Gå til innhold

La lade­infrastruktur være fokus i 2022


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

La lade­infrastruktur være fokus i 2022

Amen to that my friend! 👍

Ladeinfrastruktur og standardiserte brukervennlige betalingsløsninger.

(Nei dette er IKKE en invitasjon til å gjenoppta den diskusjonen om hvilken betalingsløsning som er best)

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (2 timer siden):

Det ble nevnt skatt på lading.

Det må vel være lading på arbeidsplassen det da, og burde kunne kreves inn som prisen ved lading slik at man er ferdig med skatten når lading er betalt, der og da. Uten flere dikkedarer.

Skatt er jo bare aktuelt der lading er gratis eller sterkt subsidiert. 

Vi betaler 2,50 pr. kWh for lading på jobb, da er det selvsagt ikke aktuelt med ytterligere beskatning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da er man ferdig med det enkelt og greit.

Ellers er lademulighet på arbeidsplassen mest logisk når bilen likevel står i ro.

Har inntrykk av at det er mange arbeidsplasser som ikke har dette på plass enda, både offentlige og private.

Viktig om vinteren når en har lang arbeidsvei.

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om laderbikker..p.t. er det kun en ledende elbil produsent som ikke krever bruk av brikker"... i stedet for dusinvis kodebrikker i hanskerommet, løsningen er KUN ET adapter til eierens bil, med elektronisk tilkobling fra en hvilken en hvilken som helst ladestasjon, plugg inn, vips betalingen skjer på samme vis som eiere av Tesla...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Kajac said:

Hvorfor i all verden skal det kreves skatt av elbillading? Betaler vi ikke nok særskatter allerede?

Alt du får av arbeidsgiver, som ikke er relatert til din jobb, er i utgangspunktet lønn og skal beskattes.
Dersom alt som ikke var kroner på konto ble skattefritt, så ville vi fått svært mange kreative arbeidsgivere/arbeidstagere. 
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er så frustrerende hvordan norske ladetilbydere skryter av seg selv mens de ruller ut allerede utdaterte løsninger i små porsjoner. Hvorfor kan de ikke gjøre ting bra med en gang, i stedet for å tvinges med lov og så måtte gjøre om på alt utstyret i etterkant? Alt med kortterminaler utendørs er et løst problem så det synger etter. Registrering i en app kunne du gjort for å få autocharge slik som Fastned i Nederland har hatt i minst fem år, på standard ABB-ladere som finnes overalt her til lands.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (24 minutter siden):

Alt du får av arbeidsgiver, som ikke er relatert til din jobb, er i utgangspunktet lønn og skal beskattes.
Dersom alt som ikke var kroner på konto ble skattefritt, så ville vi fått svært mange kreative arbeidsgivere/arbeidstagere. 
 

Ahh, fordelsbeskatning altså. Var kanskje litt kjapp, trodde det var snakk om en egen elbillade-skatt for alle :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Torbjørn Løken skrev (1 time siden):

Mente at en ladbar dieselbil er bedre.Den kan lades hjemme.

Lite som er bedre med en ladbar hybrid. Må lades hver dag og av og til flere ganger per dag fordi rekkevidden er ofte så kort på ren batteridrift, at man stadig må lete etter lader for å slippe å fylle/kjøre på bensin eller diesel.

Med elbil med grei rekkevidde, så plugger jeg den til for lading 1-4 ganger i måneden, alt etter bruk. Og som oftest går den på lading om kvelden, slik at den er klar med "fullt" batteri om morgenen.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Snowleopard said:

Lite som er bedre med en ladbar hybrid. Må lades hver dag og av og til flere ganger per dag fordi rekkevidden er ofte så kort på ren batteridrift, at man stadig må lete etter lader for å slippe å fylle/kjøre på bensin eller diesel.

Med elbil med grei rekkevidde, så plugger jeg den til for lading 1-4 ganger i måneden, alt etter bruk. Og som oftest går den på lading om kvelden, slik at den er klar med "fullt" batteri om morgenen.

Tja, typisk køyretur er 4km eller deromkring. For mange fungerer det då med hybrid som dei lader kvar gong dei parkerer heime. Med opp mot 50km rekkevidde på batteri så blir det for mange sjeldan behov for å finne plass å lade. Spesielt ikkje når bilen då går langt på ein tank bensin/diesel.

Spørsmålet er bruksmønster, med småkøyring til daglig og nokre lange turar innimellom er ladbar hybrid gunstig.

Lenke til kommentar
Samms skrev (53 minutter siden):

Tja, typisk køyretur er 4km eller deromkring. For mange fungerer det då med hybrid som dei lader kvar gong dei parkerer heime. Med opp mot 50km rekkevidde på batteri så blir det for mange sjeldan behov for å finne plass å lade. Spesielt ikkje når bilen då går langt på ein tank bensin/diesel.

Spørsmålet er bruksmønster, med småkøyring til daglig og nokre lange turar innimellom er ladbar hybrid gunstig.

Med slikt kjøremønster seg jeg ingen grunn til å måtte slite med en ice-motor, fremfor en elbil med god rekkevidde. Nå er snart heller ikke kapasitet for tilhenger en problematikk, om ikke man skal dra på en stor og tung tilhenger. Faktisk gjøres det bedre med flere av de nye elbilene, da liten ice-motor strever like mye eller mer med forbruket enn en elbil. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Snowleopard said:

Med slikt kjøremønster seg jeg ingen grunn til å måtte slite med en ice-motor, fremfor en elbil med god rekkevidde. Nå er snart heller ikke kapasitet for tilhenger en problematikk, om ikke man skal dra på en stor og tung tilhenger. Faktisk gjøres det bedre med flere av de nye elbilene, da liten ice-motor strever like mye eller mer med forbruket enn en elbil. 

Førestnaden er ladeinfrastruktur undervegs og ved målet for køyreturen og distanse. Framtidig pris for hurtiglading kontra bensin/diesel er og eit punkt. Effekt tariff eit anna. Det er ikkje sikkert rein elbil i alle tilfelelle er det beste valet.

Lenke til kommentar
Samms skrev (22 minutter siden):

Førestnaden er ladeinfrastruktur undervegs og ved målet for køyreturen og distanse. Framtidig pris for hurtiglading kontra bensin/diesel er og eit punkt. Effekt tariff eit anna. Det er ikkje sikkert rein elbil i alle tilfelelle er det beste valet.

Betalte nettopp nesten 10000 kr for service på min ladbare hybrid. Ser fram til å bli kvitt slike utgifter med kun rene elbiler.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (28 minutter siden):

Førestnaden er ladeinfrastruktur undervegs og ved målet for køyreturen og distanse. Framtidig pris for hurtiglading kontra bensin/diesel er og eit punkt. Effekt tariff eit anna. Det er ikkje sikkert rein elbil i alle tilfelelle er det beste valet.

Tror det skal mye til for at elbil skal bli like dyr eller dyrere enn ice-bil, så strøm vil nok fremdeles lønne seg utenom i corner cases. Jeg tror dog det skjer oftere med en hybrid enn en elbil, nettopp fordi man har langt mer elektrisk rekkevidde.

Og så kommer det med å slippe drift og vedlikehold på 2 drivlinjer. Det kan fort bli endel prisforskjell ute og gå, til fordel for ren el-bil.

Lånte en kompis sin hybridbil, som riktignok bare har 5 mil teoretiske NEDC-rekkevidde, og fant fort ut at for min situasjon med kun delte ladere i borettslaget, så ville det utgått med høye kneløft.

Og etter overgang til ren eldrift, så angrer jeg ikke ett eneste sekund, selv om det er mitt eneste kjøretøy, om jeg ikke regner med elsykkelen som kun brukes til rekreasjon og ikke jobbreiser.

Er selvsagt ikke blind for at ladehybrid kan være et bedre valg for noen, i mangel på at ens foretrukne biltype ikke finnes i ren el-utgave. Men det er en situasjon som ikke vil ramme veldig mange.

Broom hadde test av tur med tilhenger med en av MB sine ladehybrider, og selv om den kunne trekke mere ifølge vognkortet, så var selv en relativt lett tilhenger (1000 kg om jeg husker rett) som kom inn under grensene for folk med bare B i fører-kortet, relativt tungt for hybriden å trekke. Og det virker som det er gjengs oppfatning med ladehybrider og trekking av tilhenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...