Aiven Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 (endret) Hadde en automatsikring som kuttet strømmen i natt. Den gikk ikke ned, noe jeg forventet, men den viste grønn farge i et lite vindu øverst. Da jeg dro den ned og opp igjen så sluknet den grønne fargen. Er dette tegn på noe spesielt, eller er sikringen defekt? Sikringen er fra ABB og ligner på den på bildet. Endret 29. januar 2022 av Aiven Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Aiven skrev (49 minutter siden): Hadde en automatsikring som kuttet strømmen i natt. Den gikk ikke ned, noe jeg forventet, men den viste grønn farge i et lite vindu øverst. Da jeg dro den ned og opp igjen så sluknet den grønne fargen. Er dette tegn på noe spesielt, eller er sikringen defekt? Sikringen er fra ABB og ligner på den på bildet. Dette er en velkjent feil på abb-sikringer, sikringen legger ut uten at den fysiske vippebryteren går ned. Dette kan være veldig forvirrende, særlig i sikringsskap med mange sikringer. Til tross for denne feilen så er det som regel en grunn til at sikringen legger ut,periodisk overbelastning og jordfeil er det vanligste men det kan også være periodisk overslag i form av krypestrøm pga dårlig isolasjonsgrad. Når automatsikringer er defekte kan de begynne å legge ut uten grunn, men det er mer vanlig på gamle siemens og bbc sikringer. 2 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Aiven skrev (2 timer siden): Hvor ofte tester du sikringene? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 29. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2022 mobile999 skrev (2 timer siden): Hvor ofte tester du sikringene? Hva betyr det? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Aiven skrev (19 minutter siden): Hva betyr det? Bruke testknappen en gang hver måned. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 29. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2022 (endret) mobile999 skrev (21 minutter siden): Bruke testknappen en gang hver måned. Ingen som har fortalt meg noen gang at det bør gjøres. Jeg ser av et google søk at det er mulig at slik testing kunne ha forhindret opphenget. Endret 29. januar 2022 av Aiven Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Virker den aktuelle sikringen nå ved å trykke på testknappen? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 29. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2022 (endret) mobile999 skrev (2 minutter siden): Virker den aktuelle sikringen nå ved å trykke på testknappen? Den koblet ut igjen etter maks 30 min da jeg forsøkte å bruke den igjen. Så har plugget om de tingene som sto på kretsen andre steder. Så skal ta kontakt med huseier for å utbedre situasjonen, har ikke greie på slikt, men tipper jordfeil i varmekabler. Endret 29. januar 2022 av Aiven Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 29. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2022 Takker for god hjelp fra alle! Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 Aiven skrev (20 minutter siden): Den koblet ut igjen etter maks 30 min da jeg forsøkte å bruke den igjen. Gikk vippen ned eller sto den oppe som forrige gang? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 29. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2022 mobile999 skrev (3 minutter siden): Gikk vippen ned eller sto den oppe som forrige gang? Vippen gikk ned denne gangen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 mobile999 skrev (19 timer siden): Bruke testknappen en gang hver måned. På 20 år så har jeg aldri testet sikringene. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Dubious skrev (3 timer siden): På 20 år så har jeg aldri testet sikringene. Fortsett med det du. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Jordfeilbrytere bør testes 1-2 ganger i året, dette er for å opprettholde den mekaniske funksjonen i vernet. Hva som er feilen er ikke så godt å si men om eier er informert så har man gjort sitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå