Joachim Seehusen Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Lager flatpakket scooter inspirert av japansk origami 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 (endret) Sitat Det er ikke oppgitt hvorfor de har valgt å bruke stål. Rustfritt stål er forholdsvis kostbart, og det er tungt. Med store flater og tynt gods er det grunn til å tro at aluminium ville egnet seg minst like godt og samtidig gitt en lettere scooter. Stål er bare tungt om du refererer det til volum. Volum er irrelevant i bærende konstruksjoner. Det er styrke/vekt-forholdet som teller. For rustfritt stål er det omtrent samme som for aluminium. Styrke/vekt-forholdet til rustfritt stål er ofte bedre enn for aluminium, men det kommer selvsagt an på mer detaljert hvilke legeringer man sammenligner. Blander man inn svært kostbart kobolt i aluminium kan man få langt bedre styrke/vekt-forhold enn rustfritt stål. Men det har sin pris. Rustfritt stål koster en brøkdel av selv vanlig aluminium uten kobolt. Jeg antar bærekraft er en viktig grunn for materialvalget. Dvs. både forlenget levetid og at de ikke trenger klimafiendtlig og miljøfiendtlig lakkering, som også koster en hel del penger. Rustfritt 316 304-stål i form av kaldrullede plater som de sannsynligvis bruker her, koster industrien bare 1 $/kg. Passe greit legert aluminium koster 4-5 ganger så mye pr kg og gir bare 1/3 av styrken. Endret 30. januar 2022 av Simen1 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 125cc, så det er en lett MC. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 (endret) Simen1 skrev (På 30.1.2022 den 0.26): Stål er bare tungt om du refererer det til volum. Volum er irrelevant i bærende konstruksjoner. Det er styrke/vekt-forholdet som teller. For rustfritt stål er det omtrent samme som for aluminium. Styrke/vekt-forholdet til rustfritt stål er ofte bedre enn for aluminium, men det kommer selvsagt an på mer detaljert hvilke legeringer man sammenligner. Blander man inn svært kostbart kobolt i aluminium kan man få langt bedre styrke/vekt-forhold enn rustfritt stål. Men det har sin pris. Rustfritt stål koster en brøkdel av selv vanlig aluminium uten kobolt. Jeg antar bærekraft er en viktig grunn for materialvalget. Dvs. både forlenget levetid og at de ikke trenger klimafiendtlig og miljøfiendtlig lakkering, som også koster en hel del penger. Rustfritt 316-stål i form av kaldrullede plater som de sannsynligvis bruker her, koster industrien bare 1 $/kg. Passe greit legert aluminium koster 4-5 ganger så mye pr kg og gir bare 1/3 av styrken. Rustrfitt 316-stål er vel det som også kalles syrefast og A4 på skruer. A2 er vanlig rustfri. Bruk av rustfritt stål gir en levetid som er uvanlig fra et industrielt produkt. Liker dette, men nå er vel rustfrit så prisgunstig at det bare får stå til, så får man begrense levetid på andre måter, som det som har med evt. reparasjoner å gjøre, altså andre delers levetid. Når noe er laget av rustfritt stål, men har skruer og andre deler som ikke er det, kan annet stål i kontakt ruste godt. Særlig i fuktig klima. Selges sykkelen som rustfri slik at folk passer dårligere på den, så blir det penger å tjene allikevel. Slik som på "rustfrie griller", blanke på avstand, men med ikke rustfrie skruer og smådeler hvor rust og irr kan "fråtse". Jeg har til dels skiftet ut skruene til rustfri/syrefast på nye produkter, og det er verd å prøve. Fastrustede skruer er aldri noe å stå etter. Endret 31. januar 2022 av KjeRogJør 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 (endret) KjeRogJør skrev (16 timer siden): Rustrfitt 316-stål er vel det som også kalles syrefast og A4 på skruer. Jeg mente 304. KjeRogJør skrev (16 timer siden): Liker dette, men nå er vel rustfrit så prisgunstig at det bare får stå til, så får man begrense levetid på andre måter, som det som har med evt. reparasjoner å gjøre, altså andre delers levetid. Det er ikke alle selskaper som har maksimal proftitt (inkludert på bekostning av natur) som eneste mål. Det finnes også bedrifter som har en balanse mellom profittmål og andre mål. Svenskenes moderate Lagom-kultur og fokus på natur tror jeg er en vesentlig del av målet til denen bedriften, også når det går (litt) på bekostning av profitt. Det er ikke tilfeldig at Greta Tunberg er akkurat fra Sverige. Hun er ikke alene om å sette miljø og klima ganske høyt på dagsorden og prioritetslista. Ta en kikk på hjemmesiden deres. De er bra stolte over dommen fra E-motorscycle news når de siterer på hjemmesiden sin "The most attractice and sustainable electric scooter in the world" og den fordelen de nevner først er 50% mindre klimaavtrykk i produksjonen. Endret 31. januar 2022 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå