Guss Skrevet 24. januar 2022 Del Skrevet 24. januar 2022 Jeg ønsker å slutte på jobben fra 1. juli, og har vanlig tre måneders oppsigelsestid. For arbeidsgiveren min sin del tenker jeg det vil være fint om de får vite om det allerede nå. Kan jeg levere inn oppsigelse gyldig fra den datoen nå? Eller risikerer jeg at de sier at jeg sa opp i januar, og dermed har oppsigelsestid ut april og så er det ut? Jeg kan tenke meg en løsning der jeg nevner det uoffisielt for sjefen, men synes det kan bli litt rar stemning dersom hun da ber meg om å levere en formell oppsigelse. Noe jeg vil nekte fordi jeg vil time avslutningen til slutten av juni. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 24. januar 2022 Del Skrevet 24. januar 2022 Det spørs hvilket forhold du har til arbeidsgiver. Jeg sa opp når jeg skulle gå på skole, og informerte de om planene mine når jeg hadde søkt på skole. Det var for jeg visste de ville ha problemer med å erstatte meg. Hadde da et veldig godt forhold til alle i bedriften, så det gikk helt fint. Om jeg hadde hatt et dårlig forhold til bedriften, ville jeg nok bare levert oppsigelse når jeg måtte. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. januar 2022 Del Skrevet 25. januar 2022 De kan ikke tvinge deg til å la oppsigelsen løpe allerede nå. Informerer du sjefen om at du har tenkt til å si opp med virkning 30. juni, kan de ikke si deg opp med det som begrunnelse. (Men om du har takket ja til ny job med oppstart 1. juli som innebærer lojalitets/konkurranseproblematikk kan de muligens endre innholdet i stillingen din allerede nå). Og om sjefen reagerer på at du gir dem ekstra god tid til å områ seg med å skape dårlig stemning så er sjefen rett og slett syk i hodet. Jeg har sagt opp i god tid før fristen 2 av 3 ganger jeg har sagt opp "voksenjobber", og kom godt ut av det begge ganger. 4 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. januar 2022 Del Skrevet 25. januar 2022 Det er heilt vanleg å skrive i oppseiinga at du seier opp med verknad frå X dato og at du reknar at siste arbeidsdag er Y dato. Det er også heilt vanleg å varsle om oppseiinga i så god tid som mogleg, ofte basert på at ein vil være sikker på at oppseiinga er motteken i god tid slik at det ikkje blir spørsmål om når oppseiingstida startar. Sjølv i staten der der det er tre månadars oppseiingstid rekna frå dato til dato så er det heilt vanleg å levere oppseiinga midt i ein månad med verknad frå den fyrste i komande månad då det ofte er enklare for begge partar å rekne heile månadar. Det er heller ingenting i vegen for at du uformelt nemner til sjefen at du planlegg å seie opp sjølv om du ventar litt til med å levere oppseiinga formelt sett. Som Herr Brun skriv så vil ikkje det at du planlegg å seie opp være grunnlag for at arbeidsgjevar kan seie deg opp tidlegare. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå