Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Spørsmål om høyrefelt på E18


UleDule

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nå vært gjennom alle obligatoriske kurs og nærmer meg førerprøven fra Billingstad. Men jeg har en konkret trafikal situasjon jeg ikke blir helt klok på. På motorveien mellom Fornebu og mot Lier/Drammen er det tre felt.

bilde.png.83cde6099aa5daf2a1ec359fa1994c96.png

Jeg opplever at majoriteten her kjører i midtre felt. Trafikklæreren min er nøye på at jeg her velger høyre felt, selv om jeg ikke skal av på neste avkjøring. Det gir jo mening mtp hovedregelen om valg av høyre kjørefelt. Før Sandvika er jeg nødt til å bytte til midtre felt om jeg ikke skal kjøre av, som selvfølgelig er greit.

Problemet her er at jeg ofte opplever at trafikken i midtre felt går litt tregere enn fartsgrensen (typ 70-75 i 80-sone) på dagtid. Hvis jeg da skal holde meg i høyre felt må jeg A) Enten kjøre forbi trafikken fra høyre side. Eller B) "tvinge" farten jeg har ned enda mer enn de som kjører i midtre felt, for å unngå å kjøre forbi fra høyre side.

Min trafikklærer mener bestemt at jeg i denne situasjonen skal holde høyre felt, men ikke kjøre lavere enn fartsgrensen. Resultatet blir mao en litt "awkward" situsjon hvor jeg ender opp med å kjøre LITT fortere enn trafikken i feltet venstre for meg (ergo jeg kjører sakte forbi fra høyre), og hvor jeg samtidig må ta mer hensyn til biler som skal kjøre på eller av langs denne strekningen.

Min trafikklærer er veldig dyktig generelt, men akkurat her blir jeg litt usikker. Jeg ser mange gode argumenter for at midtre felt blir mer naturlig i ovennenvte situasjon. Den viktigste grunnen er jo at jeg flyter mer "med" trafikken og minimerer mulige konfliktpunkt i større grad ved at jeg ikke trenger å ta like mye hensyn til de som potensielt skal av eller på her hvor det er relativt mange avkjøringer. I tillegg unngår jeg å kjøre forbi (og i verste fall "snike") i høyre felt, som i utgangspunktet ikke er lov(?). Det at man må skifte til midtre felt når man skal videre forbi Sandvika er enda en grunn til å velge dette feltet i god tid, så jeg ikke trenger å bytte i siste liten. Jeg tenker også at dette er en trefeltsvei, hvor de som ønsker å kjøre enda fortere, har mulighet til dette via venstre felt.

Dette høres kanskje ut som en bagatell, men akkurat denne strekningen plager meg litt, spesielt mtp at den er aktuell for førerprøven. Selv om min trafikklærer mener noe, er det vel ikke sikkert at dette vil falle i god jord hos sensor på førerprøven, som egentlig er det viktigste.

Hva tenker dere om dette?

Endret av UleDule
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, dette er ikke noen fasit, og kona og jeg er ikke helt enige her heller, men jeg mener det er korrekt å kjøre i høyre felt, og det er korrekt å kjøre i fartsgrensen, selv om det midtre feltet går saktere, da man kun følger trafikken og ikke foretar en forbikjøring, det er en forskjell.

Jeg bor riktignok slik at jeg tar av E18 ved Sandvika når jeg kjører hjem fra jobb, men om man skal videre ville jeg begynt å legge meg over i midtre felt senest ved avkjøringen til Blommenholm (siste før Sandvika), da har du fortsatt en god kilometer igjen før høyrefeltet tar av til Sandvika og E16. Det er faktisk ikke skiltet at høyrefeltet forsvinner ved Sandvika før du er 1km fra krysset. Hadde du aldri kjørt E18 før ville du jo ligget i høyrefeltet, fordi du vet jo ikke at veien tar av ved Sandvika

Min erfaring er at høyrefeltet er raskest (heldigvis for min del også), selv med av- og påkjøringer.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er som hovedregel ikke tillatt å kjøre forbi på høyre side, men når det er trafikale årsaker, for eksempel tett trafikk, til at feltet til høyre går raskere enn feltet til venstre, regnes det som en passering, ikke en forbikjøring, og da er det tillatt. Kan sammenlignes med at det ikke er tillatt å stoppe når det er skiltet med "all stans forbudt", men dersom trafikken står stille av trafikale årsaker, for eksempel rødt lys, er det lov å stoppe.

Lenke til kommentar

Jeg mener man helst skal bruke midtre felt, ihvertfall bruker jeg å skifte til midtre felt så fort det lar seg gjøre. Dette fordi at det er slik jeg ser det den enkleste måten å kjøre på. Du slipper da å forholde deg til avkjøringene du uansett ikke skal av på + at du slipper å havne i tidsklemma med å komme deg over i midten før feltet forsvinner.

 

Men selvfølgelig, jeg sitter med inntrykket av meninger kjøreskolelærere har er den samme som sensorer har. Ergo, hvis kjøreskolelæreren din mener det er mest hensiktsmessig å kjøre i høyrefeltet så gjør du det på førerprøven.

 

Når lappen er i boks så kjører du i det feltet som du selv ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det morsomme med den strekningen der er at det nesten alltid går raskere i både høyre og venstre felt enn i midten. Ganske utypisk, egentlig.

Selv skal jeg nå som oftest av ved Sandvika, ergo holder jeg høyrefeltet. Det er ganske oversiktelig og greit når man kjenner veien. Og så går det kjappere enn midtfeltet.

Hvis jeg skal rett frem, så holder jeg enten venstrefeltet (fordi trafikken i midtfeltet nesten alltid går 5-10-15 km/t lavere enn fartsgrensen), eller midtfeltet hvis det flyter greit der. Men nå er vel jeg en litt raskere sjåfør enn hva man bør være under oppkjøring, da... 

Ellers er jeg enig med de over, under oppkjøring så holder du høyrefelt, og krysser over til midtfeltet en gang mellom Blommenholm og Sandvika (hvis du skal videre rett frem), du finner som regel en naturlig åpning der. 

Lenke til kommentar

Jeg er enig med kjøreskolelæreren. Det er flere steder i landet det er tre felt i samme retning. Det samme finnes på E6 sør for Trondheim. Også her kjører forbausende mange i midtre felt, selv holder jeg meg i høyre felt inntil jeg må velge mellom en avkjøring og rett fram. Det er ofte så tomt i høyrefeltet at det å holde fartsgrensa ikke er noe problem.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

FYI: Jeg hadde oppkjøring i dag - bestått. Takk for tips, folkens!

Frem mot oppkjøring har jeg valgt å holde meg til høyre, og byttet til midtfeltet etter Blommenholm en gang (slik el_cash foreslo). Strekningen var ikke relevant på selve oppkjøringen vel og merke.

Pga alle av- og på-kjøringene bortover denne strekningen, tror jeg at jeg vil holde midtfeltet hvis det er en del trafikk og jeg faktisk skal videre. Det er så mange sånne situasjoner hvor jeg føler det har virket mer hensiktsmessig og til mindre hinder - men hvor jeg likevel har "tvunget" meg til å holde meg i høyrefeltet av ren formalitet.

Endret av UleDule
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at de som velger høyrefeltet er mindre aggressive, det er litt tryggere avstander mellom bilene og tryggere feltskifter. Det oppleves derfor som mer avslappende å velge høyrefeltet enn midtfeltet. Når det en sjelden gang smeller fordi noen måtte bremse og de bak holdt for kort avstand, så skjer dette forbausende ofte i midtfeltet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...