Gå til innhold

Bosch og Volkswagen inngår samarbeid om selvkjørende biler


Anbefalte innlegg

On 1/26/2022 at 8:12 PM, Roger Moore said:

Jeg liker VW sin elbilsatsing og vil seriøst vurdere ID. BUZZ, men jeg er uhyre skeptisk til Diess sin kopiering av sjarlatanen Musk.

Jeg crusha grundig på ID.BUZZ også da de hypa den opp, for prototypen var svært sjarmerende - som prototyper gjerne er. Men det som står igjen nå før den skal lanseres er omtrent en litt avrunda Transporter/Caravelle med ekstra dyre seter og plaststriper for å forvirre fotografene til å tro de skjuler noe fantastisk. Tipper de ekstra dyre setene ikke blir standard. Evt. ikke tilgjengelige. De praktiske delene, som interiør på skinner, det har jo disse kassebilene allerede i dag.
 

On 1/28/2022 at 9:03 PM, 6RCURCGB said:

Det kan hende at det må gjøres noe med infrastrukturen også. I mellomtiden er vi i en situasjon der sjåfører som benytter seg av disse systemene blir lullet inn i en falsk trygghet...

Falsk trygghet? Sist gang jeg hørte om noen som sovnet, døde en som venta på bussen. Denne mannen sovna i bilen og i stedet for å daue eller drepe noen får han bot. Det er så ekte trygghet som det kan bli, både for denne idioten og de som idioten ikke kræsja med. 

Det som er riktig er at bilene gjør at sjåførene blir dårligere sjåfører enn sine fedre, men sånn har det vært siden ABSen og antispinn kom, og garantert i alle tiår før det også. Det er summen som betyr noe, og når stadig flere biler får stadig bedre støttesystemer, blir summen stadig bedre. Mens førerstøtte har blitt rullet ut litt etter litt det siste tiåret, har det avverget mange situasjoner. Siden også jeg er dårligere sjåfør enn min far og de lærer ikke opp manuellgir på førerskolene lengre, siden ungdommen knapt klarer se opp fra mobilen når de sykler, og det blir ikke noe bedre når det skjer i åttisona, er det på høy tid at avstandsholdere, nødbrems, filskifteassistent, kaffeassistent og unnamanøver-automatikk kommer på plass i alle nybiler.

Forhåpentligvis er den ene tingen de lærer fortsatt på førerskola er at sjåføren har ansvar for bilen i trafikken. Hvis selvkjørende biler ikke blir gode nok raskt nok og vi får en dipp topp i ulykkesstatistikken - som vi IKKE har fått ellers hadde nyhetene vært fulle av det - så får vi heller sende sjåførene tilbake til en leksjon i hvem som har ansvaret for bilen en gang annet hvert år. 

On 1/30/2022 at 1:02 PM, 6RCURCGB said:

Desto mer jeg leser om Musk sine ideer, desto mer enig er jeg i at det meste av det Musk driver med er sterkt hypet.

Det er jobben hans. Jobben hans er ikke å være et unikt teknologisk geni som finner teknologiske løsninger som ingen andre har fått til. Hans jobb er å forsøke backe opp ideer som andre ikke har backet opp, skape entusiasmen og få ingeniører til å løse utfordringene. Noen ganger vil han backe opp feil ide. På Hyperloop valgte han å *ikke* backe opp ideen, men slippe den for å se om noen andre kunne klare å få det til.

Det er noe lett irrasjonelt å kreve av en forretningsleder at alt han satser på må være originale ideer - ingen andre i næringslivet leverer originale ideer, de kommer med iterasjoner som enten er litt billigere å produsere enn forrige generasjon eller markedet er villige til å betale litt mer for enn forrige generasjon. Gjennom å kopiere gjennombeviste konsepter fra andre segmenter. Denne er flink til å skape hype rundt konsepter med relativt høy fallhøyde. Så langt har det fungert - noe som naturligvis måles i markedsverdi. 

Edit: 
Det er forøvrig også jobben til Diess. Han skal også skape hype og tiltro til Volkswagens posisjon i framtidens bilmarked, og vaske Dieselgates smuss av selskapet. Men selv om de var mest motivert av alle og gikk ganske tidlig og kraftig inn på elbilsatsningen sammenlignet med de fleste andre tradisjonelle bilmerkene, har VW og Diess ikke klart å bygge en slik hype. Så her har Musk fått til det Diess ikke har fått til. Jobben sin. 

Endret av tommyb
syntax
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oklo skrev (8 timer siden):

Kan jeg få se en link til hvor Musk sier at bilene kjører av seg selv? -Igjen, selvfølgelig, ikke at han sier at de "kommer til" å kjøre av seg selv? Jeg antar når du sier at "FSD finnes ikke", betyr det at du ikke anerkjenner Beta-programmet til FSD som noe som eksisterer, så da regner jeg med at du ikke peker til uttalelser om FSD Beta.

Nå har du fått det av andre.

Lenke til kommentar
57 minutes ago, tommyb said:

Det er jobben hans. Jobben hans er ikke å være et unikt teknologisk geni som finner teknologiske løsninger som ingen andre har fått til. Hans jobb er å forsøke backe opp ideer som andre ikke har backet opp, skape entusiasmen og få ingeniører til å løse utfordringene. Noen ganger vil han backe opp feil ide. På Hyperloop valgte han å *ikke* backe opp ideen, men slippe den for å se om noen andre kunne klare å få det til.

Jeg er enig i poenget ditt og hva hans rolle er, overselge og underlevere. Å hele tiden spå når ting skal bli ferdig skaper blest, dette er bevisst fra Musk. Jeg tror ikke han er tidsoptimist. En fornuftig CEO/CTO ville fokusert på å ta frem ett produkt fremfor å kommunisere at de kanskje skal lage noe.

Hvis man backer opp ideer som ikke har blitt realisert på over 100 år tar man en sjanse. Hyperloop har aldri blitt kommersialisert fordi det er helt idiotisk. Musk snakket riktignok varmt om hyperloop til media og at det var enkelt... Det er forsåvidt sant, konseptet er enkelt. Men det er umulig å gjennomføre. Tom. Hyperloop konkurransen brukte hjul istedenfor mag-lev eller air cushion (vet ikke om de brukte vakuum heller)

Andre ideer Musk har snakket om som for eks. elektriske supersoniske VTOL fly er også interessante....

Det jeg har latt meg fascinere av med Musk er noen av hans ivrigste fans som fremstår som helt nedsnødd blottet for kritisk sans. Musk selv synes jeg har fått mye ufortjent kritikk oppigjennom. Men ila. de siste månedene har jeg lest endel om hva han har drevet med og han fremstår mer og mer som en klovn.

For meg toppet det seg når han presenterte Tesla Bot, en dansende person forkledd som robot. Roboten skal se ut som et menneske, får autopilot og skal kunne gå på butikken og handle. Alle teknologien er allerede i bilene som han kaller semi sentient..

Jeg mener, det er så hysterisk festlig og latterlig at folk går på dette tullet. Det er ganske vanskelig å få en robot til å holde balansen, bare se på hvor lenge  Boston Dynamics har holdt på....

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
19 hours ago, uname -i said:

Og forresten. Det tok 10 sekunder å finne et klipp hvor Musken sier at bilen er selvkjørende.

https://www.cbsnews.com/news/tesla-ceo-elon-musk-the-2018-60-minutes-interview/

Haha, ja, selvfølgelig! -For en uttalelse i en bil hvor man først sier at "nå kjører jeg", og etterpå "nå kjører den av seg selv" er selvfølgelig det samme som en offentliggjøring om at "herved kan alle Tesla-biler kjøre helt av seg selv". 

Ok, med den innstillingen og tolkningen (eller mangel på tolkning) ut fra situasjonen, skjønner jeg at du mener alt er løgn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, tommyb said:

Det var litt lite diskusjon om Volkswagen og Bosch i denne tråden nå. Det er i denne sammenheng interessant å trekke inn FSD for å sammenligne med V&B, ikke for å diskutere betaen på FSD eller Musk. Det finnes bedre tråder for det.  

Det var ikke de "vantroende" som brakte Tesla inn i denne tråden. Men det er ikke unaturlig å sammenligne med Tesla som har greid å påkalle seg myndighetenes vrede såpass mange steder...

On 1/26/2022 at 7:03 PM, Snowleopard said:

Merkelig stille her. Var det ikke positivt at VW "gjør som Tesla"? eller var det ikke Tesla som gjorde alt feil? Hvorfor skal da VW da gjøre det Tesla har gjort tilnærmet fra dag 1?

Selv er jeg ganske åpen for hva som skjer, men jeg forventer ikke at VW og Bosch sånn uten videre skal klare å unngå mange av de samme problemene og fallgruvene som Tesla allerede har vært innom.

Systemet kan vel trene på virkelige situasjoner uten at man innbiller sjåførene at bilen er selvkjørende?

Lenke til kommentar

Teslas "Fantombremsing" har nå nådd mainstream media og er nok en sak som etterforskes av NHTSA. Fordi umotivert bråbremsing fra 90 til 50 km/t neppe er noe som regnes som veldig trafikksikkert. Og det ble verre etter at de fjernet radaren(som i følge en ekspert her bare skaper "forvirring")

Forøvrig har TACCC(Cruise control) vært et løst problem for alle andre i over 10 år. For Tesla er det i evig "Beta" som så mye annet.

Det å høre hypen om robot-taxier og alt mulig annet er som å høre en bælfeit KOLS-pasient som knapt klarer å gå opp en trapp, snakke om å vinne New York Marathon innen et år. Tesla bør først satse på å beherske det mest banale innenfor autonomi før de setter seg nye mål og tidsfrister.

 

 

Endret av uname -i
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...