Anterialis Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 Hei, dersom man har lån i bank eller annet kredittselskap (e.g. bil leasing), finnes det regler for hvor mye de har lov å sette opp renten etter en økning i styringsrenten? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 Det er ikke noe fastsatt tall. Det er dog ulovlig å ha urimelig høye renter. Såkalt ågerrente. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 31. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2022 Takk for svar. Jeg tenkte meg det. Er det da sånn at man evt. må spesifisere dette i en kontrakt, at renten man har forhandlet frem kun kan øke/synke i relativ takt med styringsrenten? Jeg ser bare for meg bortkastet arbeid med å forhandle frem en lavere rente på e.g. leasing-lånerente eller boligrente om de bare øker renten med styringsrenten + 50% hver gang den øker, og kun reduserer med 50% av styringsrentereduksjonen hver gang styringsrenten endres... Jeg ser nå bl.a. at leasinglånet mitt økte med 0,35 da styringsrenten økte med 0,25 i september, samt på nytt med 0,35 nå i desember tross økning i s.renten på kun 0,25. Dersom s.renten reduseres med 0,25 i fremtiden, kommer vel selskapet til å redusere med 0,15. Ila. et par år blir jo forskjellen stor. Så igjen, dette er altså helt lovlig så lenge det ikke er spesifisert i en evt. lånekontrakt? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 (endret) Ville tro at dette til dels følger av finansavtalelovens § 3-12 og påfølgende paragrafer. Tror at kanskje Finansklagenemda kan være klageinstans. Det skulle i alle fall være mulig å høre med dem om det kan stemme. (I dette tilfellet.) Endret 31. januar 2022 av arne22 1 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 31. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2022 Takk for info! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå