Skogslik Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 Bilen min har begynt og lekke kjølevæske, må fylle på til tider nå. Er det noe jeg kan prøve og finne ut av hvor det eventuelt lekker selv, eller er det bare og få den på verksted slik at dem sjekker det ut? Virker som det begynte når det var ganske kaldt en periode. Fare for at slikt blir dyrt og fikse? Bil er Ford KA. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 Det kan være så enkelt som en åpen lekkasje i en slange som er raskt å fikse, det kan være en enkelt tilgjengelig lekkasje i radiator som kan stoppes med tettemiddel eller det kan være mer komplisert.... Hvordan er fargen på motoroljen? Fargen på kjølevæsken er ellers slik den skal være? Bobler i kjørevesketanken når bilen går? Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 3. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2022 (endret) Hadde bilen på sjekk på verksted i dag. Var vist varmeaparat radioatoren eller noe slikt som må byttes, slangekoblingene var begynt og gå i oppløsning. Dem fikset den provisorisk for nå og koblet slangene utenom denne slik at jeg kan bruke bilen, men uten varme. Men når jeg kom hjem nå og parkerte så ryker det en slags hvit tåke fra panseret 😮 Noen grunn til dette siden radiatorer en er koblet ut? Dem hadde også fylt kjølevæske tanken så og si helt opp, over der det står maks. Endret 3. februar 2022 av Skogslik Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 Høres ut som det er varmeregisteret de har koblet ut. Merkelig framgangsmåte syns jeg. Er som regel bare å kappe slangen før skaden og koble slangen med slangeklemmen på igjen. Hvit røyk kan tyde på at de ikke har fått det tett når de har koblet forbi varmeregisteret, det er slurv, håper du ikke har betalt mye for det stuntet. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 3. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2022 (endret) Varmeregisteret, det er det som gir varme i viftene i bilen, ikke sant? Den ble koblet utenom ja siden det var der det lekker. Kjølestusser er av står det i papiret, ''varmeaparat radioator må skiftes'' Skal få gjort dette hos en bekjent. Antar det er damp fra kjølevæsken som lager denne røyken ja. Endret 3. februar 2022 av Skogslik Lenke til kommentar
_R2D2_ Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 Skogslik skrev (23 minutter siden): Varmeregisteret, det er det som gir varme i viftene i bilen, ikke sant? Ja. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 3. februar 2022 Del Skrevet 3. februar 2022 Antar at det er selve registeret som angivelig lekker da, men vil ha dobbeltsjekket det. D vanligste er jo lekkasje i slangetilkoblingene til registeret eller sprekk i gummislangene. Vil tro et verksted tjener grovt på å bytte hele varmeregisteret kontra å fikse en liten slangelekkasje. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 3. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2022 (endret) Skal få en bekjent til og fikse det neste helg, da jeg har mulighet til og sette bilen hos han og låne meg en annen da. Så han ser nok raskt om det er nødvendig og skifte hele registeret eller bare noen koblinger. Pensjonert Ford mekaniker. Måtte nesten få det sjekket nå da jeg kan gå til jobb fra verkstedet, i tilfelle det var noe lettvint. Endret 3. februar 2022 av Skogslik 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. februar 2022 Del Skrevet 4. februar 2022 (endret) Må man ikke som regel demontere omtrent hele bilen for å komme til varmeregisteret? På noen biler så virker det som de ved produksjon starter med varmeregisteret og så bygger resten av bilen rundt det. Eks: Endret 4. februar 2022 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 5. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2022 Oida... 😛 Håper ikke det er så ille på min bil. Men er Varmeregisteret og varme apparat radioater det samme? Var ingen røyk/tåke fra bilen etter og ha kjørt til og fra jobb i går, sa da var det sikkert bare litt som hadde blitt sølt på motoren mens dem fikset provisorisk. Lenke til kommentar
_R2D2_ Skrevet 5. februar 2022 Del Skrevet 5. februar 2022 sedsberg skrev (På 4.2.2022 den 12.03): Må man ikke som regel demontere omtrent hele bilen for å komme til varmeregisteret? På noen biler så virker det som de ved produksjon starter med varmeregisteret og så bygger resten av bilen rundt det. Eks: Det kommer nok helt ann på biltypen. Eldre VAG så var det gjerne ut med ALT for å komme til. På dagens biler, på VAG fra 2005 og oppover er dette en kurant sak som ikke krever å demontere stort annet enn noen deksler og løsne slanger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå