Serpentbane Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 (endret) Nei, det er bare noe du tror og innbiller deg nå som samfunnet er ved å jobbe mot en normaliseringsfase gjennom at premissene er ganske forskjellige nå fra når krisen startet. Jeg tror du skal ta en god titt i speilet før du kritiserer noen for å ikke kunne tall... Endret 29. januar 2022 av Serpentbane 4 Lenke til kommentar
Yakamaru Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 (endret) 1 hour ago, nightowl said: Man har sjelden komplett informasjon. Mangel på informasjon og til og med informasjon som er motstridende er det vanligste. Skulle man alltid vente og se hva som er beste løsning ville man bli totalt handlingslammet. Akkurat. Man har sjeldent komplett informasjon, og er ikke noe jeg har hevdet eller. Det kommer derimot et punkt hvor man har NOK informasjon til å faktisk gjøre et informert valg. Jo mer informasjon man har desto bedre og mer informert valg kan man ta. Dette burde si seg selv, og er noe jeg har sagt flere ganger på denne siden(4). Burde ikke trenge en autist til å påpeke det åpenbare. Skal resten av postene/innleggene mine ignoreres da de er verken sitert, adressert eller nevnt? Hvis du er interessert i intellektuell ærlighet vil jeg foreslå sterkt å i det minste høre på podcasten til Joe Rogan med Dr. Robert Malone og si hva du synes. Timestamps fra podcasten hadde vært ypperlig. Endret 29. januar 2022 av Yakamaru 1 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 (endret) Yakamaru skrev (1 time siden): Akkurat. Man har sjeldent komplett informasjon, og er ikke noe jeg har hevdet eller. Det kommer derimot et punkt hvor man har NOK informasjon til å faktisk gjøre et informert valg. Jo mer informasjon man har desto bedre og mer informert valg kan man ta. Dette burde si seg selv, og er noe jeg har sagt flere ganger på denne siden(4). Burde ikke trenge en autist til å påpeke det åpenbare. Du ser og vurderer avgjørelser som ble tatt etter det er klart hvilke følger de fikk. "Konsekvensene her var for fæle, de skulle ikke gjort ditt, de skulle ikke gjort datt, osv." Dette blir etterpåklokskap. Du har heller ikke det hele og fulle bildet av situasjonene siden du ikke var tilstede når hver avgjørelse ble tatt. Likevel uttaler du deg rimelig bombastisk ..... Det skorter ikke på ivrige debattanter rundt omkring som mener at man skulle gjort den og den tingen annerledes. Og at dette er opplagt. Men ingen av disse er eksperter på smittevern samtidig som de er strategikere, politikere og jurister, såvidt jeg vet. Yakamaru skrev (1 time siden): Skal resten av postene/innleggene mine ignoreres da de er verken sitert, adressert eller nevnt? Om jeg ikke har svart på noe er det antagelig fordi jeg mener jeg allerede har svart på det. Yakamaru skrev (1 time siden): Hvis du er interessert i intellektuell ærlighet vil jeg foreslå sterkt å i det minste høre på podcasten til Joe Rogan med Dr. Robert Malone og si hva du synes. [..] Yuck. Hvorfor i alle dager skal jeg lytte til Rogan og Malone. Jeg har tusen andre ting som tar prioritet over akkurat det .. Endret 29. januar 2022 av nightowl 9 Lenke til kommentar
Yakamaru Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 14 minutes ago, nightowl said: Du ser og vurderer avgjørelser som ble tatt etter det er klart hvilke følger de fikk. "Konsekvensene her var for fæle, de skulle ikke gjort ditt, de skulle ikke gjort datt, osv." Dette blir etterpåklokskap. Du har heller ikke det hele og fulle bildet av situasjonene siden du ikke var tilstede når hver avgjørelse ble tatt. Likevel uttaler du deg rimelig bombastisk ..... Du foretrekker heller at regjeringen skal løpe rundt som hodeløse kyllinger? Virker nesten sånn ut fra innleggene dine og slik jeg forstår hvordan det er skrevet, men er og mulig jeg leser feil, så beklager hvis det er tilfellet. De har MASSE ressurser de kan bruke. MASSE eksperter som kan finne ut hva som burde gjøres. MASSE informasjon som kan være utilgjengelig for folk flest før det slippes ut i det offentlige. De oppførte seg som om Covid var selveste svartedøden på starten og flesteparten av oss ville dø, noe som ved gjennom noe så grunnleggende som observasjon av smitte i forhold til dødsfall i de forskjellige aldersgruppene, viste seg for å være ikke bare feil men helt borteblåst. Gjennomsnittsalderen på de som dør med Covid er 80-85 avhengig av alder, kjønn, land, etc. De gikk altfor langt med tanke på restriksjoner, spesielt restriksjoner som har gitt null mening whatsoever til tider. Man skal handle realistisk ut ifra hvordan situasjonen er, ikke gjennom en worst case scenario. Skjenkestopp klokka 22 eller 24? Hvilket geni fant opp denna? Hva blir det neste? Får kun lov til å gå til apoteket med full hazmat? Det ble nevnt på starten av pandemien at det ville komme Covidpass. Disse folkene som nevnte det ble stemplet som "gærninger og konspirasjonsteoretikere som ikke burde bli tatt seriøst". De ble angrepet, hånet, fornærmet, trakassert, etc. Og nå har vi Covidpass, ikke en gang 2 år senere. Wuhan lab-leak teorien ble stemplet som "konspirasjonsteori". Dette er nå bevist som fakta. Gain-of-function? Ble stemplet som konspirasjonsteori og er nå bevist som fakta. IMO burde noen folk virkelig skamme seg for å ha vært såpass trangsynt og lett manipulert at de bare tar det de hører fra media og/elle staten som gospel. Hvor mange ganger må media lyve, gaslighte, projisere, etc, for at folk skal starte å stille seg i det minste litt kynisk til det man hører? Hvor er terskelen for det? Hvor mange ganger må folk bli lyvet til før de ikke gidder mer? "Du var ikke tilstede, så du vet ikke hvordan det var/er". "Du var ikke tilstede til å observere da voldtekten skjedde, så du kan ikke kommentere på at dette var en dårlig handling eller ikke". Man trenger ikke være tilstede for å observere konsekvensene mens handlingene skjer eller for den saks skyld resultatene i ettertid. Man trenger ikke en gang observere handlingene før de blir utført for å vite at de er en dårlig handling/idé. 31 minutes ago, nightowl said: Det skorter ikke på ivrige debattanter rundt omkring som mener at man skulle gjort den og den tingen annerledes. Og at dette er opplagt. Men ingen av disse er eksperter på smittevern samtidig som de er strategikere, politikere og jurister, såvidt jeg vet. Eksperter, politikere, jurister, etc, er alle mennesker de og. Og som mennesker er det mulighet for å bli kjøpt og betalt. Å tro at disse folkene er ovenfor blant annet korrupsjon som et eksempel vil jeg si i min mening er meget naiv. Politikere spesielt har en tendens til å lyve som en del av jobben dems, så hvorfor skal vi nå ta dem mer seriøst og stole mer på dem bare fordi det er en pandemi? Tilliten til staten og spesielt media er på det laveste den har vært på mange tiår og det er mange grunner til det. Ingen er ovenfor kritikk. 41 minutes ago, nightowl said: Om jeg ikke har svart på noe er det antagelig fordi jeg mener jeg allerede har svart på det. Right. 41 minutes ago, nightowl said: Yuck. Hvorfor i alle dager skal jeg lytte til Rogan og Malone. Jeg har tusen andre ting som tar prioritet over akkurat det .. Det er en podcast du kan ha sittendes i bakgrunnen og høre på. Men for all del, er ditt valg. Men får ikke komme senere og klage på Rogan og/eller Malone senere hvis du ikke har hørt hva de snakker om. 2 2 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 29. januar 2022 Del Skrevet 29. januar 2022 (endret) Yakamaru skrev (1 time siden): Du foretrekker heller at regjeringen skal løpe rundt som hodeløse kyllinger? Virker nesten sånn ut fra innleggene dine og slik jeg forstår hvordan det er skrevet, men er og mulig jeg leser feil, så beklager hvis det er tilfellet. Hvordan du kom til den konklusjonen aner jeg ikke. Alt jeg ønsker er at folk skal være litt mindre forbasket skråsikre på at arbeidet med pandemien selvsagt kunne vært gjort så mye bedre. Yakamaru skrev (1 time siden): De har MASSE ressurser de kan bruke. MASSE eksperter som kan finne ut hva som burde gjøres. MASSE informasjon som kan være utilgjengelig for folk flest før det slippes ut i det offentlige. Ofte motstridende informasjon eller feil informasjon. Eksperter med hver sin mening, både i inn- og utland .. Utdaterte lover og regler som kan hindre at man har hjemmel til å gjøre noe. Kritikk og råd fra alle kanter ...... Resultatet er nødt til å bli som det blir; at ingen blir helt fornøyd og at man reagerer tregt. Yakamaru skrev (1 time siden): De oppførte seg som om Covid var selveste svartedøden på starten og flesteparten av oss ville dø, noe som ved gjennom noe så grunnleggende som observasjon av smitte i forhold til dødsfall i de forskjellige aldersgruppene, viste seg for å være ikke bare feil men helt borteblåst. Dødsfall kommer jo lenge etter smitte og infeksjon, gjerne 2-3 uker. Så å orientere seg utifra sånne tall gjør at man stadig vil være bakpå og for sent ute. Jeg husker godt hvor redde folk var når Italia begynte å slite. Dette var noe nytt og ukjent og relativt mange havnet på sykehus. Faktisk var det mange sykehus og hele land som etterhvert begynte å slite. Og det var ikke bare gamle folk, men også mange unge. Er dette noe du har glemt? Hvordan det var før vaksinene kom? Det virker slik. I starten fikk man inntrykket av at ca 1% kunne dø. Og viruset var ekstremt smittsomt. Om mange da blir smittet samtidig går det fort ad undas .. Yakamaru skrev (1 time siden): Gjennomsnittsalderen på de som dør med Covid er 80-85 avhengig av alder, kjønn, land, etc. Inkluder gjerne kilder for slike utsagn. Om alt ligger til rette for å få god behandling, øyeblikkelig, kan de fleste redde idag. Men var det slik til å begynne med? Nope. Yakamaru skrev (1 time siden): De gikk altfor langt med tanke på restriksjoner, spesielt restriksjoner som har gitt null mening whatsoever til tider. Man skal handle realistisk ut ifra hvordan situasjonen er, ikke gjennom en worst case scenario. Skjenkestopp klokka 22 eller 24? Hvilket geni fant opp denna? Hva blir det neste? [..] Ja, det er jo din mening. Alle har hver sin. Yakamaru skrev (1 time siden): Det ble nevnt på starten av pandemien at det ville komme Covidpass. Disse folkene som nevnte det ble stemplet som "gærninger og konspirasjonsteoretikere som ikke burde bli tatt seriøst". De ble angrepet, hånet, fornærmet, trakassert, etc. Og nå har vi Covidpass, ikke en gang 2 år senere. Wuhan lab-leak teorien ble stemplet som "konspirasjonsteori". Dette er nå bevist som fakta. Gain-of-function? Ble stemplet som konspirasjonsteori og er nå bevist som fakta. Konspirasjonsteoretikerne har konspirasjoner for alt tenkelig rart. Det blir umulig å forholde seg til sånt. Inniblant har de spådd noe som viser seg å bli sant, omtrent sånn som alle andre noen ganger også klarer. Noen gang hørt uttrykket "selv ei ødelagt klokke viser riktig to ganger om dagen"? Hva med alle gangene de bommer? Nei, det tenker man ikke på. Og er virkelig "Wuhan-lab-leak teorien" bevist som fakta? Den var ny for meg i såfall. Yakamaru skrev (1 time siden): IMO burde noen folk virkelig skamme seg for å ha vært såpass trangsynt og lett manipulert at de bare tar det de hører fra media og/elle staten som gospel. Samtidig har man de som tror for mye på eget gospel, så de i stedet dør etter et konspimøte på en låve. Yakamaru skrev (1 time siden): Hvor mange ganger må media lyve, gaslighte, projisere, etc, for at folk skal starte å stille seg i det minste litt kynisk til det man hører? Hvor er terskelen for det? Hvor mange ganger må folk bli lyvet til før de ikke gidder mer? Media er media. Overskrifter og klikk gir penger i kassa. De overdriver kanskje inniblant, eller til og med ofte, i hvertfall nå under pandemien. Men om du mener at de regelrett lyver så bør du klage de inn. Det er også helt frivillig å utsette seg for det. Altså ikke tvang. Om du ikke er fornøyd så velg andre kilder da vel. Yakamaru skrev (1 time siden): "Du var ikke tilstede, så du vet ikke hvordan det var/er". "Du var ikke tilstede til å observere da voldtekten skjedde, så du kan ikke kommentere på at dette var en dårlig handling eller ikke". Var dette en god sammenligning mener du? Jeg syns den er rimelig håpløs. Yakamaru skrev (1 time siden): Man trenger ikke være tilstede for å observere konsekvensene mens handlingene skjer eller for den saks skyld resultatene i ettertid. Man trenger ikke en gang observere handlingene før de blir utført for å vite at de er en dårlig handling/idé. Jeg tror ikke du leser det jeg skriver skikkelig. Når du ikke har vært del av loop-en .., ikke hatt tilgang på informasjonen .., ikke vært den som måtte veie ulike hensyn mot hverandre .., hvordan kan du da komme og kritisere en avgjørelse tatt av andre, tilbake i tid? Du var jo ikke der. Du vet ikke hva som ligger til grunn for avgjørelsen. Yakamaru skrev (1 time siden): Eksperter, politikere, jurister, etc, er alle mennesker de og. Bra du innser det. De er milevis unna å være perfekte og kloke. Mange av de er riktig store naut, syns i hvertfall jeg. Yakamaru skrev (1 time siden): Og som mennesker er det mulighet for å bli kjøpt og betalt. Å tro at disse folkene er ovenfor blant annet korrupsjon som et eksempel vil jeg si i min mening er meget naiv. Enig. Yakamaru skrev (1 time siden): Det er en podcast du kan ha sittendes i bakgrunnen og høre på. Men for all del, er ditt valg. Men får ikke komme senere og klage på Rogan og/eller Malone senere hvis du ikke har hørt hva de snakker om. Lyttet til Rogan såvidt noen år siden. Husker ikke hva tema var, men orket ikke mer etter dette. EDIT: Dette blir bare en slags evig runddans. Lite vits å skrive det samme igjen og igjen .. Endret 29. januar 2022 av nightowl 4 3 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Yakamaru skrev (23 timer siden): Hvis du er interessert i intellektuell ærlighet vil jeg foreslå sterkt å i det minste høre på podcasten til Joe Rogan med Dr. Robert Malone og si hva du synes. Timestamps fra podcasten hadde vært ypperlig. Robert Malone har kommet med såpass ekstreme påstander at jeg ikke kan ta ham alvorlig. Yakamaru skrev (20 timer siden): Det ble nevnt på starten av pandemien at det ville komme Covidpass. Disse folkene som nevnte det ble stemplet som "gærninger og konspirasjonsteoretikere som ikke burde bli tatt seriøst". De ble angrepet, hånet, fornærmet, trakassert, etc. Og nå har vi Covidpass, ikke en gang 2 år senere. Vi har ikke covidpass i Norge og kommer heller ikke til å få det. Jeg kan ikke huske at folk omtalte et eventuelt covidpass som konspirasjonsteori. Men det blir ikke opprettet noe slikt pass i Norge, ihvertfall ikke nå med omicron som de aller fleste nå har erkjent er en gamechanger som bør behandles som et vanlig lufteivirus. Man har tenkt om det kan ha hensikt å innføre coronapass i Norge men slik det er nå er sannsynsligheten for det tilnærmet null; andre land fjerner det også. Nå er det en ting med vaksinebevis for innreiser; det har man hatt i mange år i flere land men om covid nå fjernes som en allmenfarlig sykdom er det lite sannsynlig at det blir et krav i fremtiden å måtte være oppdatert på covid-vaksiner for innreise; det er det nå men jeg regner med at det fases ut før eller siden. 2 Lenke til kommentar
minim Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 (endret) Morromann skrev (9 minutter siden): Robert Malone har kommet med såpass ekstreme påstander at jeg ikke kan ta ham alvorlig. Vi har ikke covidpass i Norge og kommer heller ikke til å få det. Jeg kan ikke huske at folk omtalte et eventuelt covidpass som konspirasjonsteori. Men det blir ikke opprettet noe slikt pass i Norge, ihvertfall ikke nå med omicron som de aller fleste nå har erkjent er en gamechanger som bør behandles som et vanlig lufteivirus. Man har tenkt om det kan ha hensikt å innføre coronapass i Norge men slik det er nå er sannsynsligheten for det tilnærmet null; andre land fjerner det også. Nå er det en ting med vaksinebevis for innreiser; det har man hatt i mange år i flere land men om covid nå fjernes som en allmenfarlig sykdom er det lite sannsynlig at det blir et krav i fremtiden å måtte være oppdatert på covid-vaksiner for innreise; det er det nå men jeg regner med at det fases ut før eller siden. Med så elendig ledelse man har dett igjennom denne pandemien vil jeg si at sjansen for en passerseddel nå på tirsdag er store. Man ser gang på gang at de innfører meningsløse tiltak helt uten rot i forskning og statistikk fra andre land. Senest nå omikron med statistikk fra SA og Danmark som ble ignorert. Nei tvert om tror jeg at passerseddel kommer nå som all data fra andre land viser at det var mislykket og det har ingen hensikt å innføre det. Endret 30. januar 2022 av minim Endret fra corona pass til passerseddel da det er riktig terminologi 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 minim skrev (2 minutter siden): Med så elendig ledelse man har dett igjennom denne pandemien vil jeg si at sjansen for en passerseddel nå på tirsdag er store. Man ser gang på gang at de innfører meningsløse tiltak helt uten rot i forskning og statistikk fra andre land. Senest nå omikron med statistikk fra SA og Danmark som ble ignorert. Nei tvert om tror jeg at passet kommer nå som all data fra andre land viser at det var mislykket og det har ingen hensikt å innføre det. Når et av våre naboland som det er naturlig å sammenligne oss med vil fase det ut og droppe alle tiltak så vil Norge innføre coronapass tror du? Vel, det tror ikke jeg. Så motstrøms er ikke Norge at de innfører noe de lenge har vært nølende til når andre land avskaffer det. Det er blitt en stund siden de i det hele tatt snakket om coronapass i Norge nå; det tok vel slutt rundt halveis i januar og alt prat nå er om gjenåpning, ikke coronapass. Nei, der tror jeg nok du tar veldig feil. Vi får se i morgen og jeg kan ikke forestille meg i det hele tatt at noe slikt er aktuelt nå. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Pressekonferansen skal være på tirsdag? https://www.nrk.no/nyheter/pressekonferansen-om-korona-situasjonen-blir-tirsdag--1.15830751 - men det vil nok komme opplysninger allerede i morgen. Siden hensikten med vaksinepass hovedsakelig er å straffe de uvaksinerte, er det ikke utenkelig at det kan innføres fortsatt. Men da kanskje i lag med en ny mutasjon i februar-mars, og større press om å ta dose tre. Samtidig er det viktig å beholde håpet. (det er ikke alt en kan klare å ta innover seg). Hvis disse mutasjonene ser ut til å bli litt svakere for hver gang, er det en god trend. En burde også bevege seg nærmere det øyeblikk der vaksinene blir trukket tilbake pga bivirkninger, slik som Pandemrix ble. At tiltak nå blir sett på som bagateller, tyder på at grenser har blitt flyttet. Det blir nå sett på som en bagatell med hjemmekontor og munnbind. Og det blir sett på som snilt hvis skjenking tillates fram til klokka 01.00. Det blir sett på som normalt at skoler og barnehager ikke klarer mer, eksamener blir avlyst, og tog blir innstilt. 1 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Budeia skrev (5 minutter siden): [..] Siden hensikten med vaksinepass hovedsakelig er å straffe de uvaksinerte [..] Så du befinner deg fortsatt her, ja. Budeia skrev (7 minutter siden): At tiltak nå blir sett på som bagateller Hvem har slikt syn mener du? Folk flest virker dritalei nå. 5 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 (endret) Morromann skrev (7 timer siden): Når et av våre naboland som det er naturlig å sammenligne oss med vil fase det ut og droppe alle tiltak så vil Norge innføre coronapass tror du? Bare for å skyte inn her - regner med at du sikter til Danmark her. Det er verdt å nevne at selv om de fjerner nesten alle tiltak så fortsetter de med koronapass. Restauranter, arbeidsplasser og så videre kan fortsatt kreve koronapass og munnbind i Danmark etter de åpner 1. februar. Ellers enig og jeg tror heller ikke det blir noe utbredt bruk av koronapass i Norge. Regjeringen og da spesielt Støre virker ikke så gira på det, heller ikke FHI. Endret 30. januar 2022 av Snikpellik Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 Gjest MKII skrev (7 timer siden): Det er vel nytteløst, men det er tydelig at du ikke har forstått mye, eventuellt om du troller!: Norge har kommet (ekstremt) godt gjennom coronapandemien PÅ GRUN AV LEDELSEN i Norge! Hvis du hadde fulgt med på annet enn konspirasjonsteorier kunne du fått med deg at særlig Sverige har hatt vesentlig mer coronarelatert smitte og døsdsfall enn Norge. I alle fall Danmark har nå VESENTLIG mer smitte enn det er i Norge, andre land som USA, Frankrike og andre har nå MER coronarelaterte dødsfall med omikron enn under første smittebølge! Å påstå at man har ignorert statistikk fra andre land blir bare for dumt! Da har du over hodet ikke fått med deg at det er grunnleggende forskjeller i demografi, helsevesen, testing, og mange andre ting når det gjelder Norge sammenlignet med andre land hvis du innbiller deg at det bare er å blindt overføre undersøkelser, statistikk og så videre fra andre land. Sør-Afrika har for eksempel jevnt over en yngre befokning enn det er i Norge, og hvis du ikke vet det: Et HELT annet klima enn i norge, som igjen fører til at de nok er mer utendørs i friluft enn nordmenn (selv om de nok også har større storbyer hvor folk er tettere enn nordmenn også). Men igjen, det er rimelig kunnskapsløst å tro at man uten videre kan sette likhetstegn mellom Norge og andre land. De signalene som er kommet fra Stortinget og helsemyndigheten lenge nå er at det er MINDRE OG MINDRE aktuellt med coronapass med bl.a. høyere og høyere andel av vaksinerte, og omikron som ikke fører til så høye innleggelsestall på intensivavdelinger i alle fall, og ikke like høye andeler dødsfall etter smitte som tidligere i Norge. Ser flere konspiratører på Diskusjon.no er eksperter på etterpåklokskap og mener at det de nå "vet" i etterpåklokskapens navn er det de innbiller seg at kunne vært gjort av norges ledelse når man hadde begrenset og manglende FAKTISK kunnskap omkring hva man hadde å forholde seg til underveis i pandemien!!! Så lite eller ingenting av det du skriver later til å ha særlig rot i virkeligheten utenfor konspirasjons- og trolle-miljøet... Jeg kan ikke se noe som helst av det mimin har skrevet som minner om hverken trolling eller konspirasjonsteorier. Og jeg ser du drar i gang denne med at "Sør-Afrikas befolkning er yngre enn vår" som jeg ser fra dag 1 har vært brukt som unnskyldning for å holde på tiltakene men som selv Sør-Afrikas smittevernsekspert sier er tull og hysteri. Vet du noe om dette som Sør-Afrikas smittevernekspert ikke vet? Mener du at den sør-afikanske smittevernseksperten Shabir Mahdi bare snakker tull? Har han ikke greie på hva han snakker om? https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/MLWedJ/mener-norge-burde-hoert-paa-soer-afrika-foer-jeg-synes-det-er-absurd Og i om med at det er lungebetennelse de som har død av covid har død av hvordan kan det da være mulig at omicron som setter seg i de øvre luftveier i motsetning til tildligere varianter som setter seg i nedre luftveier er "like farlig". Man er vel ikke "troll og konspirasjonsteroetiker" om man mener dette. Hvem er egentlig de du beskylder her inne for å være "troll og konspiratører"? Argumentene om at folk er mer utendørs i Sør-Afrika blir useriøst, det var høye dødsfall under tidlligere varianter, faktisk var det et av de hardest rammede i starten av pandemien. Nei man kan ikke automatisk sammenligne land, men man kan slå fast at det er langt verre om et virus setter seg i nedre enn i øvre luftveier. Det er vitenskap og det er jo derfor logisk at det medfører betydelig lavere sykldomsbyrde og betydelig mindre dødsfall. Det kan man se på som ganske naturlig uten å få kallenavn og ad-hominem-anngrep som "konspiratør og troll" etter seg. 2 1 Lenke til kommentar
Gjest MKII Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 (endret) 4 hours ago, Morromann said: Jeg kan ikke se noe som helst av det mimin har skrevet som minner om hverken trolling eller konspirasjonsteorier. Og jeg ser du drar i gang denne med at "Sør-Afrikas befolkning er yngre enn vår" som jeg ser fra dag 1 har vært brukt som unnskyldning for å holde på tiltakene men som selv Sør-Afrikas smittevernsekspert sier er tull og hysteri. Vet du noe om dette som Sør-Afrikas smittevernekspert ikke vet? Mener du at den sør-afikanske smittevernseksperten Shabir Mahdi bare snakker tull? Har han ikke greie på hva han snakker om? https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/MLWedJ/mener-norge-burde-hoert-paa-soer-afrika-foer-jeg-synes-det-er-absurd Og i om med at det er lungebetennelse de som har død av covid har død av hvordan kan det da være mulig at omicron som setter seg i de øvre luftveier i motsetning til tildligere varianter som setter seg i nedre luftveier er "like farlig". Man er vel ikke "troll og konspirasjonsteroetiker" om man mener dette. Hvem er egentlig de du beskylder her inne for å være "troll og konspiratører"? Argumentene om at folk er mer utendørs i Sør-Afrika blir useriøst, det var høye dødsfall under tidlligere varianter, faktisk var det et av de hardest rammede i starten av pandemien. Nei man kan ikke automatisk sammenligne land, men man kan slå fast at det er langt verre om et virus setter seg i nedre enn i øvre luftveier. Det er vitenskap og det er jo derfor logisk at det medfører betydelig lavere sykldomsbyrde og betydelig mindre dødsfall. Det kan man se på som ganske naturlig uten å få kallenavn og ad-hominem-anngrep som "konspiratør og troll" etter seg. Du har ikke fått med deg at corona rammer vesentlig forskjellig avhengig av alderen på de som er smittet? Så demografi er utvilsomt veldig avgjørende for nødvendigheten av tiltak. Økonomi er også en faktor i.o.m. det er avgjørende for om man overhodet har muligheter til å innføre tiltak mot smittespredning eller ikke, noe som også utgjør en stor forskjell mellom Sør-Afrika og Norge. Om man er utendør er smittefaren omkring 1/19 i forhold til om man er inne. Det er med på å redusere smitten så mye som vi andre har fått med oss at har skjedd i sommerhalvåret i for eksempel Norge, så det ER en vesentlig faktor... NÅ vet man med rimelig sikkerhet det dere skriver, men dere må være mer enn lovlig selektive i informasjonsinnhentingen deres når dere ikke ser på situasjonen for eksempel i land som i alle fall Frankrike og USA når dere påstår at omikron er ufarlig... Selv om omikron er mindre farlig for enkeltpersoner kan det få like store konsekvenser eller større totalt sett all den tid omkrion også er desto mer smittsom og dermed rammer desto flere som potensiellt kan dø på grunn av corona eller få langtidsskader. "While there is a large body of evidence suggesting that Omicron is less likely to kill the people it infects, it spreads much more quickly and therefore infects many more people than earlier variants, epidemiologists say. Case counts in the U.S. have dwarfed previous records. “Milder does not mean mild and we cannot look past the strain on our health systems and substantial number of deaths,” Rochelle Walensky, director of the Centers for Disease Control and Prevention, said on Wednesday." "Deaths, a lagging indicator, are still high, with 468 deaths recorded on Tuesday in Italy alone, the highest since April 2021." https://www.wsj.com/articles/omicron-deaths-in-u-s-exceed-deltas-peak-as-covid-19-optimism-rises-in-europe-11643201653 ...så at det skulle gå bra med omikron i Norge verken var eller er en selvfølge... Endret 31. januar 2022 av Gjest MKII 3 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 (endret) Gjest MKII skrev (20 minutter siden): NÅ vet man med rimelig sikkerhet det dere skriver, men dere må være mer enn lovlig selektive i informasjonsinnhentingen deres når dere ikke ser på situasjonen for eksempel i land som i alle fall Frankrike og USA når dere påstår at omikron er ufarlig... Selv om omikron er mindre farlig for enkeltpersoner kan det få like store konsekvenser eller større totalt sett all den tid omkrion også er desto mer smittsom og dermed rammer desto flere som potensiellt kan dø på grunn av corona eller få langtidsskader. Hvem er disse "dere" du snakker om? Hvilke "dere"? Jeg snakker som et enkeltindivid med høyst egne meninger og som gjør meg opp meninger basert på det jeg leser og observerer og jeg tar alltid ydmykt forbehold om at jeg KAN ta feil og når jeg gjør det så sier jeg fra om at jeg har gjort det. Jeg tilhører ingen gruppering og det har aldri vært noe mål for meg å drive med stempling og gruppetenking rundt de jeg argumenterer mot og tillegging av motvier og meninger jeg ikke vet om de har. Jeg går utelukkende på HVA den enkeltpersonen sier og tiltalter dem på en en-til-en-basis med "du" og ikke "dere" for hver og en som diskuterer er et individ med egne meninger. Så det er umulig å svare på hva du spør om i og med at du åpenbart henvender deg til andre mennesker enn meg. Forøvrig ghopper du over dette med at omicron er dokumentert som et virus som hovedsaklig setter seg i øvre og ikke i nedre luftveier og kanskje du, og jeg henvender meg kun til deg og i motsetning til slik du ser meg antar jeg ikke at du tilhører et kollektiv av meningsfeller men snakker for deg selv; kan fortelle meg hvordan det er like farlig som at det setter seg i nedre lufteveier UTEN å kommed med ad-hominem og UTEN å omtale meg som "dere". Jeg spurte deg også om du vet noe som en av Sør-Afrikas fremste smitteeksperter kunne fortelle i et intervju men det spørsmålet hopper du også glatt over før du skriver et langt innlegg hvor du setter meg i bås med noen "dere" som jeg ikke vet hvem er; jeg kjenner ikke en eneste annen debattant her inne og gjør meg opp meninger helt på egen hånd. Hadde fint om du kunne svart på det. Joda, USA og Frankrike er ikke helt sammenlignbart med Norge, men Danmark er kanskje det? Og hvordan er dødsstatistikken i USA med de som dør av eløller dør med covid? Jeg vet ikke, kan du gi meg noen god oppdatering på det, og gjerne uten noen kallenavn eller å tillegge meg meninger og meningsfeller jeg ikke har. Endret 31. januar 2022 av Morromann 3 1 Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 (endret) Gjest MKII skrev (12 timer siden): Det er vel nytteløst, men det er tydelig at du ikke har forstått mye, eventuellt om du troller!: Norge har kommet (ekstremt) godt gjennom coronapandemien PÅ GRUN AV LEDELSEN i Norge! Hvis du hadde fulgt med på annet enn konspirasjonsteorier kunne du fått med deg at særlig Sverige har hatt vesentlig mer coronarelatert smitte og døsdsfall enn Norge. I alle fall Danmark har nå VESENTLIG mer smitte enn det er i Norge, andre land som USA, Frankrike og andre har nå MER coronarelaterte dødsfall med omikron enn under første smittebølge! Ekstremt godt om man utelukkende ser på smittetall og antall døde. Det finnes flere parametere i dette. Og det er vel heller pga helt andre faktorer enn at ledelsen vår har vært så jævlig dyktige at vi har kommet godt ut på disse statistikkene. Faktorer som befolkningstetthet, befolkningens vilje til å etterleve tiltak, en enestående stor pengebinge som gjør at det koster mindre økonomisk å holde stengt og det faktum at vi har ganske andre former for sosial omgang enn f.eks i Sør-Europa påvirker nok i sum langt mer enn at Solberg, Høie, Støre, Kjerkol, Guldvog og Nakstad har vært så jævla geniale. Gjest MKII skrev (12 timer siden): Ser flere konspiratører på Diskusjon.no er eksperter på etterpåklokskap og mener at det de nå "vet" i etterpåklokskapens navn er det de innbiller seg at kunne vært gjort av norges ledelse når man hadde begrenset og manglende FAKTISK kunnskap omkring hva man hadde å forholde seg til underveis i pandemien!!! Og nå har det vært ikke gjort så mye for å bøte på dette, har det vel? Forsøk på forskning på effekt av tiltak har blitt stoppet. Beredskapen i helsevesenet er fortsatt direkte dårlig til tross for snart to år med pandemi og at man allerede fra starten av varslet at det ville komme flere bølger. Håndteringen etter april/mai 2020 har vært elendig, og kravet om forholdsmessighet i smittevernloven kan definitivt diskuteres i det vide og brede. Det er på ingen måte gitt at alle tiltakene og restriksjonene faktisk har vært forholdsmessige eller nødvendige. Jeg mener at tiltakene og restriksjonene bør stå i forhold til mulig konsekvens av å ikke ha tiltak. Og når det stryker med kanskje 1500 i en litt sterk influensasesong, så burde potensiell konsekvens være betydelig høyere enn dette for at det skulle vært rettferdiggjort at man satte inn svært mange tiltak og restriksjoner pga covid-19. I mars-april 2020 var dette situasjonen. Det var det overhodet ikke i desember 2021. I absolutt verste fall kunne man fortsatt med tiltakene man innførte rundt 6-7. desember, men definitivt ikke mer enn det. Tiltakene som ble innført uka etter med skjenkestopp, påtvunget hjemmekontor, implisitt stopp i store deler av kulturlivet og hjemsendelse av de aller fleste studenter var på dette tidspunktet ikke forholdsmessig. Endret 31. januar 2022 av OlavEH 4 1 Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 For min del er noe av det mer forbausende at vi fremdeles den dag i dag ville vært totalt sjanseløse om det kom en ny sykdom med mye høyere dødelighet og smittsomhet. Og det er all "etterpåklokskap" vi trenger. Triage ville f.eks vært totalt uakseptabelt i dagens samfunn der en mann på 90år og en på 18år tilsynelatende har lik verdi. ALLE skal nemlig behandles likt og ha hvert sitt rom med nøye planlagt desinfisering selv når kapasiteten er sprengt. Det er utrolig flaks at det ikke var noe verre som traff oss enn korona. Menneskeheten har hatt flaks rundt dette i svært mange år nå. Men robustheten og tiltaksplaner forbedres ikke til tross for at vi også har erfaring nå rundt temaet. Styresmaktene vil ha ekstremt mange planer for hvordan man spesifikt skal bekjempe influensalignende sykdom som oppfører seg isj som COVID. Men vi vil fremdeles bli tatt totalt på sengen om det er en betydelig endring i sykdommen neste gang. 1 Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 Skrekkugle skrev (På 27.1.2022 den 11.11): Det er så enkelt som at Omicron er langt mindre farlig enn de tidligere variantene, samt at vi er beskyttet mot alvorlig sykdom og død via vaksinene. Kjenner ingen som har latt seg påvirke i særlig grad av medienes fryktporno, bortsett fra "de skeptiske" i kommentarfeltene. Skal gå med på at ikke alle tiltakene var like fornuftige, men man skal være ganske dårlig i barneskolematte om man ikke så at frislipp under delta hadde blitt problematisk. Du virket veldig skremt her høsten 2020. Men kanskje det bare er del av personlighet, og hadde lite med påvirkning av fryktporno å gjøre. 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 Dudeliduu skrev (1 time siden): Triage ville f.eks vært totalt uakseptabelt i dagens samfunn der en mann på 90år og en på 18år tilsynelatende har lik verdi. ALLE skal nemlig behandles likt Dette stemmer ikke, selvfølgelig blir det gjort vurderinger ved behov. 3 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 Jepp, skaftetryne har rett. En grunnregel ved triage er at man prioriterer pasient med størst sjanse for å overleve, etter en vurdering gjort på akutt. Deretter går man på alder. 2 Lenke til kommentar
Skrekkugle Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 2 hours ago, Dudeliduu said: Du virket veldig skremt her høsten 2020. Men kanskje det bare er del av personlighet, og hadde lite med påvirkning av fryktporno å gjøre. Ah du mener når fryktporno var det eneste vi hadde og alle løp rundt som hodeløse høns? Vel ja, når man antok at CFR var rundt 10% fordi man ikke hadde statistikk og data så hadde man gode grunner til å være litt bekymra. Nå om dagen er det vel svært få som lar seg skremme. De fleste er vaksinerte og de som ikke er det SToLeR Jo pÅ ImMuNSySTeMet sitt. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå