Sorebo Skrevet 28. januar 2022 Del Skrevet 28. januar 2022 Hei, Jeg valgte nylig å kjøpe en Noctua NH-L9A-AM4 cpu vifte(https://noctua.at/en/nh-l9a-am4/specification) for å gå vekk fra standard kjøleren til min 3600X. - Når jeg kobler i viften i CPU vifte connector og starter PC-en så begynner viften å snurre de første 5 sekundene før den slutter. - Hvis jeg kobler den i kabinett vifte connector så snurrer den nye vifta helt fint. - Hvis jeg kobler den gamle cpu vifta i cpu connectoren så snurrer den også helt fint. Så hvis den nye vifta fungerer fint uten cpu vifte connectoren, og den gamle vifta verifiserer at cpu connectoren fortsatt fungerer. Hva kan da være feil? Jeg har dette hovedkortet(https://rog.asus.com/no/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450-i-gaming-model/spec) Takk for hjelp! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. januar 2022 Del Skrevet 28. januar 2022 Gå inn i BIOS og velg en annen profil på CPU-vifta. Evt. lag en egen. Lenke til kommentar
Sorebo Skrevet 10. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2022 Nå har jeg prøvd alle mulige profiler og innstillinger(og resatt til default) på cpu vifta uten hell, den snurrer i ca. 1 sekund før den stopper. Jeg valgte derfor å gå til innkjøp av en Noctua NF-A9x14 PWM 92mm. vifte (https://www.komplett.no/product/770805/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/vifter/noctua-nf-a9x14-pwm-92mm-vifte). Men så får jeg akkurat samme problem. Er det noe med hovedkortet mitt som nekter denne vifta? Gamle cpu kjøleren kjører fortsatt fint, men den er jo ikke god. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 Starter den ikke opp om du stresser CPU heller? Du kan bruke et program som CPU-Z f.eks. Lenke til kommentar
wil Skrevet 10. februar 2022 Del Skrevet 10. februar 2022 Hei. Hvis Viftene på CPU-kjøleren ikke starter opp, så skal han IKKE bruke PC`en. Da må han finne ut hva som gjør at den ikke fungerer. Viftene skal forøvrig begynne å surre med en gang man trykker på startknappen. Jeg vet ikke hvordan det er med den modellen der, men Noctua D14 og D15, har sånne spenningsregulatorer som man kan koble viftene på for å få viftene stillere. Se om du finner en sånn og koble den på, også koble den i CPU Vifte Connectporten på Hovedkortet. Lenke til kommentar
Sorebo Skrevet 11. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2022 Har prøvd med low noise regulatoren på begge viftene uten hell. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 11. februar 2022 Del Skrevet 11. februar 2022 Samma hvor du kobler CPU vifta. Prøv via en viftekontroller om du har, eller en annen vifte connector på hovedkortet. Trolig er minste RPM på connectoren satt for lavt for at vifta vil spinne. Sett den på full pupp og se om den vil spinne da. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 11. februar 2022 Del Skrevet 11. februar 2022 Virker som det er noe galt med viftekontrolleren, alle fan headers på hovedkortet er 12v så viften burde få nok juice til å spinne med mindre hovedkortet ikke gir den nok. Prøvd en bios oppdatering? Kan muligens være en bios bug. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. februar 2022 Del Skrevet 11. februar 2022 Du kan prøve Asus FanExpert. Der kan du automatisk detektere alle viftene, maks/min etc. Trodde man kunne det i BIOS også. Kan det på mine Asus-hovedkort. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 11. februar 2022 Del Skrevet 11. februar 2022 Sett cpu_fan til PWM eller Auto. Der er også en automatikk for å finne minimum farten til viften. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå