KiCore Skrevet 25. januar 2022 Del Skrevet 25. januar 2022 Hei, aner ikke helt hvor jeg skal poste denne, men håper dette er riktig sted. Begynte i ny jobb for 6 måneder siden. Utviklet et IT-program i gamlejobben, og nå ber de om assistanse. Ser for meg at det blir utvidelse og mer jobbing med dette programmet også i fremtiden. Ønsker ikke å jobbe dugnad, så hvordan kan dette løses på en grei måte? Kan jeg bare opprette en faktura til de, hvor det er spesifisert timeantall og timesats? Har lite lyst å opprette noe enkeltpersonsforetak eller noe for disse småjobbene. Takk Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 25. januar 2022 Del Skrevet 25. januar 2022 Sier din nåværende jobbkontrakt noe om flere arbeidsforhold? KiCore skrev (5 minutter siden): Har lite lyst å opprette noe enkeltpersonsforetak eller noe for disse småjobbene. Da må du vel ansettes ved gamlejobben i en stilling og heve timelønn. Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 25. januar 2022 Del Skrevet 25. januar 2022 (endret) Eventuelt må din nye jobb leie deg ut til din gamle jobb så det blir en del av dine arbeidsoppgaver. Så kan du forhandle om hvordan du skal løse oppgavene med tanke på arbeidstid og hvordan du skal kompenseres. Endret 25. januar 2022 av ism_InnleggNO Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 (endret) Jeg har vært borti omtrent samme problemstilling. Ble innleid hos gammel arbeidsgiver for å gjøre noen utvidelser på leverte produkter. Det jeg gjorde var å be tidligere arbeidsgiver om å hyre meg inn som frilanser. Fikk en del høyere timelønn mot at dem ikke betaler feriepenger og pensjon. Da blir alt innrapportert av dem og det eneste du må følge med på at du har høyt nok forskuddstrekk. Det er det enkleste hvis det ikke er et veldig stort omfang (type enkeltstående oppdrag/prosjekt). Se forøvrig her: https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/frilanser/ Du står også fritt til å få oppdragslønn istedet for timelønn hvis du foretrekker det. Endret 30. januar 2022 av Nedward Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 (endret) Du kan sjekke ut Frilans Finans. Jeg brukte de da jeg var konsulent i en åttemånedersperiode. De tar 6% av lønna for å fikse hele papirmølla (sykelønn, forsikring, feriepenger, arbeidsgiveravgift, skatt osv), og du slipper enkeltmannsforetak. Syns det funka bra. https://www.frilansfinans.no/ Endret 30. januar 2022 av KarvaBlad Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 KarvaBlad skrev (51 minutter siden): Du kan sjekke ut Frilans Finans. Jeg brukte de da jeg var konsulent i en åttemånedersperiode. De tar 6% av lønna for å fikse hele papirmølla (sykelønn, forsikring, feriepenger, arbeidsgiveravgift, skatt osv), og du slipper enkeltmannsforetak. Syns det funka bra. https://www.frilansfinans.no/ Det er vel ikke helt korrekt Av alt du fakturerer tar FF en "avgift" på 6% som de får selv. I tillegg trekker de 44% som brukes til arbeidsgiveravgift ect. Du sitter selv igjen med 50% av det du fakturerte. Jeg antar at det trekkes skatt av disse 50% som vanlig lønn. Det er en absurd høy cut for å levere en svært liten tjeneste i mine øyne. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 (endret) On 1/25/2022 at 11:46 AM, KiCore said: Hei, aner ikke helt hvor jeg skal poste denne, men håper dette er riktig sted. Begynte i ny jobb for 6 måneder siden. Utviklet et IT-program i gamlejobben, og nå ber de om assistanse. Ser for meg at det blir utvidelse og mer jobbing med dette programmet også i fremtiden. Ønsker ikke å jobbe dugnad, så hvordan kan dette løses på en grei måte? Kan jeg bare opprette en faktura til de, hvor det er spesifisert timeantall og timesats? Har lite lyst å opprette noe enkeltpersonsforetak eller noe for disse småjobbene. Takk Be om å få en ansettelse på timesbasis slik at du vil få betalt lønn basert på timene du jobber (typisk loggføring i excel ark). Bare sørg for at timelønna er såpass god at den dekker for ulempen det medfører å gjøre slikt arbeid i tillegg til din nåværende jobb. Eks. har en kamerat dobbel timelønn på timesbasert engasjement. Uansett hva du gjør. Ikke gjør det gratis og sett klare grenser på at du jobber kun når det passer din kalender. En siste ting er at man må være oppmerksom på om nåværende arbeidsgiver har en klausul som ikke tillater slikt. Ofte oppgis det som "Bierverv ikke tillatt i denne stillingen" eller at du har skrevet under på et eget dokument om at du ikke kan ha bierverv. Endret 30. januar 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 (endret) nirolo skrev (2 timer siden): Det er vel ikke helt korrekt Av alt du fakturerer tar FF en "avgift" på 6% som de får selv. I tillegg trekker de 44% som brukes til arbeidsgiveravgift ect. Du sitter selv igjen med 50% av det du fakturerte. Jeg antar at det trekkes skatt av disse 50% som vanlig lønn. Det er en absurd høy cut for å levere en svært liten tjeneste i mine øyne. 44% i arbeidsgiveravgift? Jeg kan ikke huske at det var så absurd høyt, men når jeg leker litt med den slideren de har på siden sin, så gir 100.000 fakturert utbetalt til konto (altså skatt og alt trukket) 56.482kr. Det var jo ganske lite. Endret 30. januar 2022 av KarvaBlad Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 Når det gjelder å jobbe som frilanser uten enkeltmannsforetak så er man i praksis lønnsmottaker. Arbeidsgiver ordner det praktiske. Om man imidlertid gjør mange små oppdrag for mange arbeidsgivere så kan det bli slitsomt å måtte opprette et ansettelsesforhold til dem alle. Jeg går ut i fra at det er der Frilandsfinans kommer inn. Men, det som er viktig å huske er at man må tilpasse betalingen fra den man jobber for. Når man jobber direkte så trekker arbeidsgiver lønn og betaler arbeidsgiveravgift. Det samme vil trolig Frilandsfinans gjøre, plus 6%. Det betyr at betalingen den man utfører oppdraget for også må økes tilsvarende skattetrekk, arbeidsgiveravgift og også gjerne tilsvarende de 6% Frilandsfinans tar. Og, om det er oppå annen jobb, noen ekstra prosenter for det også. Her må det forhandles. Er det små jobber for en enkelt arbeidsgiver ser jeg ikke noe poeng i å blande inn Frilands finans. 2 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 nirolo skrev (2 timer siden): Av alt du fakturerer tar FF en "avgift" på 6% som de får selv. I tillegg trekker de 44% som brukes til arbeidsgiveravgift ect. Høyeste arbeidsgiveravgift i Norge er 14,1 %. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 (endret) KarvaBlad skrev (1 time siden): 44% i arbeidsgiveravgift? BIGG skrev (36 minutter siden): Høyeste arbeidsgiveravgift i Norge er 14,1 %. Jeg skrev da "etc" for å ikke ramse opp alt. Dvs, jeg prøvde, men stavet det ect... Endret 30. januar 2022 av nirolo Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 30. januar 2022 Del Skrevet 30. januar 2022 KarvaBlad skrev (1 time siden): når jeg leker litt med den slideren de har på siden sin, så gir 100.000 fakturert utbetalt til konto (altså skatt og alt trukket) 56.482kr. Det var jo ganske lite. Ser du har rett i at det er inkl skatt, men her forutsetter den 31% skatt. Hvorvidt det er realistisk når det er på toppen av annen lønn er vel heller tvilsomt. Når jeg går litt grundigere i gjennom tallene så ser jeg at otp/forsikring er 0,6% ved fakturering på 100K. Det er vel ikke lov, da otp skal være minst 2%. Men alt i alt så har du rett, de tar ikke så stor cut som jeg trodde. 6% er helt ok hvis det er ett eller noen få oppdrag, skal man drive med dette som næring over tid bør man heller ha sitt eget AS eller ENK. 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 nirolo skrev (18 timer siden): Ser du har rett i at det er inkl skatt, men her forutsetter den 31% skatt. Hvorvidt det er realistisk når det er på toppen av annen lønn er vel heller tvilsomt. Når jeg går litt grundigere i gjennom tallene så ser jeg at otp/forsikring er 0,6% ved fakturering på 100K. Det er vel ikke lov, da otp skal være minst 2%. Men alt i alt så har du rett, de tar ikke så stor cut som jeg trodde. 6% er helt ok hvis det er ett eller noen få oppdrag, skal man drive med dette som næring over tid bør man heller ha sitt eget AS eller ENK. Jeg vil si at om man gjør dette en eller noen veldig få ganger, eller bare for en eller veldig få arbeidsgivere, så lar man seg bli ansatt hos arbeidsgiver. Om men gjør mange mindre oppdrag for mange forskjellige arbeidsgivere, og gjerne med litt varierende frekvens, så kan det være verdt å ikke måtte forholde seg til ekstraarbeidet det innebærer å ha eget foretak. Men her må hver enkelt vurdere. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå