Gå til innhold

Forskudd på arv - fra Kina

Gjest 62600...49a

Anbefalte innlegg

Gjest 62600...49a

Har en mor i Kina som er i gang med å selge en leilighet. Antar at hun vil få det som tilsvarer omtrent en million norske kroner for leiligheten.

Min mor ønsker å overføre pengene fra salget til meg i Norge, så jeg kan benytte dem til nedbetaling på boliglånet mitt her.

Kina har en begrensning på at hver person kun kan sende inntil CNY 200 000 (ca NOK 280 000) ut av landet til andre privatpersoner per år. Det vil altså ta 3-4 år å overføre hele beløpet hvis kun min mor sender. Min mor vurderer å overføre deler av beløpet til en venninne, og sende ut via henne også, slik at prosessen totalt kun tar to år.

• Antar jeg vil bli bedt om å opplyse om (og pga. beløpets størrelse kanskje også dokumentere) pengenes opphav. Det er enkelt å få oversatt dokumentasjon på salg av leilighet, og dette blir vel å anse som "forskudd på arv". Dette er det vel ikke noen skatter/avgifter for selv når pengene kommer fra utlandet?
  • Det med at deler av beløpet overføres via en tredjepart er jeg mer usikker på. Kunne eventuelt dokumentert dette med en kontrakt mellom min mor og venninnen (hvor det fremgår at pengene er forskudd på arv som skal overføres via henne til meg), men det høres jo unektelig litt sketchy ut.

Noen mer erfaring/peil her? En litt spesiell situasjon, men gjør et forsøk allikevel. Mest sannsynlig vi å overføre kun fra min mor, siden den biten med deler via en venninne virker som noe som fort kan bry på hodebry (hvis ikke i Norge så kanskje i Kina - selv om dette p.t. er en veldig vanlig praksis for å omgå beløpsbegrensningen).

Anonymous poster hash: 62600...49a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde fulgt boka og mottatt pengene i rater over flere år. 

En ting er hva som skjer her hjemme i Norge. Det å involvere ei venninne til "hvitvask" av arv. Samtidig som vi vet at Kina overvåker det meste som foregår i landet. Så hadde jeg fulgt boka; mest for å ikke risikere at vedkommende som gir forskudd på arv får problemer i ettertid. Ja, du taper gjerne noen prosenter på inflasjonen. Men samtidig har CNY nesten doblet seg i verdi de siste ti årene - og blir sannsynligvis enda høyere priset med årene... Så jeg tror ikke du taper så mye på det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alternativt så kunne det blitt opprettet en aksjekonto i din mors navn og en i ditt navn hos tdameritrade.com Har konto der selv. Og ser ut som at de har støtte for å åpne konto om en er skattemessig hjemmehørende i Kina. Der kan en overføre aksjer, etf og kontanter til andre kontoer eller andre personers kontoer hos tdameritrade. Evt. Til andre amerikanske meglere. Kontanter går omtrent en dag. Og gikk ganske raskt å overføre aksjer i gave til familiemedlem før jul. Delvis flytting ACAT er gratis. Full flytt har gebyr på 75$ ifølge prislisten. Overfører en aksjer, ETF så overfører en ikke kontanter/CNY til annen person. Er veldig bra i kombinasjon med wise (tidligere transferwise) Har en dollar på din USD konto hos dem så kan en overføre til og fra tdameritrade kostnadsfritt. Revolut ol. Er greit å bruke til veksling. Men er må det f.eks. sendes CNY til wise som sendes $ videre til aksjekonto. Evt. At en setter inn CNY og veksler og sender seinere. Om begrensningen går på å sende CNY ut så kan det kanskje fungere å veksle til annen valuta om det ikke går på tilsvarende beløp. Wise sin USD konto befinner seg i USA, samme som aksjekonto til tdameritrade for norske kunder. Vil anta det gjelder for asiatiske kunder også.

Wise, Revolut og evt. Via tdameritrade eller interactive brokers kan være fordelaktig ift. Lavere gebyr for å sende og motta og også veksling. Kan jo også være en komme bedre ut av det å gjøre det gradvis ift. Å spre valutarisiko, kanskje plassere noe i rente ETF evt. Aksje. Selv om en bør vurdere risiko ift. At formålet er boligkjøp. Generelt kreves overføring av større beløp til og fra utland god dokumentasjon på grunn av regler ift. Hvitvasking uansett 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...