Gå til innhold

Kryptoutvinning forbys i viktige land. Truer fremtiden til valutaene [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strømforbruket er helt abnormt, og helt hinsides all fornuft! Skaperne av Bitcoin kan umulig ha forestilt seg denne utfordringen. 

Eller; dersom Bitcoins var litt mer fornuftig priset, så hadde vi egentlig ikke hatt noe problem. Da ville markedet vært selvregulerende, slik at videre mining opphører i det fortjeneste spises opp av strømregning. 

Men – Bitcoins (og noen andre kryptos) – er såpass høyt priset, at det rent økonomisk gir mening å fyre av all energi fra et atomkraftverk kun på mining alene. Dersom vi hadde masse overskudd av strøm, ville jo ikke det vært noe problem. Men vi er ikke der. Situasjonen er at vi fint kan dekke strømbehovet til alle husstander, samt at vi har strøm til en god del industri. Men: med stadig flere mining-fabrikker vil dette endre seg. Da blir det mindre strøm tilgjengelig for deg og meg. Eller for å snu på det; synes du prisen er høy nå? Med økt mining over hele kloden, vil strømprisene gå rett til værs! 

Dette er et stort problem, og må adresseres! 

Jeg digger krypto, og synes det er mange interessante aspekter ved det. Men vi kan ikke oppfordres til å svi av halvpartens av klodens strømproduksjon på mining. Det er rett og slett for dumt. Algoritmene må endres. Data-mining tilfører forøvrig ingen reell verdi, og burde vært unødvendig. Hadde all denne regnekraften faktisk blitt brukt på noe matnyttet, si løse kreft-gåter, beregne neste 'Gjerdrum-skred' eller på annet vis bidratt med samfunnsynttige kalkulasjoner, så kanskje ... Men p.t. er det bare sløsing av regnekraft, brukt på matematiske spørsmål som ikke gir noe verdi/mening. :( 

I steden for å forby mining totalt, bør vi (somehow) pålegge et kraftig påslag på energiprisen. Slik at vi kun miner når det er overskudd i nettet (og strømmen koster < 30 øre). Men det er nok en umulighet. Hvordan skal noen avgjøre om strømmen min serverpark bruker går med til mining vs rending av video? Eller hva med all energibruk hjemme da? Ingen aner om jeg har koblet til noen stasjonære maskiner som står og trekker strøm kontinuerlig. Jeg alene vil ikke klare å dra _så_ mye strøm, men dersom samtlige husstander skal begynne med dette, vil det jo på nasjonalt nivå merkes (litt). 

Store datahaller med tusenvis av servere, er det nok langt viktigere at blir regulert. Og det haster! 

spacer.png

Over: «Gamle» servere hos mining-selskapet Kryptovault. Disse er allerede byttet ut med nyere maskiner. Men man får jo et inntrykk av omfang og antall..?

https://e24.no/naeringsliv/i/0G9X3G/kryptovaluta-selskap-dro-inn-over-50-millioner-overgaar-forventningene-vaare

https://e24.no/olje-og-energi/i/BjdKP0/kryptoutvinner-betalte-25-mill-for-en-ukes-stroemforbruk

https://www.nrk.no/innlandet/russiske-investorer-ville-satse-en-milliard-i-nord-osterdal-na-kan-det-vaere-slutt-1.15819692

Sitat

Pettersen forteller at Kryptovault har anslått at de bruker om lag 200 gigawattimer (GWh), eller 200 millioner kilowattimer (KWh), i året, ved normal produksjon.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Jeg digger krypto

Jeg også elsker kryptografi.

qualbeen skrev (1 time siden):

I steden for å forby mining totalt, bør vi (somehow) pålegge et kraftig påslag på energiprisen. Slik at vi kun miner når det er overskudd i nettet (og strømmen koster < 30 øre).

Hva er poenget??? Hvis man ikke kan gjennomføre overføringer (transaksjoner), fungerer det på ingen måte som et betalingsmiddel, og eneste poenget er spekulering, eventuelt store kjøp i ny og ne, noe det ikke er behov for. I så tilfelle, har det null nytteverdi, og det er et rent tapsprosjekt på alle områder. Det gjør det enda verre en det er i dag.

Løsning: forby kryptovaluta, og samtidig, også NFTer.

Endret av Memento scientiam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (6 minutter siden):

Men at sentralbanker kan devaluere valutaen du sitter på med 15-20 % i året er helt greit?

Ja. Heller det enn et system som ikke tar vare på meg som forbruker i det hele tatt, urettferdig distribuerer gevinst, har ekstreme svingninger i verdi, og som attpåtil ødelegger planeten, annen industri, hemmer andres tilgang til datakomponenter, og egentlig er et pyramidespill. Kryptovaluta er bygd på et falskt premiss om at sentralbanker er et onde. De ble opprettet av det motsatte. Kryptovaluta er ett av mange forsøk på å unngå regulering fra myndighetene, så makten kan distribueres hos et knippe aktører ikke bundet av det samme ansvaret som staten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bitcoin ble vel funnet opp som et svar på devaluering av valutaene og for å gi folk et alternativ til banker.

Bankene i forkant av finanskrisen bedrev gambling med folk sine penger, og når de så gikk på store tap, så ble det også folk sine penger som måtte til for å redde bankene. Der kommer crypto inn som et motsvar til finansakrobatene.

Også kan en spørre seg om energiforbruken i driften av crypto, der er det mye og mangt som blir beregnet.. Noen som har beregnet hvor mye energi den eksisterende finanstjenesten bruker?

Nå kan vi diskutere om valuta inflasjon er fornuftig eller ikke, men jeg er av den personlige meningen at crypto har en plass i finansverden som et likeverdig byttemiddel som dagens valutaer. Fordelen er at ingen bare kan devaluere bort mine opptjente verdier, slik at gjeldsbelastningen hos denne andre skal bli mindre.

Har en lovet bort for mye, så bør en ta konsekvensen (slå seg konkurs). 

Alle valutaer i verden er bygget på lovnader, ingen reelle verdier, så den norske kronen og Bitcoin/Ethereum etc er alle sammen verd like mye: Lovnaden om innbytte i en gitt mengde varer/arbeidstimer.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, N|troXx said:

Bitcoin ble vel funnet opp som et svar på devaluering av valutaene og for å gi folk et alternativ til banker.

Devaluering av valuta bør jo heller være opp til Elon Musk sin twitter konto. En dårlig tweet, og vips så er du 15% fattigere og får 15% mindre lønn.. En positiv tweet og jiiiipi lønnsøkning :D

• Liker 3
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (6 timer siden):

Devaluering av valuta bør jo heller være opp til Elon Musk sin twitter konto. En dårlig tweet, og vips så er du 15% fattigere og får 15% mindre lønn.. En positiv tweet og jiiiipi lønnsøkning :D

En satoshi er og blir en satoshi, og antall egg jeg kan kjøpe med en satoshi blir ikke forskrudd grunnet politisk devaluering fordi noen bestemmer seg for å printe valutta for gjeldsnedbetaling. Derfor er det bedre med krypto, til fordel for dagens valuta

EDIT: Mitt syn på krypto som en vei ut av sentralbankene og politikerenes klør er kanskje ikke helt politisk korrekt, men skitt au. Jeg mener at vi godt kan ha krypto som et alternativ for dagens fiat-valuta, slik at vi har en backup den dagen dagens system imploderer

Endret av N|troXx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...