Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skrue som spinner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skrue av typen sjølvgjengande karroseriskrue?

Der gjengen er øydelagt slik at den ikkje griper i plata.  For å få den ut må du dra i skrua samtidig som du skrur ut. Det går kanskje med ei tang om du får tak i kant og skruespor. Eg har ofte klart det med å bruke ein sideavbiter. Bruker denne til å presse ut skrua samtidig som eg skrur ut. Plasser sideavbiteren som om du skulle prøve å klippe skrua rett bak hovudet. Klarer du å få den under kanten på skruehodet blir det då løfta ut av skråflatene på tanga.

Lenke til kommentar
daruu skrev (På 25.1.2022 den 23.42):

Det ser ut som en treskrue... :p

De har somregel ikke gjenger hele veien. Om du får press på skruen utover mens du samtidig skrur så burde det være mulig å få ut den

 

daruu skrev (På 25.1.2022 den 23.49):

image.thumb.jpg.b29890f8c5d88bfd893a98c85a8731df.jpg

Lenke til kommentar
2 minutes ago, ilpostino said:

Grisepikk og skrueuttrekker er forskjellige ting.

Da ønsker jeg en forklaring på hvordan du kan oppfatte det du har linket til som noe annet enn en grisepikk.

Hint: Det er faktisk akkurat skrueuttrekker som er det riktige navnet på en grisepikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ilpostino said:

Grisepikk og skrueuttrekker er forskjellige ting.

Det du har lenket til er grisepikker. I et torxhode vil du kunne få de til å entre og få tak, uten å måtte borre opp mer, om du er heldig med dimensjonen. Men det vil veldig veldig lett ødelegge torxhodet, slik at du ikke får tak med torxjern mer.

Ettersom skruen spinner tyder det på at vedkommende får tak med torxjernet sitt. Da er problemet at gjengene på skruen ikke har tak i noe. Da er det to løsninger:

  1. Trekk i den samtidig som man forsøker å skru ut. Det kan fungere.
  2. Bor bort hodet slik at skruen ikke lenger har spennkraft. Da kan man dele materialene. Om man ikke kommer til biten som står igjen etter å ha demontert må man borre ut resten, og eventuelt gå opp en dimensjon.
Lenke til kommentar

På sånne pyntelister sitter det ofte muttere festet i et plastikkspor på undersiden av lista. Denne plastikken blir råtten og går etterhvert i oppløsning, og man har en mutter som spinner rundt på baksiden.

Du kan regne med at dette skjer på alle festene bortover når du prøver å løsne dem.

Sånne lister må ofte jobbes møysommelig av og man må prøve å få kilt fast mutteren på baksiden med en skrutrekker, vinkeltang e.l. Kan også borre av hele bolthodet. Man lager ofte masse sår i lakken osv.

Når lista er ute må man ha nye muttere og støpe opp mutterfestene med lim osv.

Dette er en typisk jobb hvor man kan stå i timesvis å knote ala 1900,- timen for å redde en pyntelist til 400,-.

En god rutine er å sjekke pris på ny del før man begynner å knote med dette, og evt. bare knekke av de gamle listene hvis prisen er innafor.

https://www.ebay.com/itm/2-Front-Hood-Molding-Painted-Chrome-Trim-For-BMW-E90-E91-3-Series-325i-330i-328i-/222445559026?_ul=IN

Endret av Mekker`n
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...