Ganskeanonym Skrevet 27. januar 2022 Del Skrevet 27. januar 2022 Skal ta eksamen i mine siste fag fra videregående til våren og er litt usikker på hvilke studier som kan passe. Med barn i barnehagealder og en 60% omsorgsfordeling til meg er det ikke allverdens tid til oppmøte, og jeg må jobbe en viss prosent for at det skal gå rundt. Er ganske interessert i programmering, men forstår ikke helt hvor mye oppmøte som trengs, bare at det er veldig mye lesing på egenhånd.. andre studieretninger kan være interessante også. Har du/vet du om noen linjer på universitetet/høyskole der man har relativt lite obligatorisk oppmøte/gruppearbeid? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 27. januar 2022 Del Skrevet 27. januar 2022 Jeg studerte informatikk - eller programmering om du vil - ved UiO. Da jeg var der var det kun krav om oppmøte på første forelesning og ut i fra litt googeling ser det ut til at det er slik fortsatt. Man må levere inn et sett med obligatoriske oppgaver i løpet av semesteret for å få lov til å ta eksamen, men det er ikke krav om å være tilstede. Når det er sagt så anbefaler jeg sterkt å delta på så mange forelesninger som mulig, enten fysisk eller ved å se opptak når det finnes. Gruppearbeide er også nyttig for mange, men jobbing på egenhånd kan fint erstatte den biten i min erfaring. Ang lesing så er det er ikke lesing i tradisjonell forstand, det er mer prøving og feiling på å få til det man skal gjøre. Dvs forsøke å gjøre programmeringsoppgaver, kombinert med søk på nett, lesing i lærebøker, etc. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 27. januar 2022 Del Skrevet 27. januar 2022 Kommer helt an på professoren du får og hvilket universitet du ender opp på. Jeg gikk programmering og i de strengeste klassene jeg hadde, var det vel noe som 4-5 dager obligatorisk oppmøte per semester. De aller fleste hadde obligatorisk oppmøte første dag, kanskje en presentasjon, og ved eksamen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå