Flamme Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Jeg har egen måler og har etter avtale betalt kr 1.50 pr. kw. Har forståelse for at prisen øker nå, men kan utleier kreve tilbakebetaling for flere måneder? Jeg har alltid betalt samme beløp og aldri fått noe igjen hvis strømprisen har vært lav. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Har du egen måler står nok abo i ditt navn? 1,50pr kw er rimelig høyt igjennom hele året vil jeg si. Mine utleiebolig betaler avtalen sin selv. Hvem de velger å kjøpe strøm fra er opp til de. Lenke til kommentar
thatguy83 Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Flamme skrev (3 timer siden): Jeg har egen måler og har etter avtale betalt kr 1.50 pr. kw. Har forståelse for at prisen øker nå, men kan utleier kreve tilbakebetaling for flere måneder? Jeg har alltid betalt samme beløp og aldri fått noe igjen hvis strømprisen har vært lav. Jeg tror utleier stiller svært svakt skulle vedkommende kreve deg for utgifter i fbt. med strøm når du har gjort alt riktig i henhold til avtalen/kontrakten for bla. strømforbruk dere skrev. Med mindre det står, spesifisert, at overforbruk kan/skal belastes leietaker og du har forholdt deg til leiekontrakten tviler jeg på at utleier kan kreve noe. Forstår det løst utifra det du sier at du har en avtale som sier at du betaler 1.50,- pr. kw hvor du hverken får igjen noe ved lavere strømpriser eller skal betale mer ved høyere priser - uansett. Har din utleier kommet med anmodninger? Hva står det spesifikt ang. strøm & strømforbruk? 1 Lenke til kommentar
Flamme Skrevet 30. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2022 Utleier sier jeg "skylder" fra november... Jeg mener han da skulle varslet meg den gang om at jeg må betale mer og ikke komme sånn i etterkant? Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Jeg regner med at du har en såkalt seriemåler? Altså en undermåler tilkoblet huseiere abonnement. Lenke til kommentar
Flamme Skrevet 30. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2022 Ja, tror det. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 (endret) Hvis det er slik at utleier kan kreve etterbetaling når strømprisen har blitt høyere, skal du også ha kunnet kreve tilbake penger dersom strømmen har vært rimeligere enn det du har betalt. Avhengig av kontrakten, kan han sikkert endre prisen på strømmen, men da skal du ha beskjed god tid i forveien, og han kan ikke kreve etterbetalt utover hva du allerede har betalt. Ta den praten med utleier, at om han skal kreve etterbetalt fra deg fra november, vil du ha tilbakebetalt det du har betalt for mye resten av året. Så får han ta jobben med å regne ut hva det blir, og så får du sjekke om resultatet ser fornuftig ut. Mest sannsynlig går det i din favør, så da er det ikke sikkert han gidder. Jeg tar ikke noe ansvar for at utleier blir sur, og deretter setter prisen på strøm fremover til 5 kroner pr. kwh eller noe sånt. Jeg vet ikke hvordan kontrakten din ser ut, og vet ikke om han kan gjøre det. Endret 30. januar 2022 av Nukleosid Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Kontrakten er avgjerande, så kva står der? Om avtalen er flat pris på 150 øre så er det det du skal betale. Normalt ein dyr avtale, men dei siste månadane er det ein god pris, avhengig av kvar du bur i landet. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Be utleier sette opp et fullstendig regnskap for hele leieforholdet, hvor han selvfølgelig viser til konkrete fakturaer. 1 Lenke til kommentar
thatguy83 Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 (endret) Flamme skrev (3 timer siden): Utleier sier jeg "skylder" fra november... Jeg mener han da skulle varslet meg den gang om at jeg må betale mer og ikke komme sånn i etterkant? Jeg syntes dette er tynt grunnlag, det er ikke uforståelig at utleiere prøver seg i disse dager, men har dere en kontrakt har dere en kontrakt som dere begge må forholde dere til på begges potensielle gode, og dårlige, tidspunkter og med variasjoner som byr seg i livet, som f.eks varierende strømpriser. Helt enig i hva som blir sagt av andre, forhold deg til kontrakten. Personelig syntes jeg dette er frekt av utleier, han vet at du sitter bedre i det enn han og han kunne selv bare drømt om en fastpris på 1.50,- pr. kw. Jeg ville nevnt at du bare forholder deg til kontrakten slik den står pr. i dag, etter hvert vil nok vedkommende skjønne at du gjør alt riktig, det er mer han som sitter litt i saksa her. Hvis du har egen måler og hvis du kun skal betale for eget strømforbruk som avlest på egen måler med en kw pris på 1.50,- gjør ikke du noe galt. Det virker som han prøver seg på noe utenfor kontrakten her. Utleier kan ikke nå f.eks kreve at du begynner å slå gress eller måke snø, og det samme gjelder om strømprisen går opp da du har fastpris på strøm der. Hvor lenge har du bodd der? Hva slags kontrakt er det? Hva står det, spesifikt, om strøm & strømutgifter for deg? Hvor lenge er det igjen av kontrakten? Endret 30. januar 2022 av thatguy83 Lenke til kommentar
Ephrus Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 (endret) Flamme skrev (8 timer siden): Ja, tror det. Seriemåler er kun til å se forbruk. Er ikke lov å videreselge strøm. Allerede der stiller utleier svakt, juridisk. Du skal ha egen måler fra nettselskapet, ellers så er det inkludert strøm eller skjønnsmessig beregning. Det er helt klart ikke lovlig for utleier å ta fortjeneste på å fakturere deg strøm Endret 31. januar 2022 av Ephrus Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 Ephrus skrev (12 timer siden): Seriemåler er kun til å se forbruk. Er ikke lov å videreselge strøm. Allerede der stiller utleier svakt, juridisk. Du skal ha egen måler fra nettselskapet, ellers så er det inkludert strøm eller skjønnsmessig beregning. Det er helt klart ikke lovlig for utleier å ta fortjeneste på å fakturere deg strøm Njæ. Det er ikke krav til hvilken måler det skal være. Det er ikke noe konsesjonsplikt i forbindelse med viderefakturering av strøm ifm. utleie. Utover det er det helt riktig at huseier ikke kan kreve mer for strømmen enn det han selv betaler. Men det er inkludert nettleie. Så 1,50 kr pr. kWh trenger ikke å være så veldig mye. Men uansett er det feil å sette fastpris. Det skal være faktisk kostnad uten at utleier tar betalt for å gjøre jobben med beregning (ingen fakturagebyr, administrasjonsgebyr o.l.). I tillegg er det jo fundamentalt galt at utleier tilbyr en avtale om en fast pris og vil endre den når det viser seg at risikoen ikke gikk i hans favør. Da er det i alle fall rimelig at leietaker får tilbakebetalt det han har betalt for mye alle andre måneder. Dog spiller det liten rolle - ordningen er sannsynligvis ikke lov. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 Utleiere har ofte god fantasi når det gjelder å få inn kroner. Jeg forstår ikke de utleiere som vil sjanse på ulovlige avtaler da det blir ganske mye kostnader og trøbbel av det. Jeg ville krevet avtalen endret så du betaler faktiske kostnader og får tilbake alt du har betalt for mye . Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 Mange leiere som ikke vet hva du har rett på, og mange utleiere som oppfører seg som "proffer", og får lurt til seg penger på forskjellige måter. Nesten daglig nye poster på dette forumet om noen som leier som har blitt lurt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå