Gå til innhold

Presser aktørene: – Sikkerheten er så dårlig at lade­bransjen må dekke brikke­misbruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PR-sjefer pleier å vite hvordan å tåkelegge, Kristian Myrseth i Fortum er intet unntak når han sier "...klones dersom de kommer på avveie". Hele poenget var jo at de kan klones under normal bruk, slik som bankkort kan skimmes.

Så lenge appen gir et varsel for at lading startet (og ikke spammer med reklame) så vet man jo umiddelbart når noen har fått tilgang de ikke skal ha og man kan stoppe ladingen og fjerne brikken fra kontoen.

Endret av OlaML
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det på overtid at myndighetene setter foten ned for disse avdankede strømmonopolistene. Hvis vi skal få flest mulig til å kjøre elbil, så må det være like enkelt å lade som å kjøpe en pølse-i-brød i en kiosk. Hold bankkortet inntil terminalen, ferdig med det. Ikke noe tull med at en må registrere seg alle mulig steder på forhånd for å få ladet. At en kan registrere seg for å få noe rabatter er greit. Men alle må kunne komme med bil fra hvor som helst i Europa og få ladet uten noe mikkmakk.

Betaling via bilens ID er også kjekt å ha, men kommer mye lenger ned på listen. Det viktigste er at en kan betale uten å registrere seg først. Og det er ikke nødvendigvis slik at det alltid er bilens eier som skal betale for lading.

Som flere her har påpekt, så virker det som at Elbilforeningnen er en del av ladebrikke / registrerings-problemet, ikke en del av løsningen.

 

Endret av Egil Hjelmeland
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er enig i at det burde vært vanlig kortbetaling på laderne. Det er jeg derimot ikke kan se er det store sikkerhetsproblemet. Ja det er mulig å kopiere brikkene og ja det er mulig å svindle til seg gratis lading betalt av noen andre, men det er ekstremt små summer det er snakk om og absolutt ingen har noe som helst å tjene på å gjøre denne formen for svindel. De som har teknisk kompetanse vil tjene langt mer i timen på ærlig arbeid enn de kan tjene på "gratis" lading. 4 kr minuttet blir en timelønn 240 kr. Det er absolutt ingen som er interessert i å bruke så mye tid for en så liten gevinst.

Dette er nok bare storm i vannglasset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg kjøper bensin, matvarer eller andre ting kan jeg bruke kredittkort eller en app på telefonen. Dette fungerer enkelt, raskt og sikkert; enten jeg handler for meg selv eller for andre.

Hvorfor skal det gjøres så mye vanskeligere for elbilen? Den eneste grunnen kan være at strømselskapene ønsker å låse kundene til sin egen løsning; tilsvarende de såkalte lojalitetsprogrammene som dagligvarebransjen bruker med kopling til kundekort. Og bankenes eksklusive kundeprogram.

Forbrukerrådet har gjentatte ganger påvist hvordan alle disse systemene har en eneste målsetting: Å gjøre konkurransesituasjonen mer uoversiktlig slik at man kan hale litt mer penger ut av hver kunde.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Per Magus said:

Når jeg kjøper bensin, matvarer eller andre ting kan jeg bruke kredittkort eller en app på telefonen. Dette fungerer enkelt, raskt og sikkert; enten jeg handler for meg selv eller for andre.

Hvorfor skal det gjøres så mye vanskeligere for elbilen? Den eneste grunnen kan være at strømselskapene ønsker å låse kundene til sin egen løsning; tilsvarende de såkalte lojalitetsprogrammene som dagligvarebransjen bruker med kopling til kundekort. Og bankenes eksklusive kundeprogram.

Forbrukerrådet har gjentatte ganger påvist hvordan alle disse systemene har en eneste målsetting: Å gjøre konkurransesituasjonen mer uoversiktlig slik at man kan hale litt mer penger ut av hver kunde.

 

Kanskje på tide med litt regulering av det "frie marked" slik at det blir konkuranse?

Krav om synleg prising, krav om forståeleg prissstruktur og forbud mot kundeprogram?

Påbud om sikker betalingsløysing burde være unødvendig, men det ser ikkje ut til å vere det. Og apropo RFID leser, bankkort har vel akkurat det for kontaktlaus betaling. Med betre sikkerheit enn ladeselskapa sine brikker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Samms said:

Krav om synleg prising, krav om forståeleg prissstruktur og forbud mot kundeprogram?

Påbud om sikker betalingsløysing burde være unødvendig, men det ser ikkje ut til å vere det. Og apropo RFID leser, bankkort har vel akkurat det for kontaktlaus betaling. Med betre sikkerheit enn ladeselskapa sine brikker...

Det er ikke et stort behov for store bensinstasjon skilt for pris, ettersom ladere har en laaaaangt mer stabil pris enn bensin/diesel. Jeg er så sjeleglad for at jeg slipper det tullet som bensinstasjonene driver med, der prisen kan forandre seg med 30% innen for samme kjede med bare en kilometer eller to mellom stasjonene. Mye av årsaken til variasjonen er nettopp de store synlige skiltene.

Forbud mot kundeprogram vil nok bare føre til enda mer låste løsninger, ettersom de da vil gå over til abonnement. 

Det må være krav om å sikre kundenes data, selvfølgelig, men misbruk vil handle om svært små beløp i minuttet (2-3kr). Det å utvikle og implementer en sikrere løsning koster fort 3-4 millioner. I tillegg vil det fort skape mer bry for kundene. Ytterligere sikring av betalings løsningen er antageligvis ikke lønnsomt.


 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Per Magus said:

Skulle det være en vits? Riktignok er bensinen dyr, men det er ingen stasjoner som har femdoblet prisen det siste halvåret.

Hvilke stasjoner har femdoblet prisene?
Men uansett, så er jo prisen langt mer stabil dersom den koster 1kr i to år og så 5kr i to år. Bensinprisene forandrer seg jo drastisk for hvert minutt og for hver stasjon..

Lenke til kommentar
39 minutes ago, WiiBoy said:

Det er ikke et stort behov for store bensinstasjon skilt for pris, ettersom ladere har en laaaaangt mer stabil pris enn bensin/diesel. Jeg er så sjeleglad for at jeg slipper det tullet som bensinstasjonene driver med, der prisen kan forandre seg med 30% innen for samme kjede med bare en kilometer eller to mellom stasjonene. Mye av årsaken til variasjonen er nettopp de store synlige skiltene.


 

 

Tullet med å endre pris heile tida er ein annan ting konkuransetilsyn og forbrukermyndigheiter kan slå ned på. Årsaken er ikkje dei synlege skilta, men å tåkelegge pris-stiging og gjere det umogeleg for kunder å velgje billegaste leverandør då aktuell pris blir endra for raskt til at informasjonen blir nyttig.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Per Magus said:

Alle.

Fortum tar 3.35kr pr minutt for 50kW laderne sine. Det er vel omtrent det de har tatt i lang tid. Husker ikke nøyaktig, men man har pleid å havne på rundt 4,50kr - 5,50kr pr kw, så ingen endring der.

Mer tar 1,25kr pr minutt + 3,75kr pr kWh, som gjør at man ender på ca. 5,40kr pr kWh, så ingen spesiell endring der heller.

Ionity har ikke endret for abbonenter.

 

Har du noe kilde til det du påstår? 

 

Endret av WiiBoy
  • Liker 4
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (59 minutter siden):

Har du noe kilde til det du påstår? 

 

Det finnes et hensiktsmessig verktøy for å sjekke slik informasjon.

I adressefeltet øverst i nettleseren din skriver du google.com Da kommer du frem til en søkeside, i feltet midt på siden skriver du historiske strømpriser; der kommer du for eksempel til denne siden: https://norgesenergi.no/hjelp/strompriser/historiske-strompriser/

Som viser nesten tidobling av strømprisene fra desember 2020 til desember 2021.

 

Det finnes verken hat eller misnøye i det jeg skriver, det overlater jeg til folk som har et religiøst syn på verden.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Per Magus said:

Det finnes et hensiktsmessig verktøy for å sjekke slik informasjon.

I adressefeltet øverst i nettleseren din skriver du google.com Da kommer du frem til en søkeside, i feltet midt på siden skriver du historiske strømpriser; der kommer du for eksempel til denne siden: https://norgesenergi.no/hjelp/strompriser/historiske-strompriser/

Som viser nesten tidobling av strømprisene fra desember 2020 til desember 2021.

 

Det finnes verken hat eller misnøye i det jeg skriver, det overlater jeg til folk som har et religiøst syn på verden.

Artikkelen handler om hurtig lading, tråden handler om hurtig lading, min kommentar handler om hurtig lading og i dine kommentarer så skriver du "stasjoner" (som sterkt antyder at du snakker om hurtig lading). 

Når du kommer med kilde, så prøver du å være en besserwisser og bruker hersketeknikker for å poengtere at strømprisen for hjemmelading har endret seg?? 

Dette er et gedigent mageplask. Ikke kast ut tullete påstander, for så å prøve å ro deg inn med svada. Du tok fullstendig feil; Ingen stasjoner har femdoblet prisen.

Endret av WiiBoy
  • Liker 5
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (24 minutter siden):

Når du kommer med kilde, så prøver du å være en besserwisser og bruker hersketeknikker for å poengtere at strømprisen for hjemmelading har endret seg?? 

Det er trist at du er så negativ, det var ikke meningen å såre deg. Men prøv å roe deg ned litt, da vil du få et bedre liv. Du bør nok innse at prisen ute på ladestasjonene har endret seg i takt med strømprisene generelt.

Endret av Per Magus
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Per Magus said:

Det er trist at du er så negativ, det var ikke meningen å såre deg. Men prøv å roe deg ned litt, da vil du få et bedre liv. Du bør nok innse at prisen ute på ladestasjonene har endret seg i takt med strømprisene generelt.

Slutt å finn på ting. Jeg la ved prisene til tre av de største aktørene, og de har ikke endret seg. Du må gjerne komme med kilder på noe annet, men ikke kiler OM noe annet.

Og jeg er negativ til samfunnsutviklingen der mange, som deg, tror at bare kan finne på sin egen versjon av virkeligheten. Det er svært ødeleggende at folk ikke forstår forskjell på fakta og fantasi. 
 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...