Gå til innhold

Nissan Micra blir elbil, utviklet og produsert av Renault


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Alliansen vil tilby 35 nye elbiler i løpet av tiåret

Sitat

Til sammen 35 ulike elbilmodeller fra bilmerkene skal tilbys innen 2030.

Førstnevnte uttalelse tyder på at det blir 35 NYE elbiler, mens sistnevnte bare tyder på 35 inkludert de eksisterende. Det fikk meg til å tenke på at det er et utall måter å telle på, som gjør hele det "klare" målet veldig ullent. F.eks kan den nye Micraen lanseres med tre forskjellige logoer, teller det da som 3 eller 1? De kan lanseres i f.eks tre utgaver med hhv lite, middels eller stort batteri. Teller det som 3 eller 1? Hva legger de i begrepet EV i den plansjen? Er det kun BEV eller teller PHEV også?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

ASSB (Alliance Solid State Battery) som de kaller batteriet, skal ha dobbelt så høy energitetthet som dagens batterier og skal kunne lades på en tredel av tiden.

Det er uklart hva de sammenligner med. Noen av dagens elbiler lader bare opp til 1 C, andre er oppe i 3 C. Deres ASSB blir dermed sannsynligvis i området 3-9 C. I den mest optimistiske enden av spekteret snakker vi om 0-100% på rett under 7 minutter og 20-80% på 4 minutter. Da kan man jo lure på hvordan det går med markedsgrunnlaget for NIO sitt 6 minutters batteribyttekonsept.

(for ordens skyld: 1 C = 1 kW ladeeffekt per kWh batterikapasitet)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Førstnevnte uttalelse tyder på at det blir 35 NYE elbiler, mens sistnevnte bare tyder på 35 inkludert de eksisterende. Det fikk meg til å tenke på at det er et utall måter å telle på, som gjør hele det "klare" målet veldig ullent. F.eks kan den nye Micraen lanseres med tre forskjellige logoer, teller det da som 3 eller 1? De kan lanseres i f.eks tre utgaver med hhv lite, middels eller stort batteri. Teller det som 3 eller 1? Hva legger de i begrepet EV i den plansjen? Er det kun BEV eller teller PHEV også?

Ja slik tall-akrobatikk har irritert meg lenge. De klarer å lire utav seg store tall som får EV-satsingen til å høres stor ut, men så koker det ned til et minimum, hvor samme modell blir talt flere ganger, og da særlig når den blir lansert under en rekke merker. Sånn som VW og Stellantis holder på f.eks. e-UP er et slikt eksempel. Bilen blir hverken bedre eller mer attaktiv av at den får Skoda-logo eller Seat-logo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quote

ASSB (Alliance Solid State Battery) som de kaller batteriet, skal ha dobbelt så høy energitetthet som dagens batterier og skal kunne lades på en tredel av tiden.

Jeg skulle så gjerne ønske jeg ukritisk kunne applaudert dette og tenkt flotte tanker om fremtiden. Men, etter å ha sett Toyota si noe tilsvarende siden... (ja hvor mange år er det nå?), er jeg skeptisk. Det er nesten ukentlig nyheter om batterigjennombrudd, men det viser seg ofte at det er vanskelig å kommersialisere dette / sette det i storproduksjon. Litt som med fusjon; det er alltid "rett rundt hjørnet". For all del, jeg er veldig positiv til slike nyheter, men holder igjen entusiasmen til jeg hører om faktiske produksjonsklare modeller som tar i bruk slike batterier. 

Bare så jeg ikke gir feil signal: Elbiler er veien fremover, og sier ikke at dagens teknologi er for dårlig. Men, som med kvantemaskin som er overlegen vanlige datamaskiner, er faststoffbatteier overlegen tradisjonelle batterier. Krysser fingrene for at noen får et skikkelig gjennombrudd snart. 

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (14 timer siden):

Hvem blir først med faststoffbatteri i personbiler? Toyota eller Nissan? Jeg tror Toyota kommer først med VW hakk i hæl. Så får vi se om Nissan klarer å levere igjen.

Håper på Toyota da de har sagt at det vil komme elektrisk Hilux når batteriene har blitt bedre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

Håper på Toyota da de har sagt at det vil komme elektrisk Hilux når batteriene har blitt bedre.

Kan jo like greit bli MB, som tester ut SS-batterier i busser og lastebiler nå. Men de mangler dessverre en viktig funksjon for å fungere optimalt i personbiler, og det er god nok hurtigladekapasitet, ifølge artikler om disse. Får de orden på den biten, så er de gjennom det første store hinderet for kommersialisering.

https://www.electrive.com/2021/12/20/mercedes-buses-with-solid-state-batteries-arrive-in-bremen/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...