Asghan Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 Hei. Jeg plages litt med min Opel movano 2,5l. Dette er en g9u-754 motor som sitter i flere Nissan og Renault. Bilen er litt tungstartet. Men når den har startet går den fint. Under kjøring fungerer den også fint. Helt til jeg gir den litt gasspådrag. Da når jeg slipper gassen så SPYR den ut sort røyk. Samme viss den står lenge på tomgang, (2min) og jeg gir gass etterpå da så er d også mye røyk. Men under normal rolig kjøring er det ikke røyk. Hender selg at røyken er litt grå Har byttet dieselpumpe, alle dyser, returslanger, kamakselføler. Noen med tips? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 Tyder på at den gir for mye drivstoff. Vakumlekkasjer eller defekt lambdasonde f.eks. Må nesten koble til en kodeleser og lese ut diverse verdier som f.eks. Lambdaverdier, STFT og LTFT. (Short Term Fuel Trim og Long Term FT). Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 Høres ut som sensorfeil. Hvis den går så rart som du beskriver, så bør motorlampa lyse. Hvis du har skiftet alle de dyre delene i håp om at det skulle bli bedre før du har lest ut feilkoder, så har du tapt mange kroner. 1 Lenke til kommentar
Asghan Skrevet 1. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2022 Har naturligvis lest av feilkoder. Ingen feilkoder og ingen lampe lyser. Så jeg tenker noe mekanisk. Men står litt fast. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Dieselpumpe og toppakning er ordene som popper opp etter å ha lest innlegget ditt med bakgrunn i grå røyk og mere røyk under pådrag. Kanskje verd å sjekke men det blir selvsagt bare synsing. Sjekk fargen på kjølevæska, peil også olja på motoren, er olja på peilepinnen misfarget(grålig) og/eller boblete er det fare på ferde og tyder på en lekk toppakning. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Ved maks pådrag, går den like bra som før eller føles den dau? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 Sjekk wastegate-staget på turboen. Om det sitter fast i åpen stilling, så vil du får for lite turbotrykk og mye svart røyk. Det er også vakuumregulering i forbindelse med den. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 2. februar 2022 Del Skrevet 2. februar 2022 Hmm på førsteinntrykk så tipper jeg sprekt turboslange eller intercooler. Kanskje den har en Ebay chip? Prøv å fjern evt. chipping. Prøv å rens luftmassemåler. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 2. februar 2022 Del Skrevet 2. februar 2022 Jeg hadde en ganske artig feilsøk nå på mandag faktisk. Same story og her hadde det også vært byttet masse dyre deler, DPF, EGR, gasspedal osv, men feilen var der fortsatt. Ingen motorlamper, men det lå masse pending koder rundt DPF og EGR. Her lå dekselet fra minuspolen inni luftmassemåleren. Antageligvis første og siste gang jeg ser noe sånt. Jeg fjernet dekselet og bilen ble helt i orden. Alt dette startet med at kunden skulle spare penger og bytte luftmassemåler selv. De bytta riktig del til å begynne med, men de fokka det til. Det fins ingen fasit på kundeskapte problemer og det blir ofte en feilsøkningsjobb fra helvete. Så tenk grundig igjennom hva du har gjort og kanskje du sitter på svaret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå