Gjest Slettet-9JVihvHL Skrevet 25. januar 2022 Del Skrevet 25. januar 2022 1. Koble til et annet usb tastatur, type eldre logitech. 2....og nå er jeg spent - du bruker displayport kabel? Vel, prøv HDMI. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 25. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2022 https://www.digitalcitizen.life/enter-uefi-bios-windows-11/ Prøver fremgangsmåten her men skjer ikke mye. Skjermen bare svart selv om den er på Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 25. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2022 BasketSnake skrev (3 minutter siden): 1. Koble til et annet usb tastatur, type eldre logitech. 2....og nå er jeg spent - du bruker displayport kabel? Vel, prøv HDMI. 1. Sorry men skjønner ikke hvorfor det skal hjelpe. Jeg har jo kommet inn i bios med akkurat samme tastatur på samme pc tidligere 2. Bruker HDMI Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 25. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2022 Grunnen til at jeg vil inn i bios er fordi jeg ønsker å skru av neonlysene på kabinettet mitt. 😂 Vet at jeg kan gjøre det i bios. Men er det andre måter jeg kan skru av disse lysene? Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 25. januar 2022 Del Skrevet 25. januar 2022 (endret) 4 hours ago, ltdata said: Tror ikke det har noe å si. Tastaturet virker helt fint i Windows. Bare ett lite aprops på enkelte hovedkort så kan det trådløse tingene dette ut dersom man ikke har bootet windows og man er i svart skjerm dette kan skje uavhengig om man har lyktes med å få det til å fungere tidligere så anbefaler kabel siden trådløse saker trenger drivere og derfor at du må være i windows som oftest En annen ting som også kan falle ut er enkelte usb porter så ville prøvd noen forskjellige for å se om de andre funker Dersom du lykkes med å få maskinen i gang så ville jeg anbefalt deg å lage en boot program på en usb brikke/minnepenn gjør det mye enklere å feilsøke og fikse ting senere sjekk også om cmos batteri er gammelt og burde byttes ut eventuelt kunne du jo bare trekt ut kabelen som forsyner lysene med strøm men da kreves det litt teknisk kompetanse Enten er lysene koblet via viftene tenker jeg eller via kablene fra strømforsyningen muligens det også er koblet via hovedkortet siden du fikk til å justere dette før via bios hvis lysene er intigrerte i viftene og ikke koblet separat så sliter du. Endret 25. januar 2022 av Lodium 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. januar 2022 Del Skrevet 26. januar 2022 (endret) Hvis du absolutt må inn i BIOS kan du koble fra oppstartsdisken. Da pleier de fleste nyere PC-er å automatisk starte opp i BIOS. Men tipper du bare trenger å koble til et kablet tastatur. Mye problemer med trådløse. Endret 26. januar 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. januar 2022 Del Skrevet 26. januar 2022 ltdata skrev (14 timer siden): 1. Sorry men skjønner ikke hvorfor det skal hjelpe. Jeg har jo kommet inn i bios med akkurat samme tastatur på samme pc tidligere Ikke mye vi kan gjøre når du ikke vil prøve noe som mest sansynlig vil fungere. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 27. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2022 Kan jeg koble ladekabelen til det trådløse tastaturet eller trenger jeg et faktisk kablet tastatur for å sjekke ut dette? Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 27. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2022 Lodium skrev (På 25.1.2022 den 22.58): Dersom du lykkes med å få maskinen i gang så ville jeg anbefalt deg å lage en boot program på en usb brikke/minnepenn gjør det mye enklere å feilsøke og fikse ting senere sjekk også om cmos batteri er gammelt og burde byttes ut Link til oppskrift på å lage boot program? Pcen nesten helt ny så batteriet er nok ikke problemet Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 27. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2022 Men er det noen som kan forklare hvorfor ikke oppstartskjermen til hovedkortet vises lenger? Altså der det står "trykk F2 eller delete to enter bios" Denne forsvant etter at jeg prøvde å resette cmos. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 27. januar 2022 Del Skrevet 27. januar 2022 Den kan forsvinne om "Fast reboot" eller "Ultra fast reboot" er aktivert i BIOS. Det kan godt hende det er "default" setting på ditt HK. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 27. januar 2022 Del Skrevet 27. januar 2022 Napp ut HDD så kommer du inn i bios og får gjort det du skal. Lenke til kommentar
XtaZ Skrevet 27. januar 2022 Del Skrevet 27. januar 2022 On 1/25/2022 at 6:55 PM, ltdata said: Skjer ingenting npr jeg gjør dette. Holder inne shift lenge mens jeg trykker på start Du holder inne shift mens du trykker "Restart PC" ikke sant? Slik du skriver så tolker jeg det som at du holdt inne shift å bare trykket på windows start-knappen. På min PC må jeg også holde inne shift når jeg restarter PCen for å få opp muligheten til å gå inn i BIOS ved å trykke F2 eller Del, dette er fordi moderne Windows bare går inn i såkalt "hybrid sleep modus" hvis man bare restarter/skrur av PCen på vanlig måte mens shift+restart/shutdown forårsaker en "full shutdown". Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 27. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2022 XtaZ skrev (2 timer siden): Du holder inne shift mens du trykker "Restart PC" ikke sant? Slik du skriver så tolker jeg det som at du holdt inne shift å bare trykket på windows start-knappen. På min PC må jeg også holde inne shift når jeg restarter PCen for å få opp muligheten til å gå inn i BIOS ved å trykke F2 eller Del, dette er fordi moderne Windows bare går inn i såkalt "hybrid sleep modus" hvis man bare restarter/skrur av PCen på vanlig måte mens shift+restart/shutdown forårsaker en "full shutdown". Ja holder inne shift hele tiden mens jeg trykker restart pc. Når jeg gjør dette kommer pcen seg ikke inn i Windows etterpå og jeg er nødt til å restarte pcen med restart knappen Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 27. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2022 Kan jeg koble ladekabelen til det trådløse tastaturet eller trenger jeg et faktisk kablet tastatur for å sjekke ut dette? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. januar 2022 Del Skrevet 27. januar 2022 (endret) 4 minutes ago, ltdata said: Kan jeg koble ladekabelen til det trådløse tastaturet eller trenger jeg et faktisk kablet tastatur for å sjekke ut dette? Du må ha et tastatur hvor kommunikasjonen går over USB-kabelen. Ikke bare strøm. Edit: Men det koster jo ingenting å prøve. Endret 27. januar 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 27. januar 2022 Del Skrevet 27. januar 2022 (endret) 3 hours ago, ltdata said: Link til oppskrift på å lage boot program? Pcen nesten helt ny så batteriet er nok ikke problemet Det enkleste er nok bare å bruke rufus https://rufus.ie/en/ men lån deg ett kablet tastastur eller kjøp ett er en mye enklere metode enn det jeg tenkte på koster 200.300 kr på komplett https://www.komplett.no/search?q=tastatur&sort=PriceAsc%3AASCENDING&nlevel=10000§28004§10264§10267 Eller så kan du sikkert kjøpe deg ett billig kablet tastatur via finn eller en elkjøp butikk eller noe i nærheten dersom du bruker rufus og følgen den veien så skal du i teorien kunne velge om du vil gå inn i bios eller foreta ny boot med windows/annet eller ny installasjon fordi makinen da vil bli tvunget av å gi deg disse alternativene vanligvis sett og dersom du ikke kan velge mellom alterntivene da enten tall 1,2,3 på tastaturet eller piler ned og opp så er det tastaturet ditt som er problemet. Endret 27. januar 2022 av Lodium Lenke til kommentar
big_glasses Skrevet 27. januar 2022 Del Skrevet 27. januar 2022 Har du sjekket om hovedkortet ditt har en "start til UEFI" applikasjon? Tilsvarendes Asrock har en "Start to UEFI" applikasjon. Evt. kan du prøve det som er nevnt her. Aldri dog aldri prøvd sjøl, ettersom jeg bruker Asrock sin applikasjon https://www.tenforums.com/tutorials/94265-create-shortcut-boot-uefi-firmware-settings-windows-10-a.html Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 27. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2022 (endret) big_glasses skrev (15 minutter siden): Har du sjekket om hovedkortet ditt har en "start til UEFI" applikasjon? Tilsvarendes Asrock har en "Start to UEFI" applikasjon. Evt. kan du prøve det som er nevnt her. Aldri dog aldri prøvd sjøl, ettersom jeg bruker Asrock sin applikasjon https://www.tenforums.com/tutorials/94265-create-shortcut-boot-uefi-firmware-settings-windows-10-a.html Tror det har det, fordi før disse probleme oppstod kom jeg meg inn i UEFI Jeg har også prøvd restart metoden som er nevnt i linken men da kommer ikke pcen seg inn i bios eller Windows Endret 27. januar 2022 av ltdata Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 27. januar 2022 Del Skrevet 27. januar 2022 ltdata skrev (28 minutter siden): Ja holder inne shift hele tiden mens jeg trykker restart pc. Når jeg gjør dette kommer pcen seg ikke inn i Windows etterpå og jeg er nødt til å restarte pcen med restart knappen Hvis du prøver dette igjen, for så å trykke F2 eller Del som det normalt ville vært for å komme inn i Bios. Så trykke F10 og enter (normalt for å gå ut av bios), starter den da opp Windows? Høres ut for meg at oppløsningen som Bios kjører ikke funker på skjermen av en eller annen grunn. Kan testes ved å bruke annen kabel type fra PC til skjerm, alt etter hva skjermen har, og se om den da resetter seg. Eller sjekke oppløsnings innstillinger i monitoren, eller teste PCen på en annen skjerm. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå