Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvorfor nevnes ikke Convoy for freedom 2022 ikke i media??


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (9 minutter siden):

Vi burde strekke oss langt i å tillate demonstrasjoner og til og med akseptere begrensninger i egen transport/næring for å tillate at folk vi er uenige med får demonstrert. Selv når vi ikke forstår hva det egentlig er de vil, eller hvordan de kan ha kommet til sitt syn.

Det gjelder bl.a. sian, bønder, blm og vaksine-motstandere.

Enig. Men dette er det vel ingen her som har sagt noe på heller, såvidt jeg har sett.

Så lenge man ikke blokkerer for nødetater, går utover andres og egen sikkerhet eller ødelegger for andre over tid så får man demonstrere så mye man vil.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Enig. Men dette er det vel ingen her som har sagt noe på heller, såvidt jeg har sett.

Så lenge man ikke blokkerer for nødetater, går utover andres og egen sikkerhet eller ødelegger for andre over tid så får man demonstrere så mye man vil.

Å la bønder dumpe kumøkk foran stortinget eller å la lastebilsjåfører blokkere innfartsveier uten å straffe dem er å strekke seg langt.

Å begrense demonstranters mulighet til å få levert mat og drivstoff vil være å strekke seg mindre langt.

Akkurat hvor grensen skal gå for hvor stor ulempe demonstranter skal få påføre andre for å få fram sitt syn kan diskuteres, men jeg mener generelt «ganske stor».

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sure, men det har vel ikke vært noen diskusjon her om dette eller hvor grensa skal gå? Jeg forstår ikke helt relevansen til hva som er skrevet, men det er en interessant diskusjon likevel :) 

Jeg mener grensa skal være veldig høy, og det er den jo her i Norge . Dette har politiet også lang og god erfaring i å håndtere.

Anyways, her er brevet fra arrangørene av demonstrasjonen til regjeringen:

1498663564_Screenshot2022-02-18at14_21_38.thumb.png.a3b928153e72405e74f4d98857c6f96a.png

De har fått nei fra politiet når det gjelder å blokkere gater rundt Stortinget fordi det er planlagt andre demonstrasjoner der den dagen og en blokkering vil hindre nødetater og sikkerhet for demonstrasjonene. Likevel sier de at dette fortsatt vil skje dersom kravene ikke innfris (noe som ikke vil skje, da dette ikke er krav som kan innfris?). Da kan det fort bli borttauing og beslag av førerkort.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (20 timer siden):

VG: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dn04aB/naa-kommer-disse-til-norge

Fin oppsummering av hvor tåpelig den markeringen i morgen er. 

Det er som det alltid er når noen i Norge skal kopiere fenomener fra andre deler av verden og forsøke å overføre det til en helt annen og norsk virkelighet uten å forstå at konteksten er annerledes - det blir parodisk. Som med BLM i Norge; amerikansk retorikk gir liten/ingen mening i Norge, samme med å kopiere canadiske Truckers i Norge hvor det ikke lenger er hverken coronarestriksjoner eller innført coronapass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså; angående aksjonen i Canada; jeg har som sagt lest litt for eksempel på Quora og det forbløffer meg hvor mye hat som rettes mot demonstrantene, rett og slett avsky; noen snakker om at regjeringen bør sette inn militæret mot demonstrantene. Demonstrantene er kanskje ikke så "elegante"; men alt jeg ser er at de markerer seg uten å utøve vold; så hvorfor dette sinnet og hatet mot dem? Man kan nok trygt si at pandemien har brakt ut det verste i folk og satt mennesker i samfunnet opp mot hverandre. Canada har vel så høy vaksinasjonsgrad som de nordiske land, men likevel kjører de på med dystopiske og totalitære avhumaniserende tvangstiltak mot sin egen befolkning, hvorfor? Når det er slikt forstår jeg hvorfor noen blir frustrerte uten at jeg støtter det de gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Morromann said:

Demonstrantene er kanskje ikke så "elegante"; men alt jeg ser er at de markerer seg uten å utøve vold; så hvorfor dette sinnet og hatet mot dem? Man kan nok trygt si at pandemien har brakt ut det verste i folk og satt mennesker i samfunnet opp mot hverandre

Muligens fordi de demonstrerer ved å frata byens innbyggere nattesøvnen en drøy uke eller to i strekk? Veit jeg hadde blitt eitrende forbanna iallefall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skrekkugle skrev (1 minutt siden):

Muligens fordi de demonstrerer ved å frata byens innbyggere nattesøvnen en drøy uke eller to i strekk? Veit jeg hadde blitt eitrende forbanna iallefall.

Men slik er ofte protester. Jeg blir fratatt mye nattesøvn hvert eneste år i april og mai når det er russetid men jeg går ikke rundt og føler hat mot russen av den grunn.

Det jeg har skjønt er at jo mer drakoniske og dystopiske regler som har blitt iverksatt som smittevernstiltak, jo mer aggresjon, frykt og hat har det utløst i befolkningene. Derfor har de skandinaviske landene taklet det ganske bra, ting var aldri i overkant for drakonisk hos oss og det er ikke stemninger av hat hvor befolkningen settes opp mot hverandre slik vi ser i mange andre land, som i både USA og Canada, Frankrike, Østerrike, Australia osv.

Ser også at noen blåser opp at "protestene fører til mer coronasmitte". Oh come on, sier jeg; prat om at demonstrasjoner er "smittefarlig" er så 2020. Er vi fortsatt der? Og dessuten, hva så? De nordiske land som ikke har noen bedre vaksinedekning enn Canada har droppet alle restriksjoner og om folk blir smitet utendørs(noe som er overveiende usannsynlig), hva så? Det virker som om befolkninger i forskjellige land lever i forskjellige virkeligheter. Man kan lure på om innbyggere i diverse land, som Canada, egentlig er klar over at alt er helt åpent i Skandinavia(som Canada angivelig er så inspirert av når de skryter av at de ikke er som USA)og at ting fungerer helt bra her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir nok for smalt og... spesielt for at særlig mange identifiserer seg med de som demonstrerer.

Så litt på livestreamen. Utrolig tafatt da han som filmer og hun dama fra "Alternativ Media" jogger etter Harald Klungtveit (redaktør og journalist i Filter Nyheter) for å få han til å "si noe". Politiet gikk mellom. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at folk både fra SIAN og Alliansen er der. De bruker selvsagt også denne demonstrasjonen til å mobilisere og rekruttere.

Det som blir ugreit er at de er så velkomne og at arrangørene av dette tar de imot med åpne armer. 

Hvis man tolererer at selvuttalte nazister sprer sitt budskap blant sine meddemonstranter, så må man faktisk tåle at man blir oppfattet som en nazidemonstrasjon. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Ser at folk både fra SIAN og Alliansen er der. De bruker selvsagt også denne demonstrasjonen til å mobilisere og rekruttere.

 

Slike samlinger blir trekkplaster for folk som er svært lett påvirkelig fra alt som er «alternativt». Det er klart at alle disse gruppene da kommer for å rekruttere nye medlemer..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (7 minutter siden):

Det fikk jeg ikke med meg. Link/timestamp? Eventuelt kortversjonen?

De går jo rundt og livestreamer. Så ser de en fra TV2 og går bort for å prate litt. TV2 journalisten spør om det er et intervju, og forklarer at presse bruker å presentere seg og innhenter samtykke før de filmer folk. Å få et kamera opp i ansiktet på den måten er ikke ok. 

Det var ikke så mye forståelse å hente fra Alternativ Media. 

Det ble ikke noe intervju. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...