Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgivers rett til å styre ubetalt lunsjpause

Gjest 672bb...e71

Anbefalte innlegg

Gjest 672bb...e71

Jeg lurer på hva arbeidsgiver har rett til å pålegge en ansatt mens vedkommende har ubetalt lunch? Må man fysisk forlate arbeidsplassen for at lunchpausen skal regnes som «fritid»?

Kan arbeidsgiver juridisk sett kreve at man skal spise sammen med en kollega man ikke liker i en ubetalt pause?

Og kan arbeidsgiver (rent juridisk) bestemme at man må spise lunch på et spesifikt pauserom, når man ikke får betalt i pausen?

Anonymous poster hash: 672bb...e71

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er innenfor arbeidsgivers styringsrett å fastsette tidspunkt for pause. Har arbeidsgiver sagt at 11 - 11:30 er tidspunkt for lunsj, kan du ikke kreve at du skal ha fra 11:30 - 12 f.eks.

Du er ikke nødt til å være disponibel for arbeidsgiver i en ubetalt lunsjpause - du kan dra et annet sted. Arbeidsgiver kan dog nekte deg å spise på arbeidsplassen din f.eks. Dette kan ha mange grunner. Jeg har jobbet steder hvor det har vært uønsket pga. hygiene.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 672bb...e71 skrev (15 minutter siden):

Jeg lurer på hva arbeidsgiver har rett til å pålegge en ansatt mens vedkommende har ubetalt lunch? Må man fysisk forlate arbeidsplassen for at lunchpausen skal regnes som «fritid»?

Nei, ubetalt lunsj er en (vanligvis) halvtimes fritid fra jobben. Du er med andre ord ikke på jobb denne perioden.

Kan arbeidsgiver juridisk sett kreve at man skal spise sammen med en kollega man ikke liker i en ubetalt pause?

Nei.

Og kan arbeidsgiver (rent juridisk) bestemme at man må spise lunch på et spesifikt pauserom, når man ikke får betalt i pausen?

Ja og nei. Dersom du velger å spise på arbeidsplassens område, kan arbeidsgiver bestemme hvor lunsjen skal gjennomføres. Men du står fritt til å ha lunsjen din utenfor arbeidsplassens område dersom du ønsker det.

Edit: Det finnes helt sikkert unntak, f.eks. for dem som har jobber hvor man kanskje må rykke ut også i selve lunsjpausen og derfor være tilgjengelig på umiddelbar varsel. Men mitt inntrykk er at de normalt sett har betalt lunsjpause.

Endret av Kajac
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tidspunkt og lengde på pause er ikke problemet, heller ikke hygiene i forbindelse med spisingen.

Spørsmålet er egentlig hvorvidt arbeidsgiver kan tvinge en ansatt til sosial omgang med en kollega man ikke liker, i en ubetalt pause ?

Lenke til kommentar
E3ebj skrev (2 minutter siden):

Tidspunkt og lengde på pause er ikke problemet, heller ikke hygiene i forbindelse med spisingen.

Spørsmålet er egentlig hvorvidt arbeidsgiver kan tvinge en ansatt til sosial omgang med en kollega man ikke liker, i en ubetalt pause ?

Nei, selvfølgelig ikke.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Nedward said:

Arbeidsgiver kan dog nekte deg å spise på arbeidsplassen din f.eks. Dette kan ha mange grunner. Jeg har jobbet steder hvor det har vært uønsket pga. hygiene.

For å ha ubetalt lunsjpause så må man ha godkjent pauserom i nærheten. Hvis det ikke er tilfellet så må arbeidsgiver ordne pauserom i et annen bygning (transport dit er betalt arbeidstid) eller ha hele lunsjen som betalt.

Ref: https://www.arbeidstilsynet.no/tema/byggesak/veiledning-til-dokumentasjonskrav-ved-soknad-om-arbeidstilsynets-samtykke/krav-til-spiserom2/

• Liker 1
Lenke til kommentar
vara skrev (4 timer siden):

For å ha ubetalt lunsjpause så må man ha godkjent pauserom i nærheten. Hvis det ikke er tilfellet så må arbeidsgiver ordne pauserom i et annen bygning (transport dit er betalt arbeidstid) eller ha hele lunsjen som betalt.

Ref: https://www.arbeidstilsynet.no/tema/byggesak/veiledning-til-dokumentasjonskrav-ved-soknad-om-arbeidstilsynets-samtykke/krav-til-spiserom2/

Med arbeidsplass mener jeg da kontorpult, arbeidsbenk eller lignende. Altså du kan pålegges å spise i kantina på området som tilhører arbeidsgiver. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...