Gå til innhold

Excel - telle antall forekomster over flere faner

Anbefalte innlegg

Excel 2016, norsk

I kolonne T ligger det en rekke bransjekoder.

Jeg vet nå hvordan jeg teller opp og lister de ulike bransjekodene som finnes i kolonnen, uten å på forhånd vite hvilke koder som ligger i kolonnen.

Feks ANTALL.HVIS(T:T;T2) - og kopierer nedover

Spørsmål;

1) Jeg har en rekke faner, og nå ønsker jeg i en ny fane (og ny tabell) å telle antall forekomster i alle faner, alltid kolonne T - hvordan gjør jeg dette?

2) I kolonne U ligger det en beskrivende tekst, jeg ønsker også - om mulig - å slå denne opp og plassere den i egen kolonne etter svaret fra spm a). Hvordan gjør jeg dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig andre ser det enklere, men jeg mistenker at du får et lite problem her siden du antagelig da også må sjekke de ulike arkene mot hverandre?

Men jeg går ut i fra at du har en komplett liste med alle mulige varianter av bransjekodene som kan komme til å bli brukt?

I så fall ville jeg ha laget et eget ark med komplette bransjekoder (kode og tekst) og summert antall forekomster i arkene der. Den beskrivende teksten kan du deretter hente med f.eks. XOPPSLAG (som kanskje ikke finnes i 2016) men eventuelt en INDEKS/SAMMENLIGNE formel.

Hvis du har et eksempel kan det være letter å se på 😉

Lenke til kommentar
On 1/25/2022 at 3:41 PM, Underhand-Felons said:

Excel 2016, norsk

I kolonne T ligger det en rekke bransjekoder.

Jeg vet nå hvordan jeg teller opp og lister de ulike bransjekodene som finnes i kolonnen, uten å på forhånd vite hvilke koder som ligger i kolonnen.

Feks ANTALL.HVIS(T:T;T2) - og kopierer nedover

Spørsmål;

1) Jeg har en rekke faner, og nå ønsker jeg i en ny fane (og ny tabell) å telle antall forekomster i alle faner, alltid kolonne T - hvordan gjør jeg dette?

2) I kolonne U ligger det en beskrivende tekst, jeg ønsker også - om mulig - å slå denne opp og plassere den i egen kolonne etter svaret fra spm a). Hvordan gjør jeg dette?

Jeg har aldri jobbet i excel så jeg kan ikke garantere at dette virker, men jeg tror at syntaksen du leter etter er 'fane1'!A2 for å hente variabelen i celle A2 i fanen fane1. Det går sikkert an å automatisere det enda mer der du kaller på alle fanene som er tilgjengelig, men jeg aner ikke hva syntaksen for det er. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...