Ludvig86 Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Hepp! Jeg har en Acer maskin fra 2016, som jeg kjøpte brukt. Jeg ser at ene partisjonen (C:) er på knappe 100GB, mens partisjon (D:) er på nesten 1TB. Er det mulig å endre på dette? Jeg har kun installert ett program på maskinen siden jeg kjøpte den, og det ble installert på (D:). (C:) er nå plutselig helt full av grunne jeg ikke kan forklare. Er det mulig å føre over noe plass fra D til C-partisjon uten å miste innhold? Takker for svar! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Du må se på Diskbehandling. Det er ikke mulig a vite om du har en eller to disker ut fra bildet du viser. https://no.athowto.com/how-open-disk-management-windows-10-8 Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 (endret) Jeg vil gjette nei i dette tilfellet. Det ser ut som du har en på en terabyte, og en på 100 gigabyte, altså to separate enheter. Jeg gjetter at den lille er en SSD og den andre er mekanisk. Det er mye som kan fylle opp disken. Ofte så er det søppel. Om du installerer program som CCleaner så kan du enkelt slette mye unødvendig. Endret 29. januar 2022 av anon_83104 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 29. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2022 Takk for innspill! Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Ludvig86 skrev (Akkurat nå): Takk for innspill! Du har to separate enheter. Altså, du bør kunne rydde opp på primærdisken C. Det enkleste er å anvende et program som CCleaner. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Tenk på om du vil bytte ut den lille disken med en større. Det er relativt enkelt å overføre alt innholdet uten å måtte reinstallere fra bunn av. Lenke til kommentar
cacb Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 (endret) 5 hours ago, Hårek said: Tenk på om du vil bytte ut den lille disken med en større. Det er relativt enkelt å overføre alt innholdet uten å måtte reinstallere fra bunn av. Dette er et godt tips. Jeg har en eldre maskin som hadde to HDDer, den ene med Win7 OS. Den var etterhvert veldig treg og jeg mente å bytte den helt ut for et par år siden. Men istedet kjøpte jeg en 500GB SSD og brukte SSD-leverandørens software til å klone den gamle HDD disken over til SSD. Så installerte jeg SSDen som erstatning og restartet uten problemer. Deretter kjørte jeg gratis oppgradering til Win10 med den gamle disken som backup om noe skulle feile, men alt gikk helt fint. Resultatet var en maskin så god som ny, still going strong. Endret 29. januar 2022 av cacb Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 7. februar 2022 Del Skrevet 7. februar 2022 Antar dette er windows. På Linux kan man endre størrelse på eksisterende partisjoner, gjort det på telefonen, men det er risky, fare for å lage diskene korrupte, partisjoner må dog være på samme fysiske disk. Hvis den lille er SSD og den store er spinnedisk er det best å fortsatt bruke rask SSD for OSet og den store disken for brukerdata, som bilder, videor, etc, også antagelig lettere å flytte dette. Er det iTunes som insisterer å bruke under-foldere nær iTunes programmet, og man bør legge inn en softlink for å lagre data på annen disk? Har ikke itunes selv lenger. Kopier først, og så rydd gammelt etterpå, sikrest. Verifiser hvor mye foldere med bilder etc, bruker, hva som bør flyttes (property). Med windows er det vel best å bruke kommandoer for å kopiere større datamengder, for å unngå minneproblem i File Explorer. Så endrer man in windows hvor mine bilder, mine dokumenter etc. peker, (folder på D disk, i stedet for C disk). Lenke til kommentar
wil Skrevet 8. februar 2022 Del Skrevet 8. februar 2022 Hei. Ja. Det er Windows han bruker. Mest trolig Windows 10. Uannsett. Mitt råd er at du tar ut den SSD`en på 100 GB og tar ut harddisken. Så kjøper du en ny SSSD på 1 TB og installerer Windows 10 på den. Du må selvfølgelig huske på å kopiere over det du vil ha fra de eksisterende enhetene og eventuelt kopiere det over til en eventuelt ny SSD. For all del. Du kan installere og bruke Windows 10 på en Harddisk også, men det er ikke noe jeg ville satsa noe på iallefall. Etter min mening, så er det bare tull og installere Windows på Harddisk. Mye bedre og installere Windows på en SSD. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. februar 2022 Del Skrevet 14. februar 2022 (endret) Om du resetter Windows så kan du installere Windows på nytt. På den måten får du slettet alle filer og programmer på C som ikke er der på en nyinstallert Windows. How to Wipe C Drive Securely in Windows 10 | 3 Methods (ubackup.com) Endret 14. februar 2022 av Svein M 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå