Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor trøbbel!!!! Sort røyk ætter gass pådrag

Asghan

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg plages litt med min Opel movano 2,5l. Dette er en g9u-754 motor som sitter i flere Nissan og Renault. 

Bilen er litt tungstartet. Men når den har startet går den fint. Under kjøring fungerer den også fint. Helt til jeg gir den litt gasspådrag. Da når jeg slipper gassen så SPYR den ut sort røyk. Samme viss den står lenge på tomgang, (2min) og jeg gir gass etterpå da så er d også mye røyk. Men under normal rolig kjøring er det ikke røyk.

Hender selg at røyken er litt grå

Har byttet dieselpumpe, alle dyser, returslanger, kamakselføler.

Noen med tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dieselpumpe og toppakning er ordene som popper opp etter å ha lest innlegget ditt med bakgrunn i grå røyk og mere røyk under pådrag. Kanskje verd å sjekke men det blir selvsagt bare synsing. Sjekk fargen på kjølevæska, peil også olja på motoren, er olja på peilepinnen misfarget(grålig) og/eller boblete er det fare på ferde og tyder på en lekk toppakning.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en ganske artig feilsøk nå på mandag faktisk. Same story og her hadde det også vært byttet masse dyre deler, DPF, EGR, gasspedal osv, men feilen var der fortsatt. Ingen motorlamper, men det lå masse pending koder rundt DPF og EGR.

20220131_121244.thumb.jpg.5907420edcfde580904090fac59ab182.jpg20220131_121249.thumb.jpg.448a1233cdc7d79a55c56cb0c26a4adc.jpg

Her lå dekselet fra minuspolen inni luftmassemåleren. Antageligvis første og siste gang jeg ser noe sånt. Jeg fjernet dekselet og bilen ble helt i orden.

Alt dette startet med at kunden skulle spare penger og bytte luftmassemåler selv. De bytta riktig del til å begynne med, men de fokka det til.

Det fins ingen fasit på kundeskapte problemer og det blir ofte en feilsøkningsjobb fra helvete. Så tenk grundig igjennom hva du har gjort og kanskje du sitter på svaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...