Frustrert123456789 Skrevet 28. januar 2022 Del Skrevet 28. januar 2022 Hei. Det er jo nå en fagfornyelse i Naturfag og Norsk muntlig. Jeg lurer egentlig bare på hvordan det var og hva for oppgave du fikk? Har ikke vært opp til eksamen i noen av dem fagene før og takker for alt dere har av erfaringer. Men da helst erfaringer fra eksamen etter 2020 under de nye fagkodene. Lenke til kommentar
huimangmang Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 Hei. Vet du når du har eksamen? Jeg skal opp i privatisteksamen i naturfag 3. mai, så hvis du har senere enn det, kan jeg fortelle om hvordan det var og hvilke oppgaver jeg fikk. Lenke til kommentar
Sarah8976 Skrevet 17. mai 2022 Del Skrevet 17. mai 2022 Hei,Jeg har naturfag eksamen imorgen, Kan du fortelle litt hvilken opogave du trakk og si litt om hvordan eksamen var strukturet.Måtte du utføre forsøket med engang eller var det etter forbredelsestidren på 45 min? Fikk du en oppskrift på hvordan du skulle utføre forsøket eller var det forventet at du skulle vite dette fra før av og hvilket forsøk fikk du. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 20. mai 2022 Del Skrevet 20. mai 2022 (endret) I Oslo er det i disse fagene 30 min forberedelsestid også trekker man en oppgave som man da kan notere og skrible ned så mye man orker på. Naturfag er muntlig-praktisk eksamen så man får gjerne et (enkelt) forsøk man skal gjøre/demonstrere/snakke om - alt etter hva slags skole man er på. I fysikk 1 fikk jeg oppgitt hva slags forsøk dette var på forhånd når jeg trakk oppgave iallefall så godt mulig man får dette i naturfag og. Så snakker man det man har forberedt fra den forberdte delen med spørsmål fra eksaminator og sensor underveis og tilslutt vil sensor stille spørsmål/be deg forklare noe fra en annen del av læreplanen. Dette gjerne de siste 5-6 minuttene av eksamanisjonen. Total tidsramme for muntlig-praktisk eksamen er 45 minutter. Naturfags forsøkene er gjerne ganske greie og det er ikke så mye beregninger å snakke om vil jeg tro (i motsetning til fysikk) . Så får man oppgitt forsøket i forberdelsestiden kan man bruke litt av tiden å bare titte på det. Og husk om det er snakk om kjemiske forsøk ta på vernebriller og frakk. Dette kan nærmest vippe en ned om det er noe man glemmer. Norsk muntlig er typ samme stil - bare at eksameniasjonstiden er 30 min i Oslo og det er naturlig nok ikke noe praktisk innslag her. Her vil jeg tro man fort kan trekke opp noe litteraturhistorie opp av hatten som er en sentral del av faget, så det er greit å ha koll på hva som kjennetegner ulike litteraturhistoriske perioder og gjerne hva som skiller de fra hverandre (feks naturalismen vs realismen og lignende). Husk man kan her i teorien få ting fra alle tre år på vgs. Samme med historie som er et fag på vg2 og vg3. Fagfornyelsen i norsk vg3 har ikke trådt i kraft ennå! Første eksamen i dette faget er neste år. Endret 20. mai 2022 av William_S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå