Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LC-Duplex fiber i vegg

Anbefalte innlegg

Hei,

Renoverer hus nå, så tenker å trekke fiberkabel imellom kontror og serverrack. Multimode fiber, og ser Elko har noen veggkontakter for keystone.

Vil jeg kunne klare å legge inn fiberkabel med keystone i veggkontakt?

Delock Keystone LC Duplex | Dustinhome.no

Tenker her på bøyeradius, da jeg vil ha noe slikt på veggen RS16/MOD Innfelt 3xKeystone, tom | Elektroimportøren AS (elektroimportoren.no)

Samt vanlig 5cm rødboks og 20mm flexirør. Tenker å trekke 2x cat6 utp kabler og en Multimode fiberkabel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nja, jeg tror nå det er grunn til å være skeptisk.  LC konnektorer med bøyebeskyttelse er ganske lange, og den keystone skjøten er jo også nesten 3 cm. Hvis boksen er 5 cm dyp er det lite å gå på.  Men du vet vel ikke før du har prøvd.

For å illustrere hvor mye plass slikt kan ta har jeg lavt ved bilde av en skjøt jeg har i hageboden.  La den inn i en støvtett koblingsboks siden miljøet der ute ikke er det aller beste.  Ihvertfall ikke nå som den også fungerer som smørebod 🙂

Dette er en slik boks: https://www.clasohlson.com/no/Koblingsboks,-ekstra-høy,-IP66/p/36-5408

Den boksen har ytre mål 94x94x59 mm.  Og som du ser så er det trangt nok i diagonalen der.  Nå er dette riktignok med to konnektorer og du vil jo ha den ene på utsiden av boksen, men likevel...  Tror kanskje jeg ville vurdert en annen type lokk med skråstilt keystone, selv om du da kanskje må redusere antallet til to.  Også fordi det er litt mer hensiktsmessig med fiberen på utsiden. Litt uggent med en fiber rett ut fra veggen i 90 grader.

DSC_0466c.JPG

Lenke til kommentar
7 hours ago, N|troXx said:

Noen formening om Multimode eller singlemode?

Single mode gir deg noen flere muligheter (bidi, WDM, høyere hastigheter, osv).  Ville nok gått for det om jeg skulle lagt fiberen til hageboden på nytt.  Men om du bare trenger en link for evig og alltid og ikke har tenkt deg over 25 Gbps så spiller det vel strengt tatt liten rolle.

Skjønner ikke konnektor spørsmålet.  Er vel bare dupleks LC som er interessant for ett par?

OBS; sjekk at det faktisk hjelper med skråstilt.  Jeg har aldri prøvd dette.  Mulig røret må komme inn i ca samme retning som  som skjøten for at det skal gå.  Jeg har bare benyttet bokser som står utenpå veggen, og da med keystone på siden av boksen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke noe problem så lenge du har dyp nok boks, ikke velg de grunneste veggboksene så er det ikke noe problem, og med den 3x keystone så kan du enkelt velge hvor du plasserer den etter hvor kabelen kommer inn og hvordan du får bøyd den.

Regner med du tenker å trekke ferdig patchekabel i veggen. Pass da på å ha med nok ekstra i boksen slik at du i fremtiden kan kappe av konnektoren og bytte hvis noe går feil skal skje. Du vil ikke kunne trekke igjennom ny i ett 20mm rør på grunn av konnektorens lengde hvis det er noe særlig sving på røret.

MM vs SM til hjemmebruk er ikke stor forskjell, vanligvis så er det prisen for utstyret i enden som avgjør, og der har SM utstyr generelt vært mye dyrere, men er blitt billigere de siste årene. Eneste med MM er å bruke OM 3 eller helst 4, så får du opptil 40Gbps mulighet med rett utstyr. SM kan gå høyere, men kost i dag blir ekstremt.

Skal du legge kabel med tanke på de neste 30 år så ville jeg valgt SM, som tåler langt større data mengder, og det er bare å bytte ende utstyret for å oppgradere. Er du usikker så legg begge deler. Fiber kabel /patch fra riktig sted er ikke veldig dyrt.

Ville anbefalt å legge dobbel boks hvis du har mulighet, blir da bedre plass til ekstra kabel, og kan enkelt få inn ett par kat kabler også som kan være greit å ha i tilfellet. Kan enkelt trekke det i samme rør som fiberen også. (konnektor først, og cat teiper på etterpå.

NB det kan være enklere å trekke kabel igjennom røret på forhånd før det monteres i veggen hvis det er en del svinger på det.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (6 timer siden):

Ikke noe problem så lenge du har dyp nok boks, ikke velg de grunneste veggboksene så er det ikke noe problem, og med den 3x keystone så kan du enkelt velge hvor du plasserer den etter hvor kabelen kommer inn og hvordan du får bøyd den.

Regner med du tenker å trekke ferdig patchekabel i veggen. Pass da på å ha med nok ekstra i boksen slik at du i fremtiden kan kappe av konnektoren og bytte hvis noe går feil skal skje. Du vil ikke kunne trekke igjennom ny i ett 20mm rør på grunn av konnektorens lengde hvis det er noe særlig sving på røret.

MM vs SM til hjemmebruk er ikke stor forskjell, vanligvis så er det prisen for utstyret i enden som avgjør, og der har SM utstyr generelt vært mye dyrere, men er blitt billigere de siste årene. Eneste med MM er å bruke OM 3 eller helst 4, så får du opptil 40Gbps mulighet med rett utstyr. SM kan gå høyere, men kost i dag blir ekstremt.

Skal du legge kabel med tanke på de neste 30 år så ville jeg valgt SM, som tåler langt større data mengder, og det er bare å bytte ende utstyret for å oppgradere. Er du usikker så legg begge deler. Fiber kabel /patch fra riktig sted er ikke veldig dyrt.

Ville anbefalt å legge dobbel boks hvis du har mulighet, blir da bedre plass til ekstra kabel, og kan enkelt få inn ett par kat kabler også som kan være greit å ha i tilfellet. Kan enkelt trekke det i samme rør som fiberen også. (konnektor først, og cat teiper på etterpå.

NB det kan være enklere å trekke kabel igjennom røret på forhånd før det monteres i veggen hvis det er en del svinger på det.

Takker for svar, blir vanlig grunn boks regner jeg med, en fiber og evt en cat6 kabel. Singlemode fiber ja, for den dagen oppgraderingstrollet kommer på besøk. 

Legger vinklet keystone. Tror det skal bli bra. Også er jeg meget usikker på om jeg trenger 1 cat6 og en fiber, eller 3 cat + fiber. 

spørs om en går for dobbel veggboks eller enkel.   choices choices. Uansett ca 3 svinger, og ingen med krapp bøy, så å måtte trekke opp på nytt skal gå fint.. Lengde blir maks 10m.

Endret av N|troXx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...