Gå til innhold

XP vs. ME

Laka

Anbefalte innlegg

Snakket akkurat med en kamerat som jobber i IT-bransjen. Han mente at ME gjorde det bedre i diverse tester om stabilitet, sikkerhet og brukervennlighet.

Når jeg hører dette vil jeg gjerne høre deres meninger, gjør ME det bedre en XP ?

Skriv også med hvilket operativsystem du kjører:)

mvh,

Lasse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Xp er basert på NT-teknologi, Me er det samme som 9X kjernen til Microsoft, og derved et Dos-basert system, med de begrensningene det medfører. Jeg har ingen erfaring med XP, men det har jeg med Me. Me er det mest ustabile jeg har vært botri. Det har store problemer med Directx8 og over, og er ustabil i nettverk. Jeg kjører selv W2000, og det synes jeg er veldig bra. Tror at det er en del problemer med Xp etter det jeg ser her på forumet, men jeg tror ALT er bedre enn ME, til og med Win 95. Hvis du har mulighet til å velge, så velg XP. Oppgrader Biosen til den nyeste på HK, skaff alle nødvendige drivere og kjør på!!

Lykke til.

Lenke til kommentar

Det _kan_ være at Me av noen blir oppfattet som mer brukervennlig, men der stopper det. Det finnes ingen sjanse i havet at ME er mer sikkert og stabilt enn XP, dersom ikke XP oppsettet er skikkelig på trynet med masse crappy drivere og programmer etc. Dette kommer som nevnt av en annen her av at XP er som Windows 2000 bygget NT-teknologi som på alle tenkelige måter er bedre enn Me sin utdaterte DOS teknologi. Ett XP oppsett med NTFS og full pakke er noe av det mest sikre og stabile som finnes for oss vanlige brukere. (Linux krever ganske mye kunnskap for å bli like sikkert og sikrere, vanlig redhat setup gjør hvertfall ikke susen.)

Dog er sikkerhet vanskelig for oss brukere å sjekke, men av egne erfaringer vet jeg at Me er mer ustabilt enn XP. Det har jeg følt i pannen og wherever jeg måtte få rykninger når jeg blir irritert.

Å komme med skikkelige begrunnelser utover dette krever testdata og slikt.

ja, og jeg kjører selvsagt XP. Har ikke brukt 9x baserte OS på over 4 år til noe annet enn spill og med XP er også det problemet i stor grad løst.

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-03-08 19:19 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-08 19:01, slowcooler skrev:

Xp er basert på NT-teknologi, Me er det samme som 9X kjernen til Microsoft, og derved et Dos-basert system, med de begrensningene det medfører. Jeg har ingen erfaring med XP, men det har jeg med Me. Me er det mest ustabile jeg har vært botri. Det har store problemer med Directx8 og over, og er ustabil i nettverk. Jeg kjører selv W2000, og det synes jeg er veldig bra. Tror at det er en del problemer med Xp etter det jeg ser her på forumet, men jeg tror ALT er bedre enn ME, til og med Win 95. Hvis du har mulighet til å velge, så velg XP. Oppgrader Biosen til den nyeste på HK, skaff alle nødvendige drivere og kjør på!!

Lykke til.

He, he, vi har alle ulike meninger. En annen kamerat av meg kjører W2k bare fordi jeg har XP plata hans.

Han mener w2k er den største fa..skapen han har vært bortig.

Nøyere begrunnelse mådu spørre han om.

Jeg skal også bytte til XP (har ME, jeg syns det funker glimrende, kommer vel også litt anpå Hardware-oppsett etc.)men det må vente til neste lønning:)

mvh,

Lasse

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-08 18:37, LasseAndreK skrev:

Snakket akkurat med en kamerat som jobber i IT-bransjen. Han mente at ME gjorde det bedre i diverse tester om stabilitet, sikkerhet og brukervennlighet.

Når jeg hører dette vil jeg gjerne høre deres meninger, gjør ME det bedre en XP ?

mvh,

Lasse

Jeg skulle likt å se den testen hvor ME gjør det bedre enn XP på sikkerhet.. :smile: WindowsME har ingen sikkerhet.

Jeg hadde også likt å se en test som sier at ME er mer stabilt enn XP.

Spør han kameraten din hvor han har sett disse testene.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-08 19:19, SirHartge skrev:

Slike tråder passer bedre under programvare, takk

ække detta programvare debatten?

ME ble en misforstått home edt. flopp av w2k, og er kåret verden over til den største itflopp gjennom tidene....

XP har sine barnesykdommer, men er NT basert (sikkerhet), framtidsrettet, stabilt (?!?) og meget brukervennlig...

valget er ikke noe valg... bare kjør på med XP

Lenke til kommentar

WinME = Win98 med et videoredigeringsprogram og annet søppel.

WinXP = Win2K med dyra på gården og binderser som bjeffer og forklarer handicappede brukerne hvordan man bruker musa.

Win98sec.ed. og Win2K er de aktuelle alternativene. Bortsett fra Linux da såklart.. (Å kalle Linux et alternativ til Windows er vel egentlig en hån mot Linux...)

LeD

Lenke til kommentar

For å si det meget enkelt så er Windows XP mer stabilt og mye mer sikkert enn Windows ME.

Jeg har brukt begge OSene, kjører XP nå og liker det svært godt.

Windows ME er som sagt basert på Win9x kjernen, det vil si at det er 16/32bits OS, mens Windows XP er kun 32bits basert. Dette er en av tingene som gjør XP både mer sikkert og mer stabilt enn ME.

Men det er mulig at Windows ME fungerer bedre enn XP i noen tilfeller (men ikke når det gjelder sikkerhet). Jeg har hørt at noen med en viss maskinvare klarer ikke å kjøre Windows XP stabilt, det har vel ofte med at de har en litt eldre maskin, med et isdn kort eller noe som de ikke finner drivere til. Hvis du er litt erfraren og vet hvordan du finner drivere til windows xp så er tjansen meget stor for at XP er det beste OSet.

Jeg ville sagt at det er en risiko å satse på Windows ME.

Windows XP blir oppgradert via internett, det kommer i slutten av dette året servicepack 1 som vil legge til et par nye funksjoner pluss at det retter opp noen feil. Det er så enkelt å si at Windows XP er mer fremtidsrettet.

Da jeg selv brukte Windows ME ble jeg imponert over hvor kjappt den startet, og at det så litt kult ut, men da jeg begynnte å legge inn spill så klikket hele driten etterhvert. Med XP så har allt holdt seg meget bra, hvis det noe skulle gå gale så er det mange måter man kan prøve å fikse OSet på.

Med Windows XP får du og bruke filsystemet NTFS siden Windows XP er NT basert. NTFS er mye mer sikkert enn FAT32, med NTFS så slipper man å kjøre scandisk, den har innebygd krypteringsfunksjon, det er rett og slett mer sikkert. NTFS støtter jo og mye større harddisker enn FAT32, så man slipper å partisjonere hvis man har harddisker over 32Gb eller hvor nå grensen på FAT32 var, det er mulig å lage større med FAT32 enn 32Gb men man mister noen MB hvis man overskrider den størrelsen.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-08 20:03, KELViN skrev:

Quote:

On 2002-03-08 18:37, LasseAndreK skrev:

mvh,

Lasse

Jeg skulle likt å se den testen hvor ME gjør det bedre enn XP på sikkerhet.. :smile: WindowsME har ingen sikkerhet.

Jeg hadde også likt å se en test som sier at ME er mer stabilt enn XP.

Spør han kameraten din hvor han har sett disse testene.

Hadde jo vært morro å hørt hvor han har det fra, men jeg trur på ham og mener at de kommer ganske likt ut:)

Angående sikkerhet kan det jo bare ha vært noe han sa, for å øke troverdigheten min.

Men hvis du leser meldingene folk sender inn, ser du at det er også et fåtall som liker ME framfor XP:)

mvh,

Lasse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...