Gå til innhold

Hvilke studier krever lite oppmøte?

Anbefalte innlegg

Skal ta eksamen i mine siste fag fra videregående til våren og er litt usikker på hvilke studier som kan passe. Med barn i barnehagealder og en 60% omsorgsfordeling til meg er det ikke allverdens tid til oppmøte, og jeg må jobbe en viss prosent for at det skal gå rundt.
Er ganske interessert i programmering, men forstår ikke helt hvor mye oppmøte som trengs, bare at det er veldig mye lesing på egenhånd.. andre studieretninger kan være interessante også. 
Har du/vet du om noen linjer på universitetet/høyskole der man har relativt lite obligatorisk oppmøte/gruppearbeid? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg studerte informatikk - eller programmering om du vil - ved UiO. Da jeg var der var det kun krav om oppmøte på første forelesning og ut i fra litt googeling ser det ut til at det er slik fortsatt. Man må levere inn et sett med obligatoriske oppgaver i løpet av semesteret for å få lov til å ta eksamen, men det er ikke krav om å være tilstede.

Når det er sagt så anbefaler jeg sterkt å delta på så mange forelesninger som mulig, enten fysisk eller ved å se opptak når det finnes. Gruppearbeide er også nyttig for mange, men jobbing på egenhånd kan fint erstatte den biten i min erfaring.

Ang lesing så er det er ikke lesing i tradisjonell forstand, det er mer prøving og feiling på å få til det man skal gjøre. Dvs forsøke å gjøre programmeringsoppgaver, kombinert med søk på nett, lesing i lærebøker, etc.

Lenke til kommentar

Kommer helt an på professoren du får og hvilket universitet du ender opp på.

Jeg gikk programmering og i de strengeste klassene jeg hadde, var det vel noe som 4-5 dager obligatorisk oppmøte per semester. De aller fleste hadde obligatorisk oppmøte første dag, kanskje en presentasjon, og ved eksamen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...