Deechon Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 Disclaimer: Dette er bare mine meninger, jeg ønsker å ha en åpen diskusjon om dette temaet. Jeg lurer litt på om det er noen her som har satt seg inn i Cantillon effekten som ser ut til å ha ganske stor virkning på blant annet U.S.A for tiden. Altså, ideen om at inflasjon påvirker forskjellige deler av samfunnet til forskjellig grad. Jeg er ikke så godt kjent med det selv, men for meg virker det som om dette blir et større og større problem i alle kapital-vennlige samfunn, deriblant Norge. Se for deg at 500 millioner kroner kommer inn i det norske samfunnet, de selskapene eller personene som får tak i pengene først (de rike) får brukt pengene til dens sanne verdi. Deretter mens pengene videreføres til andre deler av samfunnet så påvirker dette inflasjonen. Ettersom det er mer penger i omløp, så stiger naturligvis pris på varer & enkelte tjenester. Innen de fattigste får tak i pengene som har kommet i omløp, så har allerede inflasjonen satt seg, noe som da gjør at de som får tak i pengene sist, får minst ut av dem. Jeg mener at spor av denne effekten allerede for lengst er blitt mulig å legge merke til. Se blant annet hva slags effekt pandemien har hatt på Norge. Mens mange på bunn av samfunnet mistet både jobb og inntekt, ble ting markant bedre for den øvre delen av samfunnet. Folk fikk mer penger til overs, og enkelte objekter som luksusbiler, hytter osv omsettes fortere enn før pandemien. For meg virker det som om levestandaren i dagens samfunn blir bedre, men kun for den rikere delen av samfunnet. I motsetning til tidligere tiår, hvor alle samfunnets rekker fikk økt levestandard. Ta for eksempel en buss-sjåførlønn. Som starter på ca 350.000kr. I byer som Oslo, så er er det i grenseland til å ikke være levbart, verken til å eie bolig eller leie bolig. Slik pleide det ikke å være før i tiden, men ettersom økonomien bedrer seg disproporsjonalt så ender man opp i situasjoner hvor typiske arbeiderklasse-jobber har for lav lønn til at folk kan bosette seg i storbyer. I U.S.A så snakkes det litt om at folk flytter hjemmefra senere enn tidligere generasjoner, og i enkelte tilfeller til og med flytter hjem igjen på grunn av at det blir for vanskelig å betjene leien sin. Tjener man 2000 dollar i måneden og betaler 1300-1500 i leie, så er det forståelig at det for mange blir for vanskelig å holde seg flytende. Jeg leste et innlegg for litt over et år siden, av en som jobbet for Amazon. Han bodde i bilen sin og klarte likevel ikke å gå i pluss ettersom drivstoff pengene tok mesteparten av det han tjente, han endte opp med å si opp jobben for å søke lykken et annet sted i landet. Hvordan det gikk med han, vet jeg ikke. Men innlegget hans er en kraftig påminnelse om hvor ille er faktisk er å være på bunn av samfunnet i nåtiden. Så ille som det er det strengt tatt ikke i Norge, men tendensene er her også. At blant annet fattighuset og nav opplever økt pågang er en god indikasjon på at ting ikke er ok. På papiret er løsningen “enkel” folk på bunn må få seg bedre jobber, få seg en utdanning og eventuelt ikke bo i en storby. Men dette er ikke noe som alle klarer å få til, og for dem er jeg oppriktig bekymret. Dagens samfunn bedrer seg, men kun for de som allerede har hatt det bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå