Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har politiet noe bevis her?

Gjest 74056...a4d

Anbefalte innlegg

Gjest 74056...a4d

Jeg ble innkalt til samtale. Det var noen politifolk tilstede. Jeg sa noe, men skrev ikke under på noe papir på det ble sagt. Det som var sagt ble notert ned.

Har politiet noe bevis for hva som ble sagt i en rettsak?

Skjedde for 12 måneder siden.

Anonymous poster hash: 74056...a4d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dei kan sjølvsagt uttale seg som vitne om kva du har sagt.
Kor sterkt beviset er blir ei anna vurdering. Sterkast står sjølvsagt beviset seg om du har sjølv skreve ned og signert på det du har sagt, nest sterkast står det at du sjølv stadfestar det du har sagt, osv, osv.
Kost stor vekt ein vitneuttale frå politifolka er verdt kjem ann på kor mange dei var, om dei alle huskar det som var sagt likt, om dei har motiv for å eventuelt uttale seg uriktig, osv.

Det sagt så vil eg tru at det som har blitt sagt i ein uformell samtale for eit år sidan utan at det er skreve referat frå samtalen kan bli fort gløymt av politiet som var tilstades, særleg om dei har seinare deltatt på veldig mange slike samtalar.

Lenke til kommentar

Dersom politiet vitner om forklaringen du har gitt og du deretter i retten velger å endre forklaring, er det en mulighet for at du prater deg inn i mer trøbbel.

Videre, om du er uenig med den forklaringen som politiet fremlegger, vil politiets side av saken ofte telle tungt, spesielt om du har noe å vinne ved å endre forklaring.

Endret av process
Lenke til kommentar
process skrev (17 minutter siden):

Dersom politiet vitner om forklaringen du har gitt og du deretter i retten velger å endre forklaring, er det en mulighet for at du prater deg inn i mer trøbbel.

Videre, om du er uenig med den forklaringen som politiet fremlegger vil politiets, side av saken ofte telle tungt, spesielt om du har noe å vinne ved å endre forklaring.

På den andre siden kan man ofte stille tvil om vitnemål som ikke er signert av vitnet. Om vitnet i ettertid sier at "her har du misforstått meg" og "det var ikke det jeg mente" osv, så vil det ofte være stor usikkerhet omkring vitnemålet. Men som du sier, dersom vitnet plutselig benekter ethvert kjennskap til noe som tidligere er sagt så står nok politiets forklaring sterkt.

Lenke til kommentar
Gjest 74056...a4d
The Avatar skrev (1 time siden):

Dei kan sjølvsagt uttale seg som vitne om kva du har sagt.
Kor sterkt beviset er blir ei anna vurdering. Sterkast står sjølvsagt beviset seg om du har sjølv skreve ned og signert på det du har sagt, nest sterkast står det at du sjølv stadfestar det du har sagt, osv, osv.
Kost stor vekt ein vitneuttale frå politifolka er verdt kjem ann på kor mange dei var, om dei alle huskar det som var sagt likt, om dei har motiv for å eventuelt uttale seg uriktig, osv.

Det sagt så vil eg tru at det som har blitt sagt i ein uformell samtale for eit år sidan utan at det er skreve referat frå samtalen kan bli fort gløymt av politiet som var tilstades, særleg om dei har seinare deltatt på veldig mange slike samtalar.

Motivet for å endre forklaring er at jeg forsto ikke hva jeg egentlig svarte på. Når jeg tenker meg om, så skjønte jeg at det var det motsatte av hva ønsker som ble forklaringen.

Bør jeg kontakre advokat for å skjønne hvordan jeg skal løse dette?

Anonymous poster hash: 74056...a4d

Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at påtalemyndigheten har flere politivitner og skriftlig rapport fra samtalen. Det er umulig å si hvor sterkt det står seg i en eventuell rettssak uten å vite alle omstendighetene.

At det har gått 12 mnd tyder jo på at det ikke ble noe mer ut av saken, med mindre det er en større eller kompleks sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...