Gå til innhold

Intervju - Arbeidsgiver spør hva jeg vil ha i lønn

Anbefalte innlegg

Hei!

Har vært på intervju i forrige uke og føler det gikk ganske greit, ble kontaktet kort tid etter hvor arbeidsgiver hvor han spør hva jeg hadde tenkt i lønnstrinn (lønn).

Hva bør jeg svare her? Jeg har så klart tanke om hva jeg ønsker, men jeg vil at de skal komme med et tilbud hva de tenker, så kan man jobbe seg derifra.

Hvis vi går utifra lønnstrinn 1-10 og de har tenkt u 6. Om jeg sier 5, så kan de si 3 for deretter å lande på 4. hvis jeg sier et lønnstrinn, så kan jeg ikke gå oppover enn det første ønske jeg kommer med. Tenker å skrive noe som om "Ser det er litt variasjon ute blant liknende stillinger hos samme arbeidsgiver (offentlig), hva hadde dere tenkt dere å tilby?

Setter stor pris på litt råd her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk på dette som at du skal selge deg selv. Det er jo det du skal gjøre i realiteten.

Du vil ikke selge deg selv for billig.

Si det du ønsker å få, om de ikke er helt enige så vil de trolig komme med et tall til deg.

Da ligger det an til forhandlinger.

Legger du lista for lav er det de som vinner, og har spart seg penger mot hva de kanskje hadde tenkt å gi deg.

Lenke til kommentar

Problemet er jo hvis arbeidsgiver i utgangspunktet er villig til å betale mer enn det du foreslår ... Enig i at denne er litt kjip. Hvis du må foreslå en sum ville jeg tatt utgangspunkt i det du tjener i dag, lagt på litt og sagt til dem at det er det du har per i dag. Ingen er interessert i å gå ned i lønn (og ved å legge på litt har du sikret deg litt økning også...). Så får man ta det derfra.

edit: forutsatt at det ikke er snakk om et potensielt kjempehopp, da. Hvis du jobber på bensinstasjon i dag og er i ferd med å lande din første jobb som ingeniør, så funker jo ikke dette i det hele tatt :wee:

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har tidligere lest forskning som viser at det lønner seg for deg å gå ut høyt. Det betyr ikke at du får det du ber om, men at sluttresultatet vil bli høyere enn om du går ut med det du faktisk fortjener. Jeg ville derfor gått ut høyt. Hvis du har et ferdig definert intervall som er aktuellt, så legg deg opp mot toppen av det. Hvis du ber arbeidsgiver komme med et tall først, vil det redusere sjansen din for å få høy lønn. Det er derfor mye bedre om du kommer med et konkret høyt forslag, enn at arbeidsgiver skal komme med sitt forslag som antagelig er vesentlig lavere. Det er en grunn til at de spør og det er at det er rom for skjønn og forhandlinger, dette bør du utnytte til fordel.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (42 minutter siden):

Problemet er jo hvis arbeidsgiver i utgangspunktet er villig til å betale mer enn det du foreslår ... Enig i at denne er litt kjip. Hvis du må foreslå en sum ville jeg tatt utgangspunkt i det du tjener i dag, lagt på litt og sagt til dem at det er det du har per i dag. Ingen er interessert i å gå ned i lønn (og ved å legge på litt har du sikret deg litt økning også...). Så får man ta det derfra.

edit: forutsatt at det ikke er snakk om et potensielt kjempehopp, da. Hvis du jobber på bensinstasjon i dag og er i ferd med å lande din første jobb som ingeniør, så funker jo ikke dette i det hele tatt :wee:

Jeg er pr idag underlønnet da jeg godtok en stillingstittel som var annerledes enn kollegaer i tilsvarende jobb m/ samme utdanning + samme bakgrunn.

Jeg vet at i denne nye stillingen så er MINSTELØNNEN (da stillingskodene følger minste og høyeste lønnstrinn) 50k mer enn det jeg har i dag, så forventer et ganske greit hopp uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare si en sum som er litt høyere enn den du forventer. Det er det Daniel Kahneman kaller et "anker". Faktisk lønnstilbud viser seg å ligge nær ankeret. Går man ut høyt (innenfor rimelighetens grenser) får man ofte faktisk høyere lønn i realiteten. Går man ut lavt, får man mindre.

Lenke til kommentar

Update:
Jeg skrev hva jeg tenkte, det ble noe høyt for de. De hadde et spesifikt lønnstrinn i tankene.

Prøver å forhandle meg til noe bedre, jeg trenger ikke denne jobben så er ikke desperat.

La oss si denne stillingstittelen for argumentets skyld har lønnstrinn 100-120

De tilbydde 100, altså det minste man kan gi en med denne stillingstittelen. Hva er poenget å spørre en person hva han ønsker i lønn hvis tilbudet du skal komme med er det minste av det minste det er lov/går an å gi? 😆

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, SantaC said:

Hva er poenget å spørre en person hva han ønsker i lønn hvis tilbudet du skal komme med er det minste av det minste det er lov

Poenget er å gi kandidaten et falskt inntrykk av at man kan forhandle, når det egentlig er skrevet i stein på forhånd?

• Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 minutter siden):

Poenget er å gi kandidaten et falskt inntrykk av at man kan forhandle, når det egentlig er skrevet i stein på forhånd?

Bare sketchy gjort, og man får et negativt inntrykk av vedkommende som uærlig.

Lenke til kommentar

Om stillinga har lønnstrinn 100-120 og du fekk tilbod om 100 etter å ha gått hardt ut så er det i høgste grad rom for forhandlingar, og dei har starta no.
Du starta med å kome med eit høgt krav, arbeidsgiver svarer med å gi eit lavt tilbod. Om du firer litt på ditt krav og krev f.eks. lønnstrinn 110 så er det gode muligheiter for at arbeidsgivar aksepterer.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Om stillinga har lønnstrinn 100-120 og du fekk tilbod om 100 etter å ha gått hardt ut så er det i høgste grad rom for forhandlingar, og dei har starta no.
Du starta med å kome med eit høgt krav, arbeidsgiver svarer med å gi eit lavt tilbod. Om du firer litt på ditt krav og krev f.eks. lønnstrinn 110 så er det gode muligheiter for at arbeidsgivar aksepterer.

Da de skrev tilbudet først, sa de at om du ombestemmer deg kan jeg komme tilbake neste uke (skal ha et intervju ila uken med betydelig bedre lønn). Siden de skrev dette virker det som de er greit nok intressert i meg.

Jeg skrev at tilbudet deres blir litt lite, da jeg også har flere års relevant erfaring + ansenitet og kjennskap til bedriften. Derfor syntes jeg minstelønn blir helt feil, skrev ikke denne siste biten 😛
Da skrev de takk for interessen og lykke til videre.
Videre skrev jeg om de kan komme med et mottilbud et par lønnstrinn høyere er jeg veldig interessert i stillingen.
Nå har jeg ikke hørt noe mer enda, så får holde hodet kaldt og se om de gir et svar tilbake.

Men riktig, tenker som du sier også, at det bør være rom for forhandlinger. Ellers forstår jeg ikke hvorfor de etterspør hva jeg tenker om lønn hvis de kun skal tilby det minste av det minste. Da kan man like gjerne si det med en gang 

Lenke til kommentar
SantaC skrev (7 timer siden):

Update:
Jeg skrev hva jeg tenkte, det ble noe høyt for de. De hadde et spesifikt lønnstrinn i tankene.

Prøver å forhandle meg til noe bedre, jeg trenger ikke denne jobben så er ikke desperat.

De tilbydde 100, altså det minste man kan gi en med denne stillingstittelen. Hva er poenget å spørre en person hva han ønsker i lønn hvis tilbudet du skal komme med er det minste av det minste det er lov/går an å gi? 😆

hva er grunnen til og gå så rundt grøten med lønn, kan du ikke bare bruke faktiske tall istede for svada ? lær deg og prat om lønn rett ut , det er kun arbeidsgivere som tjener på at folk ikke snakker som lønn i faktiske tall. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SantaC skrev (7 timer siden):

va er poenget å spørre en person hva han ønsker i lønn hvis tilbudet du skal komme med er det minste av det minste det er lov/går an å gi?

Nettopp. Spør de om det, om du ikke er desperat hadde jeg ikke nølt en gang. Og tenk nøye over hva dette betyr for lønnsutviklingen din. Det kan også være noe å nevne for de.

Lenke til kommentar
SantaC skrev (8 timer siden):

Update:

Har vært i samme situasjon. Jeg takket for tilbudet og satte en strek. To dager senere kom de tilbake og gav meg lønnen jeg spurte om.

Lenke til kommentar
4 hours ago, SantaC said:

Da de skrev tilbudet først, sa de at om du ombestemmer deg kan jeg komme tilbake neste uke (skal ha et intervju ila uken med betydelig bedre lønn). Siden de skrev dette virker det som de er greit nok intressert i meg.

Jeg skrev at tilbudet deres blir litt lite, da jeg også har flere års relevant erfaring + ansenitet og kjennskap til bedriften. Derfor syntes jeg minstelønn blir helt feil, skrev ikke denne siste biten 😛
Da skrev de takk for interessen og lykke til videre.
Videre skrev jeg om de kan komme med et mottilbud et par lønnstrinn høyere er jeg veldig interessert i stillingen.
Nå har jeg ikke hørt noe mer enda, så får holde hodet kaldt og se om de gir et svar tilbake.

Men riktig, tenker som du sier også, at det bør være rom for forhandlinger. Ellers forstår jeg ikke hvorfor de etterspør hva jeg tenker om lønn hvis de kun skal tilby det minste av det minste. Da kan man like gjerne si det med en gang 

Slik jeg forstår deg: Først spør de deg hva du vil ha i lønn. Du gir et svar og de vil kun gi deg minstelønnen og vil ikke forhandle. Det bare takker for interessen og ønsker deg lykke til videre. Dersom du ikke gikk ut med et urealistisk krav synes jeg de var frekk med deg. Ettersom du ikke trenger jobben er det kanskje like greit å vente på en annen mulighet.

Lenke til kommentar
Helm skrev (13 timer siden):

Slik jeg forstår deg: Først spør de deg hva du vil ha i lønn. Du gir et svar og de vil kun gi deg minstelønnen og vil ikke forhandle. Det bare takker for interessen og ønsker deg lykke til videre. Dersom du ikke gikk ut med et urealistisk krav synes jeg de var frekk med deg. Ettersom du ikke trenger jobben er det kanskje like greit å vente på en annen mulighet.

Ja, når de spurte hva jeg tenkte i lønn så viste jeg til lønnstrinn ute på tilsvarende stillinger med samme oppgaver og sånt innenfor samme offentlige organisasjon, og deretter spurte hva de tenke om de rammene der.

Enten så var det helt uaktelt for dem å gå over det de sa eller så skal de gå noen dager å se om jeg snur før de gjør det. Jeg sa til dem også på intervju at jeg har et intervju senere i uken for en liknende stilling som jeg skal ha. Etter jeg skrev at jeg forventet noe høyere enn tilbudt og at stillingne ville være aktuell da, så sa de noe som "ta kontakt etter intervjuet ditt om du fortsatt er intressert".

Jeg bare venter å ser an, kanskje de snur kanskje ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...