Gjest 52c62...b2d Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Hei! Jobber i et bygg og anlegg firma og jobba for de to samma sjefene i 8-9 år. Ofte forsinkede lønninger uten at noen sier ifra (1-5d forsinka, hver 2-3 mnd). Spør man for mye om lønna blir han bare sinna. Denna gangen hadde jeg en litt dårlig dag og blei forbanna og tok med meg laptopen som styreleder/eier bruker. 1,5t etterpå ringte han og spurte hvor PCen var, jeg sa det som det var at den var med meg i bilen og vil bli levert når lønn er på konto. Han ble forståelig nok veldig irritert/sinna og sendte da oppsigelse via mail, måtte gå på dagen. Pcen ble levert 6t senere når lønna var på konto. Skal sies at daglig leder er et nært familiemedlem men i denne saken hadde han ikke noe han skulle sagt. Utrolig dumt av meg men denne reaksjonen synes jeg er litt for hard. Anonymous poster hash: 52c62...b2d Lenke til kommentar
Magnus Rydningen Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Har du lyst å fortsette i denne bedriften når forholdene er sånn? Om så ville jeg tatt en samtale med sjefen og gått igjennom situasjonen og hvor det kniper om. Kommunikasjon er nøkkelen for et bra arbeidsforhold (og forhold generelt sett). Om faktumet er at likviditeten er så dårlig at de sliter med å betale lønna så kan det jo være greit av dem å informere om det på forhånd. Det kan jo være en oppvekker for de som jobber at timer må føres og leveres for at fakturering skal kunne skje i tide. Er og en fordel å sende en mail når lønn uteblir med spørsmål og skriftlige svar da er saken enklere om det blir advokatmat senere. Og om du ikke er organisert så er det noe du og burde tenke på, fort gjort at det lønner seg om en urimelig oppsigelse kommer. Om du ikke ønsker å fortsette og har mulighet til jobb så er dette muligheten for å gjøre det👍 1 Lenke til kommentar
Magnus Rydningen Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Og en ting til om dere var fagforening og tillitsvalgt på jobb så har han/hun rett på å være med i eventuelle møter med ledelsen som representant for deg. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Se på det som et spark i ræva til å finne noe bedre. 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Når du må gå på dagen så er det ikke oppsigelse, det er avskjed. 2 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 (endret) Feil reaksjon. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at lønnen er disponibel den dagen som er angitt i kontrakten. Om utbetaling ikke er mulig skal lønnen kjøres siste mulige dag før angitt dato. Hvis arbeidsgiver er sen med lønnen har du rett på fordinkelsesrente. Husker ikke helt, men mener den er på 8 noe prosent. Du blir ikke rik av det, sikkert rundt 20/25kr om det er tre/fire dager litt avhengig av lønn, men om arbeidsgiver skal håndtere dette for mange ansatte hver måned så blir det ekstrautgifter i lønn og det ekstraarbeid det innebærer å kjøre dette ekstratillegget. Og det er nok den siste delen der som vil være den største motivasjonsfaktoren for å få det riktig. Endret 29. januar 2022 av Serpentbane Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Som @Magnus Rydningen er inne på. Alt handler om kommunikasjon. Det du gjorde var ganske grovt etter mitt syn. I et relativt nytt arbeidsforhold er det helt greit med avskjed ved en slik hendelse. Men her har du jobbet i samme bedrift i nesten 10 år. Ta en telefon og be om en samtale. Du har rett til å uttale deg om saken. Ingen er tjent med at du bare forsvinner fra bedriften på grunn av dårlig kommunikasjon og samarbeid. Her er et bare å skvære opp. Enkelt og greit. Så kan dere heller bli enige om at du kanskje bør se etter en ny arbeidsplass på sikt... dersom dere ikke kommer til enighet. Skjedde dette i går, på en fredag? Da hadde svart noe slikt som: "Jeg beklager det jeg gjorde. Vi snakkes om dette på mandag." - slik at du gir vedkommende (og kanskje deg selv?) tid til å kjøle ned situasjonen litt. Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Gjest 52c62...b2d skrev (2 timer siden): og sendte da oppsigelse via mail, måtte gå på dagen. Aml § 15-4 (min utheving): § 15-4.Formkrav ved oppsigelse (1) Oppsigelse skal skje skriftlig. (2) Oppsigelse fra arbeidsgivers side skal leveres til arbeidstaker personlig eller sendes i rekommandert brev til arbeidstakers oppgitte adresse. Oppsigelsen skal anses for å ha funnet sted når den er kommet fram til arbeidstaker. Oppsigelsen skal inneholde opplysninger om a) arbeidstakers rett til å kreve forhandling og reise søksmål, b) retten til å fortsette i stillingen etter bestemmelsene i §§ 17-3, 17-4 og 15-11, c) de frister som gjelder for å kreve forhandling, reise søksmål og for å fortsette i stillingen, og d) hvem som er arbeidsgiver og rett saksøkt i en eventuell tvist. Er oppsigelsen begrunnet i virksomhetens forhold, skal den også inneholde opplysninger om fortrinnsrett etter § 14-2. (3) Dersom arbeidstaker krever det, skal arbeidsgiver oppgi de omstendigheter som påberopes som grunn for oppsigelsen. Arbeidstaker kan kreve å få opplysningene skriftlig. Aml § 15-5: § 15-5.Virkninger av formfeil ved oppsigelse (1) Dersom arbeidsgivers oppsigelse ikke er gitt skriftlig eller ikke inneholder opplysninger som nevnt i § 15-4 og arbeidstaker går til søksmål innen 4 måneder etter at oppsigelsen fant sted, skal oppsigelsen kjennes ugyldig, med mindre særlige omstendigheter gjør dette åpenbart urimelig. (2) Er oppsigelsen ugyldig, kan arbeidstaker kreve erstatning. Det samme gjelder dersom oppsigelsen er mangelfull, men arbeidstaker ikke krever dom for ugyldighet eller det ikke blir avsagt dom for ugyldighet fordi særlige omstendigheter gjør dette åpenbart urimelig, jf. første ledd. Erstatningen fastsettes i samsvar med § 15-12 andre ledd. Oppsigelse levert per epost er ikke gyldig, så du kan både gå til søksmål og kreve erstatning. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå