Gjest 9dd32...d39 Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Hei, jeg lurte på hvordan det funker med depositum. Jeg har klart å spikre noe i veggen som utleier må fikse opp i. Spørsmålet mitt da er: Dekker jeg bare summen som verktøy maling ect eller må jeg betale hele depositumet mitt? Han krever at jeg betaler hele når det er snakk om 5-6 hål i veggen, det kan jo umulig være hele depositumet som er prisen på å fikse det. Noen som vet? Anonymous poster hash: 9dd32...d39 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Dersom du har tilgang til leiligheten, og klarer å fikse det bra nok selv, så går vel ikke det på depositumet i det hele tatt. Dersom utleier må fikse dette selv, eller leie inn noen, så må både utstyr og arbeid dekkes. Utleier skal ikke jobbe «gratis» for å rette skader du har utført. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 (endret) Det kommer helt an på hvor stort depositumet ditt er. Skal man leie inn noen til å fikse dette koster det raskt 5000 kr+. Endret 29. januar 2022 av ITtraktor Lenke til kommentar
Gjest 9dd32...d39 Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Depositumet er på 8500, og han skal gjøre det selv, vil maks ta 3 timer vil jeg anta Anonymous poster hash: 9dd32...d39 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 (endret) Gjest 9dd32...d39 skrev (7 minutter siden): Depositumet er på 8500, og han skal gjøre det selv, vil maks ta 3 timer vil jeg anta Anonymous poster hash: 9dd32...d39 Ting tar tid. Det skal sparkles, pusses og males. Må også få tid til å tørke i mellom. Verktøy og materiell må også kjøpes inn. Og skal det bli pent må hele veggen males, kanskje flere strøk. Så det er nok ikke gjort på bare én dag. Men 8500 kr blir nok litt drøyt, men kanskje ikke urimelig. Om profesjonelle skulle vært leid inn, tviler jeg egentlig på at de ville gjort det for mindre. Endret 29. januar 2022 av ITtraktor 2 Lenke til kommentar
Gjest 9dd32...d39 Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Ok, takk for svar Anonymous poster hash: 9dd32...d39 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 (endret) Gjest 9dd32...d39 skrev (1 time siden): Han krever at jeg betaler hele når det er snakk om 5-6 hål i veggen I følge denne artikkelen må utleier tåle spikerhull i veggen. https://boligmentoren.no/ma-tale-slitasje-pa-utleieboligen/ Endret 29. januar 2022 av mobile999 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 (endret) mobile999 skrev (1 minutt siden): I følge denne artikkelen må utleier tåle spikerhull i veggen. Hvilken artikkel? Endret 29. januar 2022 av ITtraktor Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Er det små spiker for bilder så tviler jeg på at utleier har noe å holde igjen depositum for. Er det derimot store spiker som har laget store hull, så må du nok ut med noe, men ikke hele depositumet. Til andre som sier opp boligen de leier, sparkle igjen hullene og bruk maling i samme farge, så vil ikke utleier oppdage at det har vært hull, og ihvertfall ikke ha noen sak. 1 Lenke til kommentar
Loko Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Boligeiere skal kun ha dekt sine reelle tap, så hvis du er enig i skyld så be evt om dokumentasjon på hans utgifter. Mange som prøver seg på å beholde depositumet for en skade også lar desamme skade bli værende igjen til neste utleier. Små spikerhull i en vegg vil jeg anse som normal slitasje på en bolig man leier. Såfremt utleier ikke har spesifisert dette i kontrakten så tror jeg ikke han har noe sak. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Spikerhull er slitasje. Det du betaler for når du leier er nettopp : slitasje. Du har betalt det i leia. Litt mere om det: Utleier må tåle skrammer og kompresjonsmerker i gulvbelegg, merker etter bilder på vegg, 5 spikerhull pr vegg 🙂, ringer på vindusposten, løs stikkontakt, litt avrevet tapet og slitasje på maling selv om noen vegger må sparkles og males. Det skal være inkludert. Litt verre er sprekk i servant, hull i gulvbelegg dør eller vegg, avrevne skaphåndtak, knuste stikkontakter og manglende inventar. Manglende vasking er veldig alvorlig og kan koste deg mye. Husk å tømme slukene. Sprekt eller knust i vindu dekkes av bygningsforsikringen. Husk å filme og ta bilder av alt inne før du drar. Ta et hvitt papir og film når du drar over med det og viser at det er rent på gulvet. Ta med et vitne. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Dart skrev (52 minutter siden): Sprekt eller knust i vindu dekkes av bygningsforsikringen. Men da blir det vel gjerne en egenandel som leietaker må dekke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå