Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dagslys Lampe mot vinter tretthet

xrays

Anbefalte innlegg

Er det noen med erfaring som syns det virker? Pleier å Grue meg til vinterhalvåret fordi jeg blir skuten, uopplagt, vil sove osv. 

Så har ikke tatt steget å prøve det ut. De er jo ofte litt store lamper. Ser Phillips ligger på 75 W lysrør. 

Fant en stor led, men fant ingen anbefalinger. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskningsresultatene varierer, med det virker!

Men det er flere viktige ting å huske på. Lysbehandling skal brukes 15-60 minutter i den første timen etter du har stått opp. Hvis du bruker den senere på dagen vil du oppleve forskjøvet døgnrytme. Lyskilden skal være minst 10 000 lux fullspektrumlys ved 50 cm, men uten ultrafiolet. Avstanden fra lyskilden til ansiktet skal ikke overstige 75 cm. Ha øynene åpne, men se ikke direkte inn i lyset. Ikke bruk den mer enn 15 minutter pr dag i starten. Det kan være noen forbigående ubehag i starten som f.eks hodepine. Det vil siden ta opptil tre uker før du opplever effekt.

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (13 minutter siden):

Forskningsresultatene varierer, med det virker!

Men det er flere viktige ting å huske på. Lysbehandling skal brukes 15-60 minutter i den første timen etter du har stått opp. Hvis du bruker den senere på dagen vil du oppleve forskjøvet døgnrytme. Lyskilden skal være minst 10 000 lux fullspektrumlys ved 50 cm, men uten ultrafiolet. Avstanden fra lyskilden til ansiktet skal ikke overstige 75 cm. Ha øynene åpne, men se ikke direkte inn i lyset. Ikke bruk den mer enn 15 minutter pr dag i starten. Det kan være noen forbigående ubehag i starten som f.eks hodepine. Det vil siden ta opptil tre uker før du opplever effekt.

Har du prøvd selv? 

Lenke til kommentar

Jeg vil absolutt anbefale lysterapi! Begynte å bruke det for noen år siden. Det hjalp meg inn i en stabil døgnrytme, redusert frekvensen av migreneanfall betraktelig og kom meg ut av depresjonsepisode vha dette. Det er kun én ting jeg angrer på, og det er at jeg kvittet meg lysterapilampa etterhvert fordi jeg da var flinkere med å komme meg ut i daglys og følte at lampa da ble overflødig. Men i perioder hvor jeg har isolert meg innendørs pga PTSD så tror jeg at lysterapilampa hadde hjulpet meg til å stabilisere døgnrytmen bedre og muligens lettet periodene med depresjon så angrer på at jeg kvittet meg med den. Nå må jeg heller tvinge meg ut i "ordentlig" dagslys men det er jo sunt for meg det også, bevege litt på seg og få daglys. 

For det er alternativet. Enten kan du forsøke å få deg noe daglys ila dagen (trenger ikke å være strålende sol!), Minst 20 min. Dette er gratis, men det er jo kanskje et lite tiltak, spesielt på vinterstid for dagen er kortere og mørketiden lengre.  

Eller så kan du gå til innkjøp av en lysterapilampe og bruk slik som Skandinav beskriver. Men man må prøve seg litt frem med bruken også, hva som fungerer for en, selvsagt ikke bruke den for seint fordi da blir døgnet forskjøvet men heller ikke for tidlig for plutselig ender man opp med å våkne for tidlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...