Gå til innhold

La lade­infrastruktur være fokus i 2022


Anbefalte innlegg

Samms skrev (2 timer siden):

Førestnaden er ladeinfrastruktur undervegs og ved målet for køyreturen og distanse. Framtidig pris for hurtiglading kontra bensin/diesel er og eit punkt. Effekt tariff eit anna. Det er ikkje sikkert rein elbil i alle tilfelelle er det beste valet.

De regner vel skjæringspunktet mellom diesel og elektrisitet til å være rundt 6 kr/kWt. Altså vil en gjennomsnittlig dieselbil være billigere å kjøre pr. kilometer enn en gjennomsnittlig elbil når strømprisen passerer dette. 

For min egen del, med en Hyundai Ioniq vs. min Mazda 323 bensin, er dette skillet på ca. 8,20 kr. Det betyr at, dersom jeg ladet den verste timen i desember hvor vi satte strømpris-rekord, ville det kostet omtrent mye å lade som å fylle bensin. Eller hvis jeg utelukkende ladet på Ionity-ladere uten noen form for rabatt-avtale

På en annen side, med de svært høye snittprisene på strømmen vi har hatt på vestlandet i det siste, tilsvarer det kun en bensinpris på rundt fire til fem kroner. Så det er fremdeles grisebillig å kjøre elbil kontra bil med forbrenningsmotor.

Edit: Prisene jeg opererer med er inkl. nettleie og statens "rabatt".

Endret av Kajac
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (3 minutter siden):

For min egen del, med en Hyundai Ioniq vs. min Mazda 323 bensin, er dette skillet på ca. 8,20 kr. Det betyr at, dersom jeg ladet den verste timen i desember hvor vi satte strømpris-rekord, ville det kostet omtrent mye å lade som å fylle bensin. Eller hvis jeg utelukkende ladet på Ionity-ladere uten noen form for rabatt-avtale

Men da har du ikke tatt med alle driftskostnader, som feks service, innkjøpspris/verditap etc? Totalkostnaden får man ikke før man evt summerer ved salg, men ja. 

 

 

Legg til rette for flere ladere hjemme først og fremst, det meste av lading vil vel skje der.

Kanskje man kunne sett på mulighetene til å "leie ut" sin private lader når man ikke bruker den selv i pressområder? Legge til rette for at private som bor nære nok trafoer etc - hvor man kan få litt ekstra strøm lett - å de kan supplere de "offentlige" laderene? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snowleopard said:

Broom hadde test av tur med tilhenger med en av MB sine ladehybrider, og selv om den kunne trekke mere ifølge vognkortet, så var selv en relativt lett tilhenger (1000 kg om jeg husker rett) som kom inn under grensene for folk med bare B i fører-kortet, relativt tungt for hybriden å trekke. Og det virker som det er gjengs oppfatning med ladehybrider og trekking av tilhenger.

Heilt på sida av det med batteribil, ladbar hybrid eller rein forbrenningsmotor, vekt på henger betyr mykje for forbruket opp ein fjellovergang, ikkje på flate vegar. På flate vegar er det luftmotstanden som drar opp forbruket. Stor boggihenger med 70cm høge karmar og full av ved med presenning over merkast knapt på forbruket ned Hallingdalen. Same henger tom, men med ein meter høge grinder for å køyre kvist og forbruket vart stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...