Gå til innhold

Sony kjøper Destiny 2-studioet Bungie for 32 milliarder kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Iki skrev (29 minutter siden):

Kan ikke si de har laget spesielt gode spill, men destiny 2 er iallefall bedre enn halo infinite.

Lurer på om planen fremover er å oppdatere d2, eller om de jobber med noe nytt?

Smaken er som baken, liker Halo bedre selv, men med over 30 millioner spillere og rundt 900 000 daglige spillere så er det et relativt populært spill selv om vi ikke liker det noe særlig selv. Halo-serien har vel solgt over 80 millioner, og Infinite solgte vist nok neste like mye som siste CoD rett før jul, til tross for at det er inkludert i GamePass. Ikke at disse tallene i seg selv sier alt om spillene, men det er populære spill uavhengig av hva vi mener.

De uttalte i fjor en gang at de hadde flere interne prosjekter, mest for trening og læring, som de hadde jobbet på i opp til tre år, og de synes noen av disse ble overraskende gode og kunne være salgbare titler. Men, så sier de også at utviklingen av Destiny 2 vil være hovedfokus, deres ord var vel at de skulle firedoble resursene på D2, og holde det fokuset minst gjennom 2025. Jeg tenker at en firedobling av dagens resurser vil ta folk fra andre prosjekter, om de ikke ansetter mange nye. Men, de er vel 900 ansatte om jeg ikke husker helt feil, så de har vel litt å gå på, så hvem vet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zedarius skrev (2 timer siden):

Halo er et middelmådig FPS som hadde blitt glemt fort om det ikke hadde tilnærmet monopol på konsoll.

Sikkert derfor The Master Chief Collection toppet listene på Steam når den ble lansert, og Infinite (Campaign) gjorde det samme. Dette til tross for at begge er inkludert med Gamepass som har mellom 25 og 30 millioner brukere. Som jeg skrev over solgte det nesten like mye som siste CoD en periode, og sist jeg sjekket så er det kanskje den mest populære shooteren uansett plattform, så jeg vet ikke helt...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
17 hours ago, Gringorilla said:
17 hours ago, kilik said:

32 milliarder?! Komplett galskap, men Sony ble vel desperate for at Microsoft skulle ta over "alt".

For det første kommer nok ikke dette som et "svar" på AB-kjøpet. Slike avtaler tar månedsvis å lande, om ikke lenger, og har nok vært i kortene lenge. For det andre virker det som en av hovedgrunnene til kjøpet er at Sony vil ha eierskap over software-teknologien og utviklerverktøyene til Bungie, og da spesielt server-softwaren deres.

Denne er jeg enig i. Sony har et par live service gaming i utvikling. Å ha Bungie på laget er perfekt for de. Siden de har mye erfaring på akkurat dette. Bungie har også sagt før de har lyst til å bransje ut i multimedia. Noe Sony kan hjelpe de med fort. Tenkt på alt den lore Destiny har. Tv show/animation/film osv. Tror Bungie har et par nye IP under utvikling også.

Endret av Nameen
Lenke til kommentar

Som en kuriositet - her er «The Marathon Scrapbook», som dokumenterer Bungies historie frem til og med utgivelsen av Marathon Infinity i 1996:

http://marathon.bungie.org/story/_files/Marathon_Scrapbook.pdf

Flere av de som vokste opp med Mac i huset så vel frem til utgivelsen av Halo etter denne traileren:

 

Men så overtok som kjent Microsoft Bungie året etter – for en nedtur.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (17 minutter siden):

Sikkert derfor The Master Chief Collection toppet listene på Steam når den ble lansert, og Infinite (Campaign) gjorde det samme. Dette til tross for at begge er inkludert med Gamepass som har mellom 25 og 30 millioner brukere. Som jeg skrev over solgte det nesten like mye som siste CoD en periode, og sist jeg sjekket så er det kanskje den mest populære shooteren uansett plattform, så jeg vet ikke helt...

Må ærlig innrømme at Halo ikke er min favorittserie i Microsoft's bibliotek, men at de er solide skytespill er det ikke noe tvil om. Innenfor sin sjanger er Halo Infinite helt i toppsjiktet når det gjelder gameplay. Klarer de å legge til mer varierte omgivelser og strukturere storyen bedre kan det ende opp som et av de aller beste spillene i serien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (33 minutter siden):

Som en kuriositet - her er «The Marathon Scrapbook», som dokumenterer Bungies historie frem til og med utgivelsen av Marathon Infinity i 1996:

http://marathon.bungie.org/story/_files/Marathon_Scrapbook.pdf

Flere av de som vokste opp med Mac i huset så vel frem til utgivelsen av Halo etter denne traileren:

 

Men så overtok som kjent Microsoft Bungie året etter – for en nedtur.

Vel, jeg husker jeg var til en kompis som hadde råd til å laste ned ting fra internett, og han hadde plukket opp teaseren her ett eller annet sted, og jeg husker hvor lite fornøyde med at det skulle komme til Mac og ikke PC. Det tok imidlertid en stund fra jeg fikk Halo på den første XBOX'en til jeg husket denne teaseren, det hadde tross alt gått noen år, og jeg så den bare en gang. Mulig jeg ikke kom på det før noen nevnte det.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev:
Zedarius skrev (2 timer siden):

Halo er et middelmådig FPS som hadde blitt glemt fort om det ikke hadde tilnærmet monopol på konsoll.

Sikkert derfor The Master Chief Collection toppet listene på Steam når den ble lansert, og Infinite (Campaign) gjorde det samme. Dette til tross for at begge er inkludert med Gamepass som har mellom 25 og 30 millioner brukere. Som jeg skrev over solgte det nesten like mye som siste CoD en periode, og sist jeg sjekket så er det kanskje den mest populære shooteren uansett plattform, så jeg vet ikke helt...

At nostalgi selger gjør ikke Halo bra.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sony kjøper Crapstiny 2 for 32 milliarder , lol. 

De forrige som kjøpte Bungie gjorde en god deal med dette.  Destiny 2 er jo et synkende skip. At folk spiller det enda er helt utrolig. 
et av 30talls eksempel av om hvordan det gjør alt for å lure og holde på spillere. Dette er bare et lite eksempel :
Man fikk Gjallrarhorn i raid, Xur  osv om man var dritheldig i Destiny 1.  Det beste våpenet man kunne få, så nerfer det det ca 50%. Så tok de det bort fra spillet. Så kunne man få det igjen i en kjøpt DLC, nerfet så det holdt. Så tok de det bort igjen. Nå lokker de med gjallarhor igjen i den neste dlc. Den Neste Dlc ser de har tatt bort halvparten av spillet som man har betalt for, for å gi nytt reskinned innhold igjen pluss litt til. Sånn holder de på, år etter år. De gir, tar bort og så gir igjen om man betaler. Om og om igjen.
Jeg kunne skrevet en bok om Destiny-lureriet. Hvorfor? Vel jeg har vel spilt det ca 3000 timer. Hvorfor spør dere? 
Jo pga det sosiale, man spiller ikke Destiny alene, man skaper bånd med andre og spiller for det sosiale. Men lureriet vet alle om. 
Kanskje det er slik i alle sånne spill, hva vet jeg.
 

Lenke til kommentar
Ghost pirate LeChuck skrev (44 minutter siden):

De forrige som kjøpte Bungie gjorde en god deal med dette.  Destiny 2 er jo et synkende skip. At folk spiller det enda er helt utrolig. 
 

Bungie har eid seg selv siden 2007. Godt mulig det er noen av eierne som har tenkt å cashe ut snart. Ikke uvanlig etter slike store oppkjøp.

Lenke til kommentar
Ghost pirate LeChuck skrev (50 minutter siden):

 Destiny 2 er jo et synkende skip. At folk spiller det enda er helt utrolig. 

Bedre grafikk, animasjoner, lyddesign, våpenfølekse, og historie, sammenlignet med halo infinite. Eneste de bommet litt med er kartene, men her har man iallefall et større utvalg. 

Folk likte halo, og har lyst til å spille et spill som minner om det, destiny fyller den rollen.

At de jobber for å balansere spillet, og for å få folk til å spille sammen, bør vel ikke akkurat regnes som lureri?

Lenke til kommentar
On 1/31/2022 at 10:40 PM, Gringorilla said:
On 1/31/2022 at 9:55 PM, kilik said:

32 milliarder?! Komplett galskap, men Sony ble vel desperate for at Microsoft skulle ta over "alt".

For det første kommer nok ikke dette som et "svar" på AB-kjøpet. Slike avtaler tar månedsvis å lande, om ikke lenger, og har nok vært i kortene lenge. For det andre virker det som en av hovedgrunnene til kjøpet er at Sony vil ha eierskap over software-teknologien og utviklerverktøyene til Bungie, og da spesielt server-softwaren deres.

Ja, umiddelbart tenkte jeg 32 milliarder for ett spill, men jeg kan absolutt se for meg Sony vil kapre "Games as a Service"-markedet. Også er Destiny 2 veldig mye mer populært enn jeg så for meg. 39 millioner spillere (!). Synes å huske det fikk hard medfart av folk i starten, men antar de har oppdatert spillet heftig etter launch.

 

 

Lenke til kommentar
Vvvvvv skrev:

Så nå eier Microsoft skaperene av Ratchet and Clank, og Sony skaperene av Halo 🤯

Eneste IP Bungie eier er Destiny. Microsoft har alltid eid Halo. De som lagde Halo 1-3 har ikke jobbet for Bungie de siste 13 år, så de som lagde Halo originalt er heller ikke med på Bungie kjøpet
Lenke til kommentar
cocos skrev (1 time siden):

Microsoft har alltid eid Halo.

Nei, Halo ble alle først annonsert til Mac, men Microsoft kjøpte opp Bungie etter det og lanserte det på Xbox og senere til PC og Mac. Men uansett; jeg tror de fleste har fått med seg at Sony ikke har kjøpt Halo-serien, det er bare litt morsomme ting som skjer i markedet for oss som er vokst opp med Xbox/PS1/PS2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/31/2022 at 8:01 PM, Vvvvvv said:

Så nå eier Microsoft skaperene av Ratchet and Clank, og Sony skaperene av Halo 🤯

Microsoft eier verken skaperne av Ratchet & Clank eller IP'en, mener du Spyro eller Crash Bandicoot?

Sony eier studioet som har navnet sitt på de gamle Halo titlene i alle fall, men majoriteten av personene og talentet som faktisk skapte Halo forlot Bungie for årevis siden da de ble igjen hos 343 Industries eller fikk seg nye jobber ett annet sted.

Lenke til kommentar
XtaZ skrev (19 minutter siden):

Microsoft eier verken skaperne av Ratchet & Clank eller IP'en, mener du Spyro eller Crash Bandicoot?

Haha, ikke lett å holde tunga beint i munnen her nei 😛

Sony har kjøpt Bungie som skapte Halo, men som du sier er merkenavnet Halo solgt videre, og de som utviklet det sluttet.

Microsoft eier heller ikke skaperne av hverken Ratchet & Clank, Spyro eller Crash Bandicoot, som er Insomniac Games på de to første og Naughty Dog for sistnevnte. Sony eier fortsatt skaperne av alle disse tre, men Spyro og Crash Bandicoot merkevarene er solgt inn i Activision som nå er kjøpt opp av Microsoft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kilik skrev (10 timer siden):

Ja, umiddelbart tenkte jeg 32 milliarder for ett spill, men jeg kan absolutt se for meg Sony vil kapre "Games as a Service"-markedet. Også er Destiny 2 veldig mye mer populært enn jeg så for meg. 39 millioner spillere (!). Synes å huske det fikk hard medfart av folk i starten, men antar de har oppdatert spillet heftig etter launch.

 

 

Sony skal etter planen lansere 10 live service spill innen Mars 2026. Så erfaringen til Bungie er gull verdt for resten av stallen til Sony nå. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Haha, ikke lett å holde tunga beint i munnen her nei 😛

Sony har kjøpt Bungie som skapte Halo, men som du sier er merkenavnet Halo solgt videre, og de som utviklet det sluttet.

Microsoft eier heller ikke skaperne av hverken Ratchet & Clank, Spyro eller Crash Bandicoot, som er Insomniac Games på de to første og Naughty Dog for sistnevnte. Sony eier fortsatt skaperne av alle disse tre, men Spyro og Crash Bandicoot merkevarene er solgt inn i Activision som nå er kjøpt opp av Microsoft.

Flisespikkeri kanskje, men: Activision-Blizzard eier Crash som følge av sammenslåingen med Vivendi som tidligere gikk under navnet Universal Games. Vivendi/Universal eide rettighetene til karakteren Crash Bandicoot fra starten av. Sony hadde (delvis?) eierskap over spillene Crash 1-3 + CTR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...