Hexagonal Skrevet 25. januar 2022 Del Skrevet 25. januar 2022 Hei, Dette er sikker idiot-spørsmål som en VGS-elev med en halvtime i fysikk kan svare på men jeg har et veldig varmt rom i leiligheten min. Rommet i seg selv er 4 kvadratmeter. Dette rommet har ingen vinduer men har en 15x15 centimeter firkant som leder ut (det er et filter på utenfor, så det er ikke "rett ut"). Jeg kunne tenkt meg å installert en vifte i denne firkant som kan hjelpe å kjøle ned dette rommet litt. Tidligere var rommet brukt som lager men jeg kunne gjerne tenkt meg å brukt det som treningsrom til litt lett vektløfting og lignende men det blir litt varmt og dårlig luft slik det er i dag. Jeg har sett meg ut noen vifter på internett, men jeg vet ikke om viften skal blåse luft inn i rommet eller ut av rommet? Hvilken vei bør viften peke? Tusen takk for hjelpen! 😊 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. januar 2022 Del Skrevet 25. januar 2022 Lag ett hull til, hvor du har en vifte inn og en vifte ut. Med kun en vifte så må døren stå åpen for at den skal ha noe effekt. 1 Lenke til kommentar
Hexagonal Skrevet 25. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2022 13 minutes ago, Dubious said: Lag ett hull til, hvor du har en vifte inn og en vifte ut. Med kun en vifte så må døren stå åpen for at den skal ha noe effekt. Jeg har dessverre ikke mulighet til å lage flere hull da det er en leie-leilighet. Jeg må liksom bruke de hullene jeg har i leiligheten fra før. Er det ingen effekt i å hente kjøligere luft utenfra eller å dytte varm luft ut tror du? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 25. januar 2022 Del Skrevet 25. januar 2022 (endret) For å kjøle så tenker jeg det er best å ta kald luft utenfra og blåse inn i rommet, og at da tilsvarende mengde luft går ut fra andre rom i huset gjennom ventiler eller avtrekk. Edit: Å blåse luft ut høres tryggere ut med tanke på å unngå trekk fra viften. Du må nesten tenke litt på om det blir et problem eller ikke. Uansett hvilken vei du velger så får du skiftet ut luften. Endret 25. januar 2022 av Svein M Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 25. januar 2022 Del Skrevet 25. januar 2022 Det finnes også mer avanserte løsninger med varmegjenvinning, men det er ikke nødvendigvis det en ønsker for å kjøle rommet. Romventilator Roomie One Wifi Flexit Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. januar 2022 Del Skrevet 25. januar 2022 Varm luft er lettere enn kald luft og jeg regner med at luftehullet TS nevner er oppunder taket(?). Da ville jeg brukt det hullet til å blåse varm luft ut av rommet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå