kostnadene til TS, i praksis flytting og evt høyere husleie en del måneder. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 1 minute ago, Axefjord said: Det er ikke mulig å finne ut om oppsigelsen er ugyldig før TS har flyttet ut. Men jeg ville tatt turen innom i ettertid for å se om det er en ny leieboer der. Da vil oppsigelsen være ugyldig, og jeg tror at huseier må dekke kostnadene til TS, i praksis flytting og evt høyere husleie en del måneder. Nei, men det vil være opp til utleier å begrunne det tilfredsstillende overfor HTU eller Forliksrådet og det skal mye til for at utleier tar den kampen om han faktisk tenker å leie ut igjen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 The Avatar skrev (28 minutter siden): Om trådstarter har levert nøklane så har ikkje utleiger lenger grunnlag for å kreve husleige, då har utleiger akseptert overlevering av husrommet før tida. Det er nok ikke slik det funker.. Har man selv valgt å levere nøklene før oppsigelsestiden er over så er det ditt eget ansvar. Ganske sikker på at oppsigelsetiden fremdeles løper og man må da følgelig betale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå