uname -i Skrevet 11. februar 2022 Del Skrevet 11. februar 2022 (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (11 minutter siden): Hvem tilbyr ubegrenset data? De jeg har sett har strupet hastigheten ned til bortimot ubrukelig etter bare 100GB eller så. 100GB brukes fort opp når man strømmer. Skrev ikke du nettopp at du klarte deg med 5 Mbit på hytta? Hvordan er da 100 GB en så stor begrensning? Det er ingen som hindrer deg i å betale dyrt for en elendig tjeneste hvor du må drive å sette opp en parabolantenne alle steder du drar. Bare å kjøre på for min del. Hva er det du har tenkt å gjøre når du er ute i skogen hvor det ikke er mobildekning(selvfølgelig ikke). Ta med deg en diger parabolantenne på ryggen? Endret 11. februar 2022 av uname -i Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 11. februar 2022 Del Skrevet 11. februar 2022 uname -i skrev (5 minutter siden): Skrev ikke du nettopp at du klarte deg med 5 Mbit på hytta? Hvordan er da 100 GB en så stor begrensning? Det er ingen som hindrer deg i å betale dyrt for en elendig tjeneste hvor du må drive å sette opp en parabolantenne alle steder du drar. Bare å kjøre på for min del. Hva er det du har tenkt å gjøre når du er ute i skogen hvor det ikke er mobildekning(selvfølgelig ikke). Ta med deg en diger parabolantenne på ryggen? Ca. 5Mbit/s for strømming ja. 5Mbit/s er over 2GB per time. Fort over 10GB på en kveld og jeg er der ofte 6 døgn i strekk et par ganger pr. måned. I skogen trenger jeg ikke å strømme video, så der spiller det ingen rolle Å få plass til antenna i lasterommet på campingvogna ser jeg ikke på som et større problem, tar vel maks 1 minutt å hente den ut og plassere den på taket etter parkering. Dyrt og elendig er dine ord, hvor ellers kan man få 50Mbit/s med lav latency og fri bruk for under tusenlappen pr. måned? Om du f.eks bor et øde sted og bruker et par TB i måneden pga. spilling og strømming, hva vil du anbefale da? Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 11. februar 2022 Del Skrevet 11. februar 2022 (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (18 minutter siden): Ca. 5Mbit/s for strømming ja. 5Mbit/s er over 2GB per time. Fort over 10GB på en kveld og jeg er der ofte 6 døgn i strekk et par ganger pr. måned. I skogen trenger jeg ikke å strømme video, så der spiller det ingen rolle Å få plass til antenna i lasterommet på campingvogna ser jeg ikke på som et større problem, tar vel maks 1 minutt å hente den ut og plassere den på taket etter parkering. Dyrt og elendig er dine ord, hvor ellers kan man få 50Mbit/s med lav latency og fri bruk for under tusenlappen pr. måned? Om du f.eks bor et øde sted og bruker et par TB i måneden pga. spilling og strømming, hva vil du anbefale da? Du må jo være den fremste eksperten på oppkonstruerte situasjoner hvor kun et Musk-produkt er aktuelt. Rett inn i en tråd om mobildekning med reklame for dette sjanseløse Starlink-opplegget. 5G som du glatt ignorerte, har 20 ganger båndbredden til 4G og dine problemer på hytta bør derfor bli løst om ikke altfor lenge. Starlink er som alt annet fra denne fyren, kjempefint på papiret, men når man ikke lenger har satelitten for seg selv så er det dårlig båndbredde og tjenestenivå. Spilling krever lav latens og få avbrudd, noe dette opplegget ikke klarer å levere. Sitat tar vel maks 1 minutt å hente den ut og plassere den på taket etter parkering. Det tar maks ett minutt å pakke ut og sette opp en Starlink-mottager i skogen og som må ha fri utsikt til satelittene den skal kommunisere med? OK, det tror jeg på. Endret 11. februar 2022 av uname -i Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 11. februar 2022 Del Skrevet 11. februar 2022 uname -i skrev (1 time siden): Du må jo være den fremste eksperten på oppkonstruerte situasjoner hvor kun et Musk-produkt er aktuelt. Rett inn i en tråd om mobildekning med reklame for dette sjanseløse Starlink-opplegget. 5G som du glatt ignorerte, har 20 ganger båndbredden til 4G og dine problemer på hytta bør derfor bli løst om ikke altfor lenge. Starlink er som alt annet fra denne fyren, kjempefint på papiret, men når man ikke lenger har satelitten for seg selv så er det dårlig båndbredde og tjenestenivå. Spilling krever lav latens og få avbrudd, noe dette opplegget ikke klarer å levere. Det tar maks ett minutt å pakke ut og sette opp en Starlink-mottager i skogen og som må ha fri utsikt til satelittene den skal kommunisere med? OK, det tror jeg på. Igjen så leser du ikke det jeg skriver. Du får ikke 20 ganger så høy båndbredde på å bytte 4G med 5G på 800MHz eller 900MHz-båndet. Her er et sitat fra en web-side: Low-band 5G operates between 600-850 MHz. This is similar to what 4G networks currently use and is only moderately faster than 4G, between 50-250 Mbps offering similar coverage areas for each cell tower. Not all cities and regional operators are deploying low-band 5G towers; some are opting to start with mid-band towers. Even so, it's possible for a 5G device to connect to a low-band 5G network and achieve speeds similar to 4G/LTE. 5G gir høy hastighet i tettbebygd strøk, der man kan ha kort avstand til basestasjonen og dermed koble til på høy frekvensbånd (25-39GHz). Disse frekvensene rekker ikke langt, og vil derfor ikke hjelpe i grisgrendte strøk. Rundt Oslo S vil man derimot få enormt mye høyere hastighet og kapasitet med 5G. I grisgrendte strøk må man basere seg på de lave frekvensbåndene, og man får samme eller litt høyere hastighet enn dagens 4G løsning. Som jeg får under 1Mbit/s på i høytrafikkperioder. 5G er derfor ingen løsning for fast internett-tilgang hjemme eller på hytta da man normalt vil ha tilgang på fiber de stedene man har tilgang på 5G på høy frekvens. Om 5G på høy frekvens: High-band 5G is the band that is most commonly associated with 5G. Operating at 25-39 GHz, this is known as "millimeter wave" spectrum and delivers gigabit speeds (currently tested as high as 3 Gbps). The tradeoff is that millimeter wave transmitters have very limited range and require the deployment of many small transmitters, so it's only viable in urban areas where transmitters can be near closely spaced homes and buildings. Hvorfor snakker du om skogen hele tiden? Pleier du å gå ut i skogen for å bruke høy båndbredde? Der jeg parkerer campingvogna eller andre parkerer bobilen er det normalt ganske fri sikt oppover, og den mobile utgaven av Starlink tar ikke lang tid å sette opp nei. Sannsynligvis mindre tid enn å vippe opp parabolantenna som mange har på bobilen og stille inn denne. Starlink er ikke beregnet for fricamping med telt, så ingen vits i å dra frem det hele tiden. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 11. februar 2022 Del Skrevet 11. februar 2022 Jens Kr. Kirkebø skrev (34 minutter siden): Hvorfor snakker du om skogen hele tiden? Pleier du å gå ut i skogen for å bruke høy båndbredde? Der jeg parkerer campingvogna eller andre parkerer bobilen er det normalt ganske fri sikt oppover, og den mobile utgaven av Starlink tar ikke lang tid å sette opp nei. Sannsynligvis mindre tid enn å vippe opp parabolantenna som mange har på bobilen og stille inn denne. Starlink er ikke beregnet for fricamping med telt, så ingen vits i å dra frem det hele tiden. Fra 5 minutter til noen timer høres litt mer enn "mindre enn ett minutt". Det er også rart at du opererer med hastigheter høyere enn det Starlink reklamerer for selv. Men bare kjøp Muskens Starlink du. Så får folk gjøre en nøye vurdering selv hvorvidt det er noe de vil ha. Et råtips da er å finne noen objektive vurderinger og kanskje vente å se før man bruker 4000 på det som fort kan bli en veldig dyr katte-varmer. De har uansett god tid her i Norge for det ser nå ut som det tidligst er tilgjengelig i 2023. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 11. februar 2022 Del Skrevet 11. februar 2022 uname -i skrev (2 timer siden): Fra 5 minutter til noen timer høres litt mer enn "mindre enn ett minutt". Det er også rart at du opererer med hastigheter høyere enn det Starlink reklamerer for selv. Men bare kjøp Muskens Starlink du. Så får folk gjøre en nøye vurdering selv hvorvidt det er noe de vil ha. Et råtips da er å finne noen objektive vurderinger og kanskje vente å se før man bruker 4000 på det som fort kan bli en veldig dyr katte-varmer. De har uansett god tid her i Norge for det ser nå ut som det tidligst er tilgjengelig i 2023. Nå snakker du om noe annet. Jeg snakker om tiden det tar å sette opp sakene fysisk. Om det tar 15 minutter etterpå før internett-tilkoblingen er tilgjengelig spiller liten rolle. For min del i hvert fall. De reklamerer vel for 50-150Mbit/s men mange rapporterer å ha fått hastigheter i 2-300Mbit/s klassen. Det er vel greit at de er noe konservative med lovnadene sine. Varmen for snøsmelting kan man slå av og på selv. Jeg tipper de fleste vil la den være av. I hvert fall off-grid og på litt mobile løsninger. Katter er det lite av på hytta og på taket av campingvogna, hadde jeg montert den hjemme hadde jeg nok satt den på en passe høy stolpe. Dermed er det problemet løst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå