dust55 Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Hvorfor skal mange tusen(milioner) mennesker dør i krig mellom to land når det bare er lederen i de to landa som er ansvarlig for dette?burde ikke heller lederne slås seg imellom? Hvorfor skal den vanlige borger dø for idiotene som sørger for att det blir krig?er det ikke på tide å straffe de ansvarlige? 1 Lenke til kommentar
EzioAuditoreDaFirenze Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 The world is unfair... Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Krig er som oftest et systematisk problem, med enkelte unntak fra despoter. Vi som folk trenger ikke å anerkjenne en krig bare fordi våre statsoverhoder sier at vi må. 1 Lenke til kommentar
dust55 Skrevet 30. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2022 EzioAuditoreDaFirenze skrev (4 minutter siden): The world is unfair... Then make it fair 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Man må se på hvem vi er og hvordan vi kom hit. Vi ar ikke annet en såvidt litt mer avanserte aper og med det som bakteppe er alt som skjer i verden krig inkludert enkelt forklart med at vi som art ikke er bedre. Aper går til krig med hveradre i flokker og vi gjør det samme, forskjellen er at vi er flinkere en de andre apene med hjelpemidler og resultatene blir deretter. Lenke til kommentar
dust55 Skrevet 30. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2022 Ja du er meg en ape du,men den lille forskjellen fra aper er att vi ikke handler ut ifra instinkter. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 (endret) dust55 skrev (12 minutter siden): Ja du er meg en ape du,men den lille forskjellen fra aper er att vi ikke handler ut ifra instinkter. Vel, vi har vært her i minst 100 000 år eller så lenge som 250 000 år og kun de siste 20 årene har vi i den vestlige verden lært at det ikke er bra å slå barn der andre deler av verden ikke har kommet så langt enda på tross av hvor lenge menensket har eksistert. Og skulle du være en ung jord kreasjonist så har vi fortsatt vært her 6000 år og nettop lært oss at vi ikke skal slå barn. Hva sier det om oss som art, vi er litt tunglært for å si det mildt. Endret 30. januar 2022 av perpyro Lenke til kommentar
dust55 Skrevet 31. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2022 perpyro skrev (9 timer siden): Vel, vi har vært her i minst 100 000 år eller så lenge som 250 000 år og kun de siste 20 årene har vi i den vestlige verden lært at det ikke er bra å slå barn der andre deler av verden ikke har kommet så langt enda på tross av hvor lenge menensket har eksistert. Og skulle du være en ung jord kreasjonist så har vi fortsatt vært her 6000 år og nettop lært oss at vi ikke skal slå barn. Hva sier det om oss som art, vi er litt tunglært for å si det mildt. Trur du har misforstått hva dette temaet dreier seg om,eller er du mulig en som er her for å villede? Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 Om jeg må ut i krig noen gang, ser jeg helst at de som beordrer meg ut står foran meg på frontlinja. 1 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 dust55 skrev (3 timer siden): Trur du har misforstått hva dette temaet dreier seg om,eller er du mulig en som er her for å villede? Neida, jeg hverken misforstår eller forsøker å villede men forsøker heller å forklare det du spør om i første post med å forklare hvem vi som art er og hva det fører til. At du ikke liker min forklaring betyr jo ikke at jeg forsøker å villede. 2 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 Gavekort skrev (15 timer siden): Krig er som oftest et systematisk problem, med enkelte unntak fra despoter. Vi som folk trenger ikke å anerkjenne en krig bare fordi våre statsoverhoder sier at vi må. Vi som folk trenger heller ikke anerkjenne våre statsoverhoder eller deres avgjørelser bare fordi dem sier at vi må. Men soldatene i militæret, de som hopper når det blir sagt hopp er for det meste unggutter (og noen ungjenter) som kommer rett fra skolebenken og fortsatt blir "formet" uten å ha så mye livserfaring eller meninger om ting som dette.. med unntak av straff og harde økter om de ikke lystrer til det de blir fortalt av sine overordrede. Vi øvrige som er litt endre og som kanskje har et litt mer kritisk blikk til kriger og diverse militære inngrep i andre nasjoner og som samtidig ikke deltar i dem har ikke så mye vi skulle ha sagt. 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 (endret) dust55 skrev (16 timer siden): Hvorfor skal mange tusen(milioner) mennesker dør i krig mellom to land når det bare er lederen i de to landa som er ansvarlig for dette?burde ikke heller lederne slås seg imellom? Hvorfor skal den vanlige borger dø for idiotene som sørger for att det blir krig?er det ikke på tide å straffe de ansvarlige? De færreste ledere ønsker/greier å starte en krig som befolkningen ikke støtter. Stalin og regimet i Nord Korea klarer kanskje det, men i de fleste nasjoner (også de uten demokrati) så tror jeg at ledelsen sitter tryggere og mer behagelig om de unngår å sende landets unge ut for å dø med mindre store deler av folket støtter det. Støtte til krig (tror jeg) blir til i en slags vekselvirkning mellom politisk ledelse og befolkning. Nasjonalisme eller ønske om nasjonal stolthet eller ønske om å plyndre og voldta naboen er sterke drivere, og om politiker, media og presten rører for mye i den suppa så har vi lett for å bli revet med. Samuel P Huntington hevdet tilbake på 90-tallet å ha tallmateriale som viste at andelen ugifte unge menn korrelerte godt med villighet til å gå til krig. Antagelsen var at 23-årige menn som har testosteron og risiko-vilje tenderer til å se på en angrepskrig som en mulighet. Mens gifte menn med barn er mer opptatt av risikoen for konsekvenser for familien (inklusive det at pappa dør). Jeg følger med på noen lokal-debatter om sykehus, flyplass og motorvei. Måten to nabobygder omtaler hverandre her i Norge sier mye om klan-dynamikken som ligger i oss alle. -k Endret 31. januar 2022 av knutinh 1 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 knutinh skrev (12 minutter siden): De færreste ledere ønsker/greier å starte en krig som befolkningen ikke støtter. Stalin og regimet i Nord Korea klarer kanskje det, men i de fleste nasjoner (også de uten demokrati) så tror jeg at ledelsen sitter tryggere og mer behagelig om de unngår å sende landets unge ut for å dø med mindre store deler av folket støtter det. Tja.. Vet ikke hvorfor det amerikanske folk ønsker å sende ungguttene dere på tokt til midtøsten eller andre steder hvor de har vært i siste tiårene. Eller hvorfor de ønsket soldater i Vietnam m.m. som kom hjem med PTSD eller manglet begge beina sine. Soldater blir trent og formet for oppdrag og krig og det har vært tilnærmet obligatorisk. Hvor de sendes eller hva de gjør er ikke noe befolkningen er med på å støtte eller bestemme, er det? 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 Noxhaven skrev (10 minutter siden): Tja.. Vet ikke hvorfor det amerikanske folk ønsker å sende ungguttene dere på tokt til midtøsten eller andre steder hvor de har vært i siste tiårene. Eller hvorfor de ønsket soldater i Vietnam m.m. som kom hjem med PTSD eller manglet begge beina sine. Soldater blir trent og formet for oppdrag og krig og det har vært tilnærmet obligatorisk. Hvor de sendes eller hva de gjør er ikke noe befolkningen er med på å støtte eller bestemme, er det? Vietnam var en krig som møtte stadig mer motstand i befolkningen, og det påvirker vel både krigens utfall og karrieren til politikerne som støttet den? Moderne vestlig intervensjon vha droner har en forventning om at tap på egen side skal være minimale. Det gjør kanskje at befolkningen har færre innsigelser mot en krig motivert av humanitære eller økonomiske årsaker. USA har også proffe soldater som i stor grad er rekruttert fra lag av folket med dårlig økonomi. Muligens gjør dette at "de som former opinionen" er mindre bekymret for dødsfall enn i land som fremdeles har soldater som kommer fra alle lag av befolkningen (også sønner og døtre av politikere og journalister). -k 1 Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 (endret) Noxhaven skrev (55 minutter siden): Vi som folk trenger heller ikke anerkjenne våre statsoverhoder eller deres avgjørelser bare fordi dem sier at vi må. Men soldatene i militæret, de som hopper når det blir sagt hopp er for det meste unggutter (og noen ungjenter) som kommer rett fra skolebenken og fortsatt blir "formet" uten å ha så mye livserfaring eller meninger om ting som dette.. med unntak av straff og harde økter om de ikke lystrer til det de blir fortalt av sine overordrede. Vi øvrige som er litt endre og som kanskje har et litt mer kritisk blikk til kriger og diverse militære inngrep i andre nasjoner og som samtidig ikke deltar i dem har ikke så mye vi skulle ha sagt. Godt oppsummert. Forøvrig er det grenseløst meningsløst og trist at 18-åringer som knapt får lov å kjøre bil skal formes som soldater og sendes i krigen for å kjempe for noe genereasjonene over har startet. Endret 31. januar 2022 av Fibonacci 1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 9 minutes ago, knutinh said: De færreste ledere ønsker/greier å starte en krig som befolkningen ikke støtter. Stalin og regimet i Nord Korea klarer kanskje det, men i de fleste nasjoner (også de uten demokrati) så tror jeg at ledelsen sitter tryggere og mer behagelig om de unngår å sende landets unge ut for å dø med mindre store deler av folket støtter det. Støtte til krig (tror jeg) blir til i en slags vekselvirkning mellom politisk ledelse og befolkning. Nasjonalisme eller ønske om nasjonal stolthet eller ønske om å plyndre og voldta naboen er sterke drivere, og om politiker, media og presten rører for mye i den suppa så har vi lett for å bli revet med. Det er jo et veldig spennende tema egentlig, men med en hel drøss faktorer, fks måten man rekrutterer soldater på; Senatoren, Chuck Hagel foreslo under en høring at tilbakeføring av almenn verneplikt kunne åpne amerikas øyne for krigens kostnader. Altså at praksisen med å rekruttere de mest ressursfattige kan bidra til en økt krigsvilje i nasjonen som helhet, dersom motviljen til å gi disse rimelig etc. lønn kan oversettes i en generell motvilje til deres velferd. Som en sidenote til arbeiderklassens behandling, kan det også tenkes at desperate livssituasjoner gir økt villighet til å gå til krig, og muligens lavere interesse for konfliktens legitimitet og slike mykere spørsmål. En ytterligere banalitet med arbeiderklassens situasjon, er jo krigens kostbarhet. (det er 2018 tall, men jeg synes artikkelen er såpass god og i tråd med tematikken.) Pentagon ser ut til å jobbe utifra en antagelse om at positiv fremstilling av deres virke i populærkulturen også vil ha fordelaktige effekter i form av krigsvilje og syn på millitæret. Ifølge en filmatisering av boken Operation Hollywood, the pentagon shapes and censors the movies, er det særlig fokus på hvordan millitæret og autoriteter fremstår i media produsert for barn. Jeg tror det kunne være nyttig å skille mellom mer organiske iboende menneskelige faktorer som kan lede til en krigsvilje, og de som er mer konstruert utenfra. Deretter blir kanskje ikke spørsmålet hvorfor gutten ønsker seg et lekevåpen, men hvorfor lekevåpen produseres i utgangspunktet. 1 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 knutinh skrev (2 timer siden): Vietnam var en krig som møtte stadig mer motstand i befolkningen, og det påvirker vel både krigens utfall og karrieren til politikerne som støttet den? Sant nok, det var en voksende motstand mot denne krigen ettersom mer og mer ble rapportert begynnte folk å forstå hvor meningsløs, dyr, uetisk og selvskadende den var. Men dette vippepunktet kom først et par tiår etter krigen startet. En krig, et resultat og et eksempel som mange andre av den kalde krigen og en lang parade av anti kommunistisk propaganda. Ikke at sovjet var noe bedre men ingen av disse supermaktene hadde vel noe å gjøre i Indochina/Vietnam? Samme sak i Afghanistan og flere andre nasjoner.. Som Atib er inne på så har det vært et svært propaganda apparat i toppen som har gjort sitt for å få sin støtte hos folket. Og som du nevner så kommer motstanden når folk forstår realiteten i handlingene lederne deres har fått dem til å bli med på å iverksette. Sitat Moderne vestlig intervensjon vha droner har en forventning om at tap på egen side skal være minimale. Uff.. man kan da håpe på at dette ikke er korrekt. At folk ikke tenker at det er greit å skade eller ta liv så lenge det er droner eller langdistanse våpen som gjør det da det ikke utsetter sine egne landsmenn for direkte fare. Sitat Det gjør kanskje at befolkningen har færre innsigelser mot en krig motivert av humanitære eller økonomiske årsaker. Det er kanskje ikke en populær mening, men jeg tror nasjoner har godt av å gå gjennom revolusjoner, av å utvikle seg gradevist uten inngrep fra sultne ideologiske og politiske statsledere via militære og finansielle faktorer som kan hjelpe en leder i landet som tilbyr lovnader om å føre gitt ideologi for militær beskyttelse og rikdom. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå