Cerent Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Hei, Har nettopp flyttet til en ny (gammel) bolig og her er det i motsetning til i den forrige ikke jordete stikkontakter annet enn på kjøkkenet. Har jo som de fleste nå for tiden en del elektronisk utstyr i forma av nettverkskomponenter og datautstyr samt div. ladere som jeg har pleid å bruke overspenningsvern på som jeg setter rett i kontakten da det ikke har vært noe i sikringsskapet. Men siden alle disse vernene er jordete så lurer jeg også på om de er avhengige av å være tilkoblet jordkabel for å være til nytte eller om de virker uten også? Er det noe poeng av meg å bruke dem om de ikke er tilkoblet noen jordkabel eller kan jeg like gjerne sløyfe dem? I tillegg er det luftkabler ute og ikke jordkabler som på det forrige stedet - er bekymret for at det gjør utstyret ekstra utsatt for overspenninger... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 (endret) De er ikke avhengig av jord men fungerer optimalt hvis de brukes i jordede kontakter. Vil anbefale grovvern i sikringsskapet i tillegg hvis du ikke allerede har det. Endret 29. januar 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Med mindre finvern fungerer prinsipielt annerledes enn grovvern så er man avhengig av jordet kontakt, ja. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Just now, Larzen_91 said: Med mindre finvern fungerer prinsipielt annerledes enn grovvern så er man avhengig av jordet kontakt, ja. Det sitter varistorer mellom fase og fase, og hver av fasene og jord. En overspenning mellom fasene vil kortsluttes og dermed "clampes" og vil få sikring til å koble ut kretsen. Selv uten jord tilkoblet vil overspenning mellom fasene bli kortsluttet av vernet. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Ah, ja da så. Litt avhengig av kortslutningsstrømmer og vern da. Men i hvert fall noe beskyttelse om det er tilfellet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå